Är det någon som har erfarenheter av Myresjöhus när det gäller tillkommande kostnader efter slutbeställningen? Vi har en del synpunkter på en del detaljer som inte fungerat optimalt, men framförallt så är det rätt störande att så mycket kostnader tillkommer i efterhand - utan att man haft möjlighet att beräkna dem. Det har helt enkelt varit ganska orealistiska kalkyler om pålning, grundläggning, kakelval, målning med mera med mera.

Är det någon som upplevt något liknande?
 
Kakelval låter ju som något ni själva har skapat, genom att välja dyrare kakel eller hur menar du? Min kollega är sur på Myresjöhus för att deras kostnader har banat iväg vet jag...
 
Vi bygger också med Myresjöhus och jag är böjd att hålla med om att det smygs på allt mer saker efterhand.
Vad det gäller kakel så är det inte bara dyrare kakel än 250kr/kvm som kostar, utan även extra för andra storlekar än 10*10, sättning i smygar etc.
 
I min kollegas fall så är det Hus 2,382 Msek med tillval för 691 tkr, totalt ett Myresjöhus för 3,073 msek..

Inglasad veranda/balkong räcke
Braskamin
Bastu
Förlängning av hus 1,2m
Igenbyggnad av övervåningen (ej öppet till tak fr. nedre våning)
Extra köksdetaljer
Farstugavel
Entretak
Aluminiunpaket

Men det han är irriterad över är hur markreserven stack iväg mig veterligen.. övriga kostnader är ju i mångt och mycket 'självförvållade'..
 
Vi fick välja kakel/klinker för 200kr/m2 och då vi valde billigare kakel på badrumsväggarna kunde vi välja dyrare till golv och kök, vi betalde totalt 9000kr extra för detta inklusive golvvärme till ett badrum.
Vi byggde med LB-hus
 
Tack för era erfarenheter. Det är självklart så att man kan påverka exempelvis kostnaden för kakelval men det som är uppenbart är hur Myresjöhus säljare vill skjuta upp diskussioner om vad jag skulle kalla "externa tillval" (dvs sådant som vi som byggherre betalar någon annan än Myresjöhus för).

Jag inser att det är för att de inte vill att man exempelvis ska pruta på de val som de får betalt för - för Myresjöhus är det ju bättre att vi snålar på det vi betalar extra till elektriker, kakelfirma eller liknande än att vi snålar genom att ta ett billigare kök, enklare tak eller annat som Myresjöhus tar betalt för. Därför skjuts alltför många diskussioner upp, "det diskuterar vi senare" var en återkommande fras under våra diskussioner och när vi sedan väl satt på byggstartsmötet så förväntades vi skriva på ett avtal som gjorde att alla tidigare diskussioner var värdelösa (i avtalet står att inga muntliga överenskommelser längre gäller - från och med det mötet är det bara det skriftliga). Det innebar inga jättelika extrakostnader för oss, men för grannen (som valde puts) handlade det om stora extra kostnader (sexsiffriga belopp).

Jag vet att det där är ett vanligt försäljningsknep i byggbranschen - men när man säljer till privatpersoner som (i de flesta fall) aldrig tidigare byggt hus så känns det inte helt schysst.
 
Vi byggde med Myresjöhus och kan bara hålla med. Man ska inte se dem annat än som säljare. Det här med att ge stöd, komma med bra lösningar, vara proffs på byggen etc verkar inte ligga i säljarens roll.

När vårt bygge satte igång visade det sig att Myresjöhus i Stockholm inte hade en aning om hur man byggde på landet (med eget avlopp och brunn) och med gammal elstandard i befintlig byggnad. Detta innebar en massa tillkommande kostnader. Vi stred för varje krona och fick också en hel del kostnader strukna, eftersom vi hävdade att det var Myresjöhus som inte tagit hänsyn till den information vi gett dem. Säljaren hade helt enkelt inte lyssnat på vad vi berättade om förhållandena och de åkte självklart aldrig ut till tomten innan bygget satte igång... :(

Men när det gäller rena tillval eller sådant som vi la utanför och fick offerter av direkt av snickarna eller målarna tycker jag att en del grejer blev billigare än väntat och en del grejer dyrare. Men inga chockpriser.
 
Japp, våra kostnader drog i väg rejält. Framför allt på grund av att Myresjöhus hade givit oss felaktig information om markarbetena. Vi tyckte det var så allvarligt att vi valde att ta oss ur kontraktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.