I
wintermania skrev:
Jag har lagt lite extra tid på att behandla droppkanten med träolja två gånger innan grundmålning. Känns som väl spenderad tid med tanke på framtiden.

En mycket bra tanke. Den kommer du att ha igen senare. Men ännu bättre är att mätta ändarna på virket genom att ställa ändarna i en spann med kokt linolja. Då håller det för evigt, så gott som. Lite plock, men man slipper kladda med pensel. Bara att låta stå och sen ta upp och låta rinna av.
____________
Byggaren
 
Jo tanken slog mig också, men jag kapade till alla längdade panelbrädor på en gång och det blev sisådär 400 stycken och då blev det för krångligt med en så extrem lösning. Vi lade upp bräderna i ett paket med droppnäsan i jämna änden och slabbade på flödigt med olja över hela paketets kortända. Kan rekommenderas för det tog inte mycket extra tid!
 
När farsan och jag byggde fritidshuset för 35 år sen fick jag ansvaret för droppnäsa + linoljebad av allt ändträ innan målning och uppsättning av en klassisk lockpanel. Jag har inte bytt en bräda i fasaden ännu. Men mantrat ringer i öronen än i dag: "Flödigt med färg och var noggrann med ändträt, grabben!".
 
Hur gör man då om husfirman redan levererat ett hus med lockpanel och det inte är snedsågat?

Det är ju inte så att man plockar ner alla locken och snedsågar dem. Snedsågar man på plats så kommer ju de inre plankorna och locken bli olika långa.

Som jag ser det finns det väl bara alternativet att vara nogran med ändträt vid målningen, eller?

I mitt fall lutar det dessutom åt slamfärg (falu rödfärg) och då är de inte tal om att låta ändträt mättas med olja innan målning heller.
 
I
galaxenspresident skrev:
Hur gör man då om husfirman redan levererat ett hus med lockpanel och det inte är snedsågat?

Det är ju inte så att man plockar ner alla locken och snedsågar dem. Snedsågar man på plats så kommer ju de inre plankorna och locken bli olika långa.


---

Det är givetvis ett problem som är till för att lösas :rolleyes: Och det går faktiskt att lösa utan att plocka ner locken. Man sågar helt enkelt i två omgångar. Först läkten med klingan ställd på rätt djup. Sen panelen. Skulle man inte komma helt igenom locken (för att inte repa panelen under) så går det ganska lätt att bryta bort dem och hyfsa till snittet med ett vasst stämjärn. Lite pill och väääldigt tidsödande, men det går.
_________________
Byggaren
 
Är det som presidenten säger att man inte bör grunda med linolja eller dylikt om man ska måla med slamfärg?
 
I
injonil skrev:
Är det som presidenten säger att man inte bör grunda med linolja eller dylikt om man ska måla med slamfärg?

Tja du... Den frågan går jag bet att svara på. Har inte provat.

Slamfärg är inte lösningsmedelsbaserad och skulle därför teoretiskt inte gå ihop med linolja. Samtidigt ligger slamfärgen i ytan (kräver därför ohyvlat virke för att få fäste) och går inte in i trävirket på samma sätt som linoljan. Så det är väl till att pröva praktiskt på en bit? Skulle kunna tänka mig att linoljan kan stöta bort slamfärgen om den förra är för rikligt förekommande/nystruken/-doppad i ytan. Men får linoljan droppa av och torka in är jag inte fullt lika säker på att den gör det. Då är nog jämnheten i sågsnittet ett större 'av- och frånstötningsproblem'.
_______________
Byggaren
 
Blir en fnas kant om man sågar efteråt.
Så ladda med ett grovt sandpapper.
Snedkap eller inte har också hört att det inte
gör nån skillnad.
Men skulle själv ta snedkap om det va mitt eget
och tid finnes.

Mvh Putte
 
imported_Byggaren skrev:
Tja du... Den frågan går jag bet att svara på. Har inte provat.

Slamfärg är inte lösningsmedelsbaserad och skulle därför teoretiskt inte gå ihop med linolja. Samtidigt ligger slamfärgen i ytan (kräver därför ohyvlat virke för att få fäste) och går inte in i trävirket på samma sätt som linoljan. Så det är väl till att pröva praktiskt på en bit? Skulle kunna tänka mig att linoljan kan stöta bort slamfärgen om den förra är för rikligt förekommande/nystruken/-doppad i ytan. Men får linoljan droppa av och torka in är jag inte fullt lika säker på att den gör det. Då är nog jämnheten i sågsnittet ett större 'av- och frånstötningsproblem'.
_______________
Byggaren
Men det finns väl Falu Rödfärg som har linolja i sig? 3-4% eller nåt?
 
apotekarnes
Jo tanken slog mig också, men jag kapade till alla längdade panelbrädor på en gång och det blev sisådär 400 stycken och då blev det för krångligt med en så extrem lösning. Vi lade upp bräderna i ett paket med droppnäsan i jämna änden och slabbade på flödigt med olja över hela paketets kortända. Kan rekommenderas för det tog inte mycket extra tid!
Antalet brädor spelar ingen roll. Har man en (eller flera) någorlunda stora baljor är det bara att slå i en skvätt olja och ställa 8-10 brädor i. Låt stå en stund innan du börjar spika upp dem. Ställ då i ett nytt gäng i baljan. Innan föregående brädor är uppsatta är de nya bitarna klara. Sen är det bara att fortsätta så. Det tar inte alls mycket extra tid.
 
Nu försöker jag få liv i denna gamla tråd.

om man ställer sina brädor i linoljebad och låter ändträt suga i sig, sen spikar man upp brädorna på väggen.
Kan jag i dethär skedet dra cirkelsågen över nederkanten för att få en snygg rät linje eller är hela skiten med oljan ogjord då?
 
Beror väl på hur mycket du tänker såga av. Jag skulle gissa att ändträt suger väl upp oljan minst 5 cm iallafall.
 
Så man skulle kunna såga brädorna hyfsat noga, låta de suga i sig olja, spika upp dem och därefter köra cirkelsågen över den nedersta centimetern med vinkel på cirkelsågen och på så vis få ordentligt rötbeständigt ändträ, 17 graders droppnos och en digitalt rät linje i botten?
 
Hur länge har du tänkt ha dem i oljebadet. Om tanken är att de ska sugas upp 5 cm så får de nog stå där åtskilliga timmar.
 
Linoljan går in i träet långt, men jag tvivlar på att det rör sig om mer än några mm. I ändträ med öppna porer och ev sprickor kan det nog gå lite djupare, men inte generellt.
Jag skulle anse det vara ogjort arbete att olja först och såga sedan, oavsett hur lite man sågar.

Det enklaste att avgöra frågan är ju om du ställer någon el några brädor i linolja och sedan sågar. Då ser du hur djupt in oljan trängt, och om det är lika djupt överallt.

Jag föreställer mig också att oljan tränger djupare in ju längre tid brädan står i badet. Ett dygn, och i +20C, bör ge ett bra uppsug.

Vill du sedan vara riktigt noggrann och klarläggande så har du två bad: ett med kokt linolja och ett med okokt. (Då bör du ha minst 3 och gärna fler brädor i varje bad för att undvika opålitliga resultat pga varierande virkeskvalitet.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.