Hej,

Vi bor i ett enplanshus från 40-talet där ett par takstolar har böjt sig (sjunkit ca 3 cm i mitten). Vi funderar nu att bygga till lite och rätta till takstolarna i samband med tillbyggnaden. Men vi har en annan idé att vi kanske ska byta takstolarna för att samtidigt kunna inreda vinden och få lite extra utrymme där uppe. Nuvarande takstolar är av typen fackverk som vi nu funderar byta mot svenska eller ramverk. Som det ser ut i dag så finns det en begränsning på byggnadshöjd (3m) och takvinkel (26-30 grader) enligt detaljplanen. Takvinkel är ca 27 i dag. Jag undrar om vi kan få ett tillräcklig bra utrymme i vinden om vi begränsa oss till 30 graders takvinkel. Huset är 7*11 meter. Kan taket konstrueras på ett smart sätt att man får ut så mycket utrymme som möjligt. Tack för all input.

Mvh
shabak
 
I
Om huset är 7 meter brett och taket lutar 30 grader får man högst (7/2 x tangenten 30 grader) = 2,02 meter i nockhöjd. Så svaret är: nej.

Du skriver att högsta byggnadshöjd är 3 meter? Avser det höjden till nock eller takfot?
______________
Byggaren
 
Byggnadshöjden beräknas enligt rekommendationer från boverket (se länken nedan, sida 191). Den avser alltså en bit över takfot. Både 30 och 35 graders takvinkel kommer alltså att ge samma byggnadshöjd. Jag har nu illustrerat detta (se bifogad PDF) och det är nästan konstaterat att vi måste ha minst 35 graders takvinkeln för att det ska vara lönt att inreda vinden ... eller, var tror du?

Vi bor i Lomma Kommun. Husen i området är fristående och här finns inga serie-byggda hus, utan de har olika utseende och design på fasad, tak, etc. De flesta av grannarna har källare, vilket gör att de normalt har högre byggnadshöjd än vad vi har. Jag vet inte om vi lyckas få kommunen att godkänna en avvikelse på 5 grader i talkvinkel.

http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade filer/2004/boken_om_lov_tillsyn_och_kontroll.pdf
 
I
Lomma kommun? Hm.... Då ska du ta en titt på korsvirkeshuset på Björnbärsgatan 29. Ritat och byggt av mig 1971 med statliga lån på den tiden gränsen för bostadsyta var högst 125 kvm. Kåken är 131 kvm i bottenplan (exklusive garage m.m.) och med full övervåning på 130 kvm. Skulle inte kunna fått statliga lån på den, men genom lite klurighet övertalade jag dåvarande Bostadsstyrelsen till att få det. Rubr. helt enkelt övervåningen som 'icke inredd vind'. Det går bara man ger sig attan på det :D Kanske även i ditt fall.

Jag vet inte hur kitsliga de är med avvikelser mot planbestämmelserna men skulle tro att de är resonabla. Du får väl höra med dem. Kostar ingenting att fråga men sitter det en paragrafryttare där, så kan de göra livet surt för dig. Då får du fråga någon annan. Helst en som sitter lite högre upp.

Ett annat sätt att ordna lite bättre ståhöjd är att köra med brutet tak. Kan du få gehör för det och reser upp den första biten från takfoten till (hm, hm, nu vad nu kan tänkas tillåta) och därifrån fortsätter med t.ex.27 (helst) eller 14 grader (inte lika effektivt och snyggt), så har du bättre möjlighet att få ståhöjd ute vid stödbensväggarna även om du bara har 2,10 i nock som är lägsta tillåtna rumshöjd..

Ska dock framhållas med en gång att ett sådant tak inte ser särskilt snyggt/prydligt ut, så varför inte pröva om du kan få igenom ett 1½-planshus med 45 graders taklutning?
_____________________
Byggaren
 
Jag ska titta på huset nästa gång jag har vägarna förbi Björnbärsgatan.

Jag får nog glömma 1½-planshus med 45 graders taklutning. Det är 1-planshus som gäller för området och det är antagligen därför de har begränsat takvinkeln till 30 grader.

Jag ska nu göra ett försök och skicka lite ritningar och kompletteringar till kommunen. Har du lust att kolla lite på dessa ritningar? Det är alltid intressant att höra lite synpunkter och kommentarer. Speciellt ritningen på vindsvåning. Nu vet jag inte om det är tillåtet att inreda vinden med dusch och toalett. :confused:

/shabak
 
I
shabak skrev:
---

Jag ska nu göra ett försök och skicka lite ritningar och kompletteringar till kommunen. Har du lust att kolla lite på dessa ritningar? Det är alltid intressant att höra lite synpunkter och kommentarer. Speciellt ritningen på vindsvåning. Nu vet jag inte om det är tillåtet att inreda vinden med dusch och toalett. :confused:

/shabak

Ser inget onormalt på dina ritningar. Däremot en del frågetecken som kommer att ställa till det lite för dig.

En sådan grej är trappan som kommer att gå vinkelrätt mot takstolarnas underram och klippa av dem med behov av avväxlingar för att ta hand om dragkrafterna från dem. Är det omöjligt (tycker du) att göra om placeringen så att du ändrar lite på entrén? Entrén är rakt fram, men om du kan tänka dig att istället gira in om köket eller vardagsrummet, så skulle trappan kunna börja med sväng från vardagsrummet el. köket där 'hallen' är idag, förutsatt att den inte krockar med någon takstol.

Smutten mellan allrum och yttervägg åt trädgårdssidan en annan. Varför inte dra fram väggen som du har den nu och flytta fram dörren till den nya väggen mot trädgården?

Varför skulle det inte vara tillåtet med dusch på Öv.? Det handlar ju bara om vatten och avlopp och det har du redan i huset. Knepigt blir det istället att ordna hopkopplingen?

Nu vet jag inte varför du bygger om. Visserligen slår du samman två sovrum och gör om uterummet, men det blir inte mer än ett rum mer för det totalt med Öv. Så vad är syftet?
__________________
Byggaren
 
Tack för dina kloka synpunkter. Jag har dock lite förklaring till varför vi vill göra på det viset.

En sådan grej är trappan som kommer att gå vinkelrätt mot takstolarnas underram och klippa av dem med behov av avväxlingar för att ta hand om dragkrafterna från dem. Är det omöjligt (tycker du) att göra om placeringen så att du ändrar lite på entrén? Entrén är rakt fram, men om du kan tänka dig att istället gira in om köket eller vardagsrummet, så skulle trappan kunna börja med sväng från vardagsrummet el. köket där 'hallen' är idag, förutsatt att den inte krockar med någon takstol.
Det är inte helt omöjligt, men sen tänkte vi att vi förlorar mycket utrymme i vardagsrummet eller köket. Vi kanske ska tänka till lite.

Smutten mellan allrum och yttervägg åt trädgårdssidan en annan. Varför inte dra fram väggen som du har den nu och flytta fram dörren till den nya väggen mot trädgården?
Det är då kanske inte lämpligt att toalett- och sovrumsfönstret öppnas i allrum :rolleyes:

Nu vet jag inte varför du bygger om. Visserligen slår du samman två sovrum och gör om uterummet, men det blir inte mer än ett rum mer för det totalt med Öv. Så vad är syftet?
Det är helt rätt. De två sovrummen är så pass små att en fullstorlek säng knappast får plats i dessa rum. Investeringen görs för att ha en lösning som lämpar sig för tonårs barn. Det är alltså inte antalet rum som är kritiskt utan storleken har betydelse. Och det är hela tanken med att inreda vinden, och förutsättningen är att vi ska ha två lagom stora rum där uppe.
 
I
shabak skrev:
1. Det är inte helt omöjligt, men sen tänkte vi att vi förlorar mycket utrymme i vardagsrummet eller köket. Vi kanske ska tänka till lite.

2. Det är då kanske inte lämpligt att toalett- och sovrumsfönstret öppnas i allrum :rolleyes:



1. Förmodligen ligger framfasaden 6 m från tomtgräns mot gatan, men jag hade ändå provat om det inte gick att få bygga en ny entré utanför den linjen. I.s.f. byggt den bred. Därigenom fått in åtminstone klädhylla och ytterdörr. Därefter dörrförbindelse till v-rum. Den gamla entrén och förläningen av den skulle då kunna rymma en trappa som börjar med sväng i v-rummet precis innanför sistnämnda dörr.

2. Fördelen med 1-planhus är den ofta förbisedda möjligheten att sätta in takfönster :rolleyes:
_________________
Byggaren
 
Tack för tipsen, ska fundera mer på detta. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.