Hej,
Jag och min sambo har lyckats med gå från stabil och trygg ekonomi till en mycket osäker och trist framtid...
Vi köpte hus för 4 år sedan(lite överpris pga. budgivning), han gå igenom och renovera huset ytligt (tapeter, golv, lite vitvaror å sånt där...blev dock en del pengar ändå) .
Har hunnit skaffa två barn...allt frid och fröjd och ekonomin funkade bra.
Sen kom problemen...vattenskada och mögel i källaren(ej på försäkringen), blev för mycket på jobbet(har alltid orkat jobba mycket), barn som inte sover...sjuk nästan jämt, bilen strular.

Jag är nu sjukskriven och sambon har bara 80% på ICA, jag har ingen ork längre och det har ju gjort att ekonomin nu pekar rakt ner...(vi har levt på min högre lön)...nu lever vi på pengar från bilen vi sålt, blir minus varje månad.

Tyvärr har inte huspriserna stigit så att vi kan sälja huset med vinst...lär bli stor förlust på säkert ~250-300 tkr.
Huset är värt ca 1mille, så flytta till lgh med sån stor skulld kommer ju inte gå runt det heller...knappt nå billigare.

Vi har två studielån...så det gör ju inte saken bättre.

Tacksam för tips på hur man kommer levande ur detta ? :(
 
Hej Erik.

Finns det ingen chans att prata med er bank om detta problem. Det kanske räcker med att skicka över lite topplån(om det nu finns) till botten lån. Eller att ni får skippa amorteringen ett tag. Hur som helst så vill ju ingen att ni ska sälja med förlust, varken ni eller banken eller nån annan.

Du ska se att det löser sig på nåt sätt. Sen om det skulle bli så att ni säljer med förlust, obs OM, så kanske det inte är hela världen för det. Huvudsaken är ju att du/ni mår bra. Givetvis så förstår jag att du inte vill sälja med förlust, och att det inte är så kul med lån på ingenting. Men återigen så måste man må bra. Kanske en nystart i ert liv.
 
Har redan sänkt amorteringen max...och fått max bottenlån.
1mille i botten + 300' i topplån(vattenskadan + lite renovering) = 6500kr/mån inkl amort

Banken: 6500kr
Drift: 3000kr
Telefon: 500kr
Studielån: 2400kr
Dagisavgift: 1000kr
a-kassa/fack: 1000kr
Busskort: 1000kr
Mat,blöjor mm: 5000kr
Försäkringar: 1000kr
Summa: 21400kr
Inkomst: 23 000kr inkl barnbidrag.

Och då fattas ju hel del utgiftsposter som gör att det går minus...går ju en hel del kläder till barnen mm.

Måste ju försöka ta mig tillbaka på jobbet...men går inte så bra.
Har sökt lite andra jobb...men då blir ju lönen därefter(typ 500kr bättre än sjukskriven), men snart måste jag ju byta...har inte råd vara hemma.
 
Beklagar situationen och hoppas att det ordnar sig.
Jag skulle prata med banken precis som föreslås och se vad de kan göra, tex skjuta upp amorteringar.
Fast viktigast av allt nu är tror jag är att göra en stenhård budget med alla inkomster ni har och alla utgifter. Kanske finns någon på kommunen som kan hjälpa till.
Vad kan ni avvara ? TV ? Kabel TV ? Internet ? Dagstidning ? Kallare i huset ? Restaurangbesök ? Krediter ? Tänk som lyxfällan.
Om ni när ni räknat ihop alla inkomster och subtraherat alla tvingande utgifter såsom hemlagad mat och räntor ändå inte får ihop det så måste ni tänka radikala förändringar i utgifter tex flytt. Ta tag i detta och blunda inte för bekymren.
 
Ok. Ni kan inte sälja av lite prylar så ni kan klara er för stunden, tills ni kommer på fötter igen? Är du sjukskriven? hur länge? Börja jobba med nåt annat? Lite svårt att ge råd då du verkar ha tänkt på alla utvägar. Finns det inte nån inom kommunen som kan hjälpa till? Pröva att gå till en annan bank och se om dom kan ge er en bättre deal. (kanske inte ger så mycket men)

Om du inte kan jobba fullt så verkar det ju ganska svårt. Socialtjänsten kan kanske skjuta till ett par tusenlappar. Inte så kul men.

Har ni provat att sälja huset? Vet du att ni kommer gå i förlust?

Jag försöker bara hjälpa inte provocera.
 
Jo man har ju funderat på det mesta känns det som...
Har varit sjukskriven 2mån(hade inte så mycket buffert förutom en betald bil)...men mår kasst på jobbet magen pajar totalt...snurrar i skallen och går inte jobba....och tyvärr så samlas jobbet på hög medans man är hemma.

Så fort jag får ett annat jobb så blir det ju ta det....känns som ett fysiskt jobb vore det bästa just nu.

Jo blir nog så stor förlust då vi inte bor så centralt och tyvärr har en större arbetgivare flyttat verksamheten vilket gjort området mindre attraktivt.
Känns surt flytta till en hyres 3:a med två barn och betala nästa lika mycket i hyra(med lånet)....men är nog enda utvägen.

Lite prylar gå säkert sälja men det mesta är ju inte värt så mycket beg....så inte så långsiktigt, då man ändå behöver en tv och dator(inte så mycket pengar i dom).
 
Jag förstår hur du har det.

Det som är viktigt är att försöka ta kontrollen på sin ekonomi så att man själv kan landa, istället för att andra krachar den åt dig. Det låter enkelt, men kan vara svårt att få till. I korthet handlar det dock om att du själv försöker minska kostnaderna och eventuellt sälja huset istället för att det blir en exekutiv auktion där huset går alldeles för billigt.

Det finns ingen anledning att ge upp huset om det inte blir en väsentligt lägre månadskostnad för er. Det enda som händer då är att ni i alla fall tvingas rätta munnen efter matsäcken, och det är bättre att göra det medans det finns något kvar att rädd.

Jag skulle börja försöka leva snålare, och göra det i förvissning om det är så jag och min familj kan leva kvar i huset. Då smakar makaronerna bättre, och små barn bryr sig inte så mycket om deras stövlar är köpta på second hand fr 25kr om de har eget rum och en tomt att leka på.

Jag skulle börja med CSN och prata med dem. Det finns en del möjlgiheter att få betala mindre när man är sjukskriven. De höga beloppen antyder att du kanske också har lån i bägge systemen, och det går att slå ihop dem till ett lån med lägre månadskostnader men längre betalningstid som följd.

I övrigt får man snåla där det går. Resonera som så att en sparad hundralapp är en sparad hundralapp. Spontant känns era fackavgifter som stora, busskortet är dyrt och försäkringar på 1000kr i månaden? Kanske kan din fru försöka jobba lite extra?

Kämpa på och ge dig inte. Utan att veta i detalj hur det ser ut för dig så känns det som att ni skall satsa på att försöka behålla huset. Det är inte så mycket dyrare än en hyreslägenhet, och prisfall har du redan råkat ut för, så det finns egentligen inget att rädda på att sälja nu.

Jag tror inte du kommer att må bättre förrän du fått koll på detta, så sätt dig ned, ta det lugnt och börja metodiskt gå igenom era inkomster och utgifter utan att känna ångest och rädsla, så tror jag att det går bättre.
 
  • Gilla
Raje
  • Laddar…
Tack för råden, vill självklart försöka behålla huset.
Jo sambon försöker få jobba mer...får hon 100% och jag får nytt jobb så kommer det ju gå runt...
Studielånen är våra samanlagda...och vi har ju dessutom i både nya och gammla.
Busskorten är för att vi pendlar en bra bit till jobbet...blir billigare än åka bil som vi gjort tidigare.
 
Försök att kämpa på bara. Livet är jävligt ibland. Råkade ut för en sjukdom i höstas som gör att jag kanske måste byta yrke vart det lider. Älskar mitt jobb som målare så det känns lite surt. Inte för att det hjälper dig men. Jag tillät mig själv att deppa ett bra tag men nu har så smått vänt.

Håller med Swetrot i att börja gå igenom allt, utan att vara rädd för att inse hur tufft det kanske kommer bli, är en bra start. Dessutom kanske det räcker med att din sambo får 100 % för att det hela ska kännas lättare.
 
Har ni provat att låta värdera huset? Läget kanske inte är så illa som ni tror. =)
 
6500 inkl amortering, är det efter skatteredusktion?

Sluta amortera ett tag?

/L
 
Jo banken har värderat och dom vill ha 500kr/mån i amortering på topplånet....går ju prova byta bank.
Men man är säkert inte så attraktiv låntagare just nu...
Går ju söka skattereduktion....fast dom pengarna lär ju behövas till reparationer på huset, men i nuläget får man nog använda även dom.

Pengarna räcker nog över sommaren, får ju skattepengarna som drygar ut.
Blir fara på en intervju idag...jobb i butik, så blir ju gå ner i lön typ 10'/mån före skatt.
 
Vad ni än gör, sälj INTE med förlust.....Problemet är att då kommer kreditgivaren att vilja ha tillbaka rubbet ganska snabbt eftersom ingen säkerhet finns för lånet. 2-300.000 låter inte så himla mycket om man bara ser siffrorna i sammanhang med huset men jag lovar, det är fruktansvärt mycket pengar att betala av.

Själv gjorde jag en brakförlust i början av 90-talet med ungefär samma summor inblandade. Av olika orsaker så brakade det rejält utför i ekonomin och slutgiltigen så blev det en restskuld. Att under 5-6 år tvingas betala mellan 5-7000 kr per månad på inget man äger är fruktansvärt surt. Tillkommer gör ju även den "nya" boendekostnaden...

Usch, det var vidriga år där man for illa både psykiskt o fysiskt. Så mitt råd är att med alla medel försöka rädda situationen! Banken går säkert att resonera med i ett tillfälle som detta. De vill definitivt inte att du går därifrån med en skuld till dem!
 
Ni har inga snälla föräldrar eller syskon som kan ställa upp med tillfälliga lån tills ni kommit på fötter igen?

När det gäller mat (inkl blöjor mm) så ligger min familj (2 vuxna + 3 barn (2-6 år)) på 5000/månad. Det skulle vi kunna pressa med 1000 kr/mån om vi fick det knapert. Beroende på hur prisläget är på er ort kanske ni kan det också?
 
Ytterligare tankar. kan du inte prata med din nuvarande arbetsgivare, du kanske kan få en omplacering inom företaget? Ev. bara tillfälligt. Eller på annat sätt få något nytt inom företaget.

Fördelen med en sådan konstruktion kan vara att du borde kunna få behålla ditt löneläge, eller åtminstonde inte behöva gå ner så mycket i lön som du skriver.

Så som du beskriver läget så känns det ju inte som en försäljning av huset skulle vara en lösning.

A och O borde vara att du skall komma tillbaka till någon form av jobb. Att gå hemma sjukskriven är inte bra vare sig för ekonomin eller hälsan.

Nu tycker jag att en 2 månaders sjukskrivning är väl lite tidigt att börja se saker som hopplösa efter. Jag tror att framförallt under småbarnsperioden i sitt liv (den går över, och efteråt tycker man att det gick aldeles för fort), så gäller det att lite leva för dagen, inte gå och oroa sig för det där fönstret som borde målas, eller den där lilla vattenläckan i tvättstugan.

Ta inte åt dig av "kritik" på jobbet över saker som inte blir klara, gör det du hinner. En bra arbetsgivare har tolerans för att man tillfälligt inte kan prestera på topp (där är också en fördel med att inte byta jobb, där du är nu vet de vad du kan, och vad kommer att kunna igen).

I din angivna budget reagerar jag också över posten "försäkringar", den ser väldigt hög ut. Framförallt om du sålt av bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.