Vad är det för skillnad? Pris å funktion...
Vad jag förstår är plåt billigare, men ändå har 99% av alla hus betongpannor (eller tegel)... ???

 
Stämmer verkligen det?
Jag har för mig att plåttak är dyrare än både betong och tegelpannor. Fast jag skulle älska att ha fel på den punkten.

mvh
David
 
Korrugerad plåt borde vara billigare ja, men jag har inte sett något hus, (i Sverige), gjort för människoboende ha korrugerad plåt som tak. Jag tänkte närmast på takplåt som sätts ut av plåtslagare. (Vet inte vad den sortens takplåt kallas) ;)

mvh
David
 
Det som jag for efter var typ www.plannja.se eller liknande. Det går ju inte komma ifrån att betong/tegel är tyngre och har fler skarvar per m2 (otätrisk), så varför har inte tegelformad plåt blivit standard bland husleverantörerna? Är det priset, eller något byggnadstekniskt...
 
Jag har fått för mig att den där tegelformade plåten inte är så himla mycket billigare än betongpannor.

Sen är det väl den estetiska sidan som inverkar. Det är kanske inte så många som tycker att den tegelformade plåten är lika vacker som vanliga takpannor.

En annan nackdel med den här typen av plåttak är väl att det ger mer taksmatter när det regnar.
 
Som sagt, "alla" husleverantörer levererar betongpannor som standard. Då utgår jag från att det är billigast...

Ingen som har några priser /m2 för de olika alternativen? (Jag bara måste ha argument mot svärfar som inte kan förstå varför nån väljer något annat än plåt... :p)
 
Älvsbyhus har väl som standard en enkel TP20 takplåt?
 
  • Gilla
Simmeman
  • Laddar…
Har för mig att det heter falsad bandplåt. festligt, mvh iw 8)
 
En annan faktor förutom själva plåten, kontra teglet är att falsade plåttak blir smäckrare. Med taktegel byggs taket upp så mycket att man måste ha breda (=fula) vindbräden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.