Sitter som bäst och tar in offerter på nya (PVC) fönster. Hade först tänkt att ha spaltventiler i fönstren men har nu fått höra av en del tillverkare att de istället rekommenderar ventilation genom husväggen ovanför fönstren (vilket också blir lite mera bökigt för oss att ordna med).

Men vad funkar egentligen bäst - spaltventiler i fönstren eller ventilation ovanför fönstren typ tilluftsdon?? Dela väldigt gärna med er av era tankar och erfarenheter!

//Fran
 
Förmodligen svarar de så för att de inte har spaltventiler till sina fönster.
Tror det fungerar lika bra med vilket som annars men man slipper ju göra stora hål i väggen om man väljer spaltventil.

Staffan
 
Tror nog också att det funkar lika bra med spaltventiler i fönstren som med "hål i väggen". Tycker liksom bara att det verkar vara smidigast med ventilation i fönstret.:)
 
En sak som man kanke inte tänker på är ljudet som kommer in med spaltventiler.
Säg att man köpt dyra ljudisolerade fönster för man vill ha tyst i sovrummet, men sen väljer man till spaltventiler som släpper in ljudet !.

Jag har detta problem, vi vill ha tyst i sovrummen och har valt till dyrare ljudisolerade fönster men vi behöver också luft in utan att släppa in för mycket ljud ???.

Har i går skickat en förfrågan på pvc fönster och frågat om det finns spaltventiler som är ljudisolerade, jag hoppas jag får ett possetivt svar för annars vet jag inte hur vi ska göra väggen kommer bli 400mm tjock och det är inte kul att montera frech ventiler.

Hörde att spaltventiler oftast släpper in lite för lite luft och att frech ventilerna släpper in för mycket, så spalt är nog att föredra då dom ligger "nästan" perfekt.

MvH Jawen
 
Det finns ljudisolerade spaltventiler, tx. Omega max 55
 
jawen skrev:
En sak som man kanke inte tänker på är ljudet som kommer in med spaltventiler.
Säg att man köpt dyra ljudisolerade fönster för man vill ha tyst i sovrummet, men sen väljer man till spaltventiler som släpper in ljudet !.

Jag har detta problem, vi vill ha tyst i sovrummen och har valt till dyrare ljudisolerade fönster men vi behöver också luft in utan att släppa in för mycket ljud ???.

Har i går skickat en förfrågan på pvc fönster och frågat om det finns spaltventiler som är ljudisolerade, jag hoppas jag får ett possetivt svar för annars vet jag inte hur vi ska göra väggen kommer bli 400mm tjock och det är inte kul att montera frech ventiler.

Hörde att spaltventiler oftast släpper in lite för lite luft och att frech ventilerna släpper in för mycket, så spalt är nog att föredra då dom ligger "nästan" perfekt.

MvH Jawen
Ah, har inte alls tänkt på att spaltventiler släpper in "oljud". Ska kolla upp det med företagen som lämnar offerter.
Har iofs gamla 2-glas idag som släpper igenom alla ljud utifrån. Man kan idag t ex höra någon gå på gatan utanför och höra dem småprata.
Hoppas och tror att "allt bara kan bli bättre". ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.