Hej!

Framför våran fastighet går det en väg och på andra sidan denna ligger det
ett fält som bonden använder för ensilage till sina djur.

Jag skulle vilja ha marken precis framför vår tomt och det kanske rör
sig om en hektar, jag vill ha den för att kunna nyttja då jag har hundkurser
och även för att kunna ha ett litet vilthägn för rapphöns.

Nu har jag inte pratat med bonden som äger marken än då
jag gärna vill ha ett bra "därför ska du sälja-prat" innan.

Jag kan tänka mig att köpa marken och att han ändå får använda marken för
sitt ensilage utan att arrendera det av mig, det enda jag vill ha är egentligen
äganderätten, sedan kanske man kan upprätta en arrende på 25 år för sakens
skull.

Detta borde väl vara lukrativt för bonden att kunna använda marken som han gjort
tidigare men att ändå tjäna en slant på att stycka av markområdet jag vill ha?

Vad tror ni?
 
Lägg ner dina tankar. Lantbruket är så påpassat från alla håll. Ett exempel: Den snälle bonden säljer en tomt ,som bebyggs med ett hus, efter något år säljs huset . Den nya ägaren börjar klaga på något och bonden tvingas vidta dyra åtgärder för att kunna fortsätta med sitt företag. Ägande är lantbrukets garanti för att kunna överleva.
 
Är det inte bättre att göra tvärtom att du arrenderar av bonnen????
 
Hmm... jo men nu är ju inte tanken att bygga hus på marken, det måste väl gå att ha en fastighet där man inte får bygga på.
På så sätt är ju bonden garanterad från detta?

Att arrendera marken från honom är ju ett alternativ men det skulle kännas bättre att äga det, hur funkar det med ett arrende om jag vill sätta upp ett stängsel mot den trafikerade vägen t.ex?
 
Vad du får o inte får göra på ett arende är ju en förhandlingssak mellan dig o markägaren. At sätta upp ett stängsel på arrenderad mark borde inte möta några som helst hinder om du inte stänger av tillgängligheten för bonden.

Skriv dessutom ett långt arrendeavtal så kan du sova gott trots att du inte äger marken. Vad avser arrendekostnad så är väl markägarens intresse att inte förlora på affären. Odlar han så kommer han säkert vilja ha ersättning motsvarande skörd plus lite till för markvärdet. Så skulle jag iaf jag resonera som markägare. Jag har själv några hektar mark där en granne får ha sina hästar gratis mot att hästarna käkar upp gräset så jag slipper jobbet. Enda hyran jag tar ut är i natura på det sättet att lilltjejen får komma dit några ggr per år och rida lite. Hon är 5 år så det är inte så avancerat....

www.viksbergsgard.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.