Finns det någon som har byggt en bastu i en friggebod?? Några tips i såfall?? Eller är det helt uppåt väggarna att fundera i dessa banor?
Mvh Nip
 
Inget konstigt alls, många som gör så... mina föräldrar byggde i en timrad sorselestuga, 10kvm.
 
Inga problem. Jag byggde en friggebod med vedeldad bastu vid våran sommarstuga för två år sedan. Förra sommaren byggde jag till en veranda och en duschhörna i friggeboden. Dock inga bilder på det än. I år blir det väl inte så mycket bygge vid stugan. Ska till att bygga hus till våren.

www.sauna.amine.se

/Jari
 
Vad är det egentligen för skillnad på Sorselestugans "Sorslestuga" (9,9m2, 2 fönster, 14.400 kr) och deras "Bastu" (9,9m 34x145mm 19.400 kr)? Ja, förrutom priset då.

På ritningarna så verkar det enda vara en innervägg för att skilja av bastu/ombyte?.
 
Wendigo skrev:
Vad är det egentligen för skillnad på Sorselestugans "Sorslestuga" (9,9m2, 2 fönster, 14.400 kr) och deras "Bastu" (9,9m 34x145mm 19.400 kr)? Ja, förrutom priset då.

På ritningarna så verkar det enda vara en innervägg för att skilja av bastu/ombyte?.
En mellanvägg, bastudörr + lavar ingår vad jag kan se. Min föräldrar köpte den vanliga boden och byggde bastun själva, tror dock inte bastustugan fanns som alt. vid den tiden...
 
Så 5000:- för en mellanvägg, dörr och lavar? Det verkar ju lite mycket? Det kanske ingår bastupanel och sånt?

Det hade varit intressant att veta vilket bastuagg som de säljer, inte mycket info där... i så fall skulle man ju kunna få sig en liten bastustuga för =<20.000:-, det är ju perfekt eftersom det finns i budgeten. ;)
 
Jag gissar på att det inte ingår så mycket mer, en bastudörr(om den nu är i glas) så är ju det ca 2000 spänn. Mellanväggen är ju också lagd så den ska timras in i stugan. Gissar på att man får köpa en del saker själv till denna "bastustuga" ex. aggregat eventuell isolering etc. Men du kan ju alltid ringa/mail dit och fråga... Stugan i sig är väldigt lätt att montera, lite plockepinn, man får ju timra upp den bit för bit.
 
Om du tittar på "Bilder" och rubriken Bastu i Sorselestuga ser du hur jag har gjort min bastu. Beskrivning finns om du söker på tidigare inlägg från "Allan1"
 
Tack Allan1! Ska omedelbums kolla in bilderna.
 
Bastu kan man i princip bygga var som helst, bara det är vindtätt. Under kriget hade finnarna tältbastu vid fronten. Ett yttetält och ett inner. Sen eldade man på i flera timmar och värmde upp ett stort stenmagasin. På stenarna öste man på vatten och vips där hade man en alldles utmärkt sauna. Lekstuga, friggebod cykelskjul. Bara att välja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.