Postade denna i Byggteknik-delen utan någon reaktion, så jag testar här istället...

Håller på att planera ett "spa" i källaren och funderade då på att ha badkar och dusch på en något högre nivå, men nu är frågan hur man gör rent praktiskt.

Förutsättningar är ett rum i källare på ca 25 m2 där jag tänkte höja upp del. Plattan är oisolerad. Vi har även planer på golvvärme (men det tar vi i en annan tråd). Tänkte höja upp det hela 1-2 dm, vet inte exakt, kan bero lite på hur komplicerat det är... Ytskikt i hela rummet ska vara klinker/kakel.

En lösning som kanske fungerar är någon typ av isoleringsskiva, ny betongplatta, flytspackel och sedan fix/klinker (ev tätskikt innan om det behövs). Golvvärmen kan man ju gjuta in i denna nya platta då. Vad tror ni? Andra sätt?

Den här tråden är nog det närmaste jag sett mina ideer på forumet, kanske finns det fler?

http://www.byggahus.se/forum/badrum/...r-oenskas.html

/dalle
 
Ingen som har något förslag?
 
hej vi håller på att renovera vårt badrum just nu och vi har höjt golvet 12 cm där duschem och toaletten ska vara. vi var gjort en form i lecablock sen har fyllt med lecakulor som eb "kapilärbrytning för vi har oxå oisolerad gjuten platta sen gjöt vi sen la vi golvvärme och flytspacklade uppe på det. det blev toppen lite roligare än ett "vanligt badrum" vi valde 12 c, för vi har 3 cm naturstensmosaik och klä kanten med, som vi sedan ska klä badkaret med. Så att allt liksom ska "flyta" ihop på ett snyggt sätt.
lycka till.
 
Intressant!

Hur tjock blev den nya plattan (ovanpå lecan)?
La ni golvvärmen i den plattan eller ovanpå? Vilket fabrikat på golvvärmen använde ni?
Hur gjorde ni på de icke upphöjda ställena (golvvärme, isolering etc)?

Många frågor, kul att någon änligen svarar!
 
Kanske gjuta en platta på frigolit och på så sätt både få isolering och upphöjning?
 
Det är ju alltid vanskligt att inreda källaren när plattan är oisolerad, om jag förstått saker och ting rätt. Dels för att golvvärmen går rätt ner i marken, vilket gör uppvärmningen extremt oekonomisk och ineffektiv och dels pga att risken är stor att fukt vandrar upp från marken genom plattan och inte kommer igenom det täta spa-golvet, vilket får till följd att den ansamlas under tätskiket och sprider sig utåt, för att till slut vandra upp genom väggarna istället.

Jag har ingen erfarenhet av badrumsbyggen, så jag hoppas du får mer kvalificerade svar, men jag vill i alla fall höja ett varningens finger. Som källar-paranoiker skulle jag nog bita i det sura äpplen och göra allting perfekt från början, genom att dränera om kring huset, hyra transportband och bilmaskin, bila bort betonggolvet i källaren, lägga singel i botten, cellplast ovanpå och gjuta en ny betongplatta med vattenburen golvvärme. Leca är ju både kapillärbrytande och isolerande och kan kanske funka? Annars finns det någon dyrare typ av isolering som jag glömt namnet på, som både kapillärbryter och isolerar.

Alternativet är ju ett budget-spa utan tätskikt, dvs både väggar och och golv släpper igenom fukt. Man kan ju lägga klinkers på golvet ändå, men skippa tätskiktet, så blir det ganska genomsläppligt och fuktsäkert. Inga trähyllor eller andra organiska material mot väggar och golv. I det här fallet tror jag bara man tätskiktar kring brunnar, badkar, duschar osv. Men golvet blir kallt utan golvvärme. Lägger du ändå golvvärme kan du får något som kallas omvänd fukvandring vår och höst, pga att du värmt marken under huset med golvvärmen så att den kan hålla mer fukt än den annars skulle klarat. Detta tror jag även gäller om du lägger isolering ovanpå betonplattan, under golvvärmen, tyvärr.

Sök lite mer här på sidan, så tror jag du finner en del intressant. Testa t ex "källare +isolera" eller "källare +bila", "källare +golvvärme", "källare +badrum", "omvänd fuktvandring" osv.

Lycka till!

/Pontus
 
Tack Pontus för ett gediget och informativ inlägg!

Jag håller med dig om allt du skriver. Jag har en annan tråd som tar upp det här med golvvärme i källare på ett annat ställe där jag försöker bena ut alternativen.

Du ska veta att jag sökt i forumet...! Men faktiskt så hittar man aldrig riktigt det där perfekta svaret. Ofta beror det nog på att förutsättningarna är ganska olika. De allra bästa trådarna med bilder och dylikt finns, men där har dock takhöjden varit mycket lägre än i mitt fall. De har i princip varit tvugna att gräva ur. Jag söker alternativ, men kan givetvis tänka mig det också.

Men det är en annan tråd, här funderar jag mest kring det där med upphöjning/olika etage.
 
Nej, det är alltid svårt att hitta det perfekta svaret, dels för att inget sitter inne med sanningen och dels för att förutsättningarna är så olika. Men man kan kanske något lättare lägga pusselbitarna på plats med hjälp av andra personers olika förslag och åsikter. Och framför allt kan man undvika de största tabbarna!

Sedan är det nog så att fusklösningarna ganska ofta fungerar, men vem vill chansa?

/Pontus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.