Hej!

Till att börja med, vilket forum! Mycket intressant läsning. :)

Nåväl, till mitt första inlägg som medlem på byggahus (och med detta alla nybörjarfel som kan medfölja - är detta rätt forumdel?).
Jag är en gymnasieelev som genomför ett projektarbete som ska handla om arkitektur. Från början var tanken att jag skulle genomföra en hel ritning själv med alla problem som detta medför, men efter diskussion med både lärare och närstående arkitekter insåg jag att det skulle vara att ta sig vatten över huvudet. Därför gjordes en kompromiss, jag ska titta på en befintlig ritning och göra de ändringar jag tycker är nödvändiga med en motivering och beskrivning till detta.
På den vägen är det, och jag har valt en ritning jag tycker är intressant, se nedan. Vad är era första tankar om ritningen? Vad borde man göra om? Det första jag kommer att tänka på är entrén, där man kommer rätt in i huset utan en tambur eller någon mellangång av något slag, men också att det inte finns någon separation mellan kök/vardagsrum/matsal vilket borde göra att det blir en hel del ljud och störningsmoment när man befinner sig i några av dessa rummen samtidigt. Som sagt, jag skulle bli ytterst tacksam över era tankar och åsikter :)

ritningin0.jpg

Jag skall även skriva en uppsats om ett ämne relaterat till arkitektur, vad har jag inte riktigt bestämt mig för ännu. Någon som har några förslag? Fantasin tryter. :rolleyes:

Tack på förhand!
/zeven
 
Hej Zeven

Jag tycker det verkar konstigt att ha en egen WC/dusch i det 9,9kvm stora sovrummet, och inte ha egen ingång till Bad i det största sovummet d.v.s. det på 11,2 kvm.
Jag skulle nog ta bort Wc/dusch från 9,9kvm sovrummet och lägga det direkt till höger i hallen mot arbetsrummet, då kan b.l.a gäster använda den lättare utan att behöva gå in i sovrummet, och ändå blir hallen funktionell.

Sedan så skulle jag nog skifta tvättstugan plats med arbetsrummet, ett arbetsrum kan vara funktionellt med 5,6 kvm , men en tvättstuga på endast 5,6 blir inte bra.
Sedan skulle jag också byta plats på klädkammaren och Bad, samt flytta dörren/väggen som sitter in stora sovrummet 1m ut i korridoren, då blir både klädkammaren och bad tillgängliga från "master bedrum".

Sovrummet som var 9,9kvm skulle blivit 14,7kvm, men jag skulle flytta in väggen 0,5-1 meter så platsen vid matsalen blir större, samt att dom längsgående väggarna blir lite förskjutna = lite liv i.


Som ämne kanske "ljuset/belysning" skulle vara inspirerande, det kommer bli en mycket viktigare ingrediens i dagens byggande än det varit förut, ljus-skuggor-solljus-lamplus-strukturer av olika belysning m.m.

MvH Jawen
 
Gillar inte planlösningen. Antar att man har tänkt vuxendel och barndel... Men hur bra har det blivit när båda dom allrummen ligger vägg i vägg?

Vidare ser du ut som man som husägare ALLTID får gå genom tvättstugan eftersom det är där parkeringen ligger.

Jag skulle som Jawen, också vilja göra plats för "allmän toa" i hallen snarare än att alla ska gå i "master-delen". Svårt att hitta en lösning dock eftersom det är uppglasad hall på det sättet som ritningen visar.

Håller för övrigt med, tvättstugan ser inte kul ut med den storleken. Inte minst med tanke på att man kommer att använda den flitigt som groventre.
 
Välkommen Zeven!

På byggahus forum får du säkert mycket bra idéer för din uppgift. Om jag vore du skulle jag i alla fall själv sätta mig först och tänka igenom mina egna lösningar. Det är sedan dessa idéer du ska be om feedback på, då kommer lösningarna och idéerna att vara dina egna, även om du kommer få lägga mer tid och förmodligen måste förkasta vissa lösningar. Om du förutom att få godkänt på kursen vill utveckla din egen kreativitet och problemlösningsförmåga tycker jag att du ska använda forumet till att fråga efter feedback på dina tankar istället för att fundera över andras idéer.
 
Ett väl fungerande kök är viktigt. Som brukligt är står kyl och frys bredvid varandra. Kanske estetiskt det bästa men det finns egentligen ingen fördel med detta. Jag skulle hellre se en (mindre) avlastningsyta mellan dem för "in- och urlastning".
Som de nu är placerade ligger diskhoarna "vägg - vägg" med kylen. Min lösning skulle vara att flytta diskbänken 60 cm åt höger dvs det skulle bli FS - 60 cm bänk (avställningsytan) - KS - diskbänk (förskjuten 60 cm åt höger, själva hoarna ytterligare en bit för att få avställningsytor på diskbänken på BÅDA sidorna, den ena sidan för smutsig disk och den andra för diskställ. Fönstret vid diskbänken flyttas i motsvarande mån och kunde med fördel göras något bredare för att få in mer dagsljus.

Hörnet i köket kan vara svårt att utnyttja optimalt, kanske kunde man här i stället kunna klämma in ett hörnskafferi (kylrum)?

En trivselfaktor skulle vara att ha spisen vänd mot bardelen så att den som lagar mat har ögonkontakt med gästerna. In med spisen i köksön alltså! I så fall givetvis med en mindre ho bredvid för att kunna hälla av potatisvatten etc.

För att gå till det stora sovrummet så tycker jag för det första inte att det är stort nog. Lär knappast fungera bra med föreslagen möblering iaf. Svårt att "runda" sängen för att komma fram till altandörren. Om sovrummet inte görs större borde därför altandörren flyttas 7-8 dm åt vänster.
Om man utgår från att dörren till detta sovrum vanligtvis står öppen dagtid så skulle jag göra fönstret mellan sängen och klädkammaren större. Då får man in dagsljus från det vädersträcket ända till köket o tom matsalen (utan att sängen syns i o m att den är lite "förskjuten" i sidled).

Precis som Jawen saknar jag en gästtoalett vid hallen. Där arbetsrummet nu ligger hade jag lagt en ett badrum med direkt ingång från "master bedroom" samt toalett med dörr från hallen (för gäster) OCH dörr från badrummet. Ingen (ytterligare) wc i BADrummet alltså. Arbetsrummet flyttas m a o till den plats där badrummet nu huserar.

Tvättstugan är i minsta laget och precis som imported_Anders_S gillar jag inte att, som husägare, bli "tvingad" att passera genom denna trånga tvättstuga med matkassar från bilparkeringen. Jag skulle då hellre gå genom mitt flyttade arbetsrum (dvs där badrummet nu är) även om det inte blir så mycket till arbetsrum med 6,7 kvm och "förstört" med en dörr till bilplatsen men en laptop skulle få plats!
 
Man kan också fundera över i vilket väderstreck huset skulle fungera bäst i och vilket placering på en vanlig tomt (och hur stor är en sådan egentligen?) ett sådant här hus skulle ha. Var skulle man kunna äta frukost, lunch och kvällsmat i sol resp i skugga. Var skulle man kunna ha en avskild del av trädgården ... och hur skulle man placera huset för att göra det mesta av en fin utsikt åt ett håll.
En annan sak du skulle kunna göra är att provmöblera huset med t ex möbler med samma mått som hemma hos dig - eller möbler ur t ex en miokatalog.
 
Sånt här är kul! Att försöka hitta på bra planlösningar leder till förnyad respekt för riktiga arkitekter. Det är svårt att få ihop det med alla önskemål på så få kvadratmetrar som möjligt, och lite ekonomisk måste man ju vara.

Iallafall tycker jag att planlösningen i ditt ex har både för och nackdelar, som det mesta. Hur man vill ha det är ju mer fråga om tycke och smak än "rätt och fel".

- Köket - matrummet - allrummet i anslutning till varandra i öppen planlösning är populärt hos många, ven mig, delvis.
En fördel här tycker jag är att köksdelen ligger lite avskiljd från vardagsrumsdelen, man har inte fri sikt in mot disken när man sitter tillbakalutad i soffan.
Nackdelen är att ljud och matångor sprids i hela utrymmet. Arbetsköket är egentligen ganska litet här. Dessutom är matplatsen inte avskärmad från köket alls, vilket kan göra att matplatsen upplevs lite rörig (efter matlagningen, när maten serveras, brukar köket vara rätt uppställt). Jag skulle föredra att ha en barbänk, halvvägg eller så mellan matplats och arbetskök, som skärmar av sikten lite och samtidigt kan fungera som buffé- eller barbord vid fest. Däremot skulle jag inte vilja ha spisen vid köksön, det stänker och osar, blir svårstädat och sprider matångor över större yta.
Barbänken / köksön här vetter lite konstigt mot en vägg, jag hade hellre haft den mot matplatsen eller vardagsrummet. Som den är placerad nu tror jag inte den kommer att användas som arbetsyta - för långt från diskho, spis och kyl för att bli avställningsyta och man tenderar att jobba där sakerna hamnar. Istället för köksön kunde man ha en väggsektion där, med t ex kyl / frys och städskåp, så kunde man få loss mer avställnings- och arbetsyta i arbetsdelen av köket.
En nackdel i lösningen ovan är att ett högskåp med ugn och micro är placerat direkt intill diskhon - då får man bära sina heta ugnsformar en bit innan man kan ställa ner dem - inte bra. Man behöver också avställningsyta intill kylen.

Jag gillar lösningar som innebär att man har en rejäl matplats intill köket men inte i arbetsköks-delen. Man ska inte behöva ha två uppsättningar matsalsmöbler. Och den man har ska kunna byggas ut vid behov (fest), så det är bra att det finns lite öppen yta mellan matrumsdel och vardagsrumsdel.

- Jag föredrar att ha alla sovrum samlade. När man har små barn behöver man kunna höra och nå varandra lätt och snabbt. Större barn bör inte heller lämnas "vind för våg" i ett eget utrymme anser jag - lite insyn i ungdomarnas liv måste man ha som förälder, men visst är det bra att ha två allrum så man kan umgås på olika håll emellanåt och inte störa varann för mycket. Lilla allrummet här verkar lite långsmalt - kan bli svårt att titta på TV i om soffan kommer för nära TVn. Att det ligger intill det andra allrummet ser jag inte som ett problem.

- Jag vill absolut ha närhet till badrummet från alla sovrummen - inget specialbadrum från ett "master bedroom". Lösningen här med badrummet intill är utmärkt enligt mig. Barnen vill kanske också bada? Och om gästwct är upptaget blir det spring genom sovrummet för att gå på toa - nej tack! Sovrummet är för mig mer privat än badrummet!
Gästwct här ligger faktiskt inte i det lilla sovrummet utan intill - också ok, men eftersom det ligger lite skymt i en vrå kan det bli mer spring i det stora badrummet.

- De små sovrummen är lite väl långsmala i mitt tycke. Det stora sovrummet lite för smalt också - blir trångt vid sängens fotända.

- Sedan vill jag inte ha för många olika entréer till mitt eget hus. Tre stycken är max (entré, groventré, utgång till altan från vardagsrummet eller matplatsen) - separat utgång från sovrummet bryr inte jag mig om. Ska jag ändå ut kan jag ta kaffekoppen i köket på vägen... Hur många vettiga uteplatser kan man ha i trädgården? Knappast en i varje väderstreck iallafall.

- Entrén vid garaget blir ju en groventré, och en sådan bör vara, åtminstone delvis, skiljd från klädvårdsutrymmet. En groventré behöver också plats att hänga av sig kläder på. Och det blir inte så rent och fräscht i tvättstugan om man ställer av sig leriga stövlar efter trädgårdsarbetet direkt framför tvättmaskinen.

- Hallen är lite konstig tycker jag. Garderoberna upptar hela siktområdet när man träder innanför dörren, ingen genomblick rakt fram. Hallen är stor och bred, kanske lite för stor och bred med tanke på de rum som faktiskt blir väl små här.

I stora drag passar det här huset inte min familj, det behöver flyttas runt och grejas så mycket att det inte skulle likna originalet alls till slut. Men det kunde fungera bättre OM: man breddade hela huset med ca 2 m så skulle arbetsrummet och nuvarande entré kunna bli sovrum, medan nuvarande separata ungdomsavdelning skulle kunna bli entré med ingång till gäst wc och tvättstuga plus garderober eller en klädkammare. Vardagsrummet kunde breddas genom att omfatta 10,5 sovrummet, eller så fick det bli nytt arbetsrum kanske. Korridoren mellan badrum / klädvård och arbetsrum flyttas neråt en bit så köket också får lite mer arbetsyta. Köksön blir en vägg med kyl / frys och något högskåp, ev en barbänk mot matplatsen. Nuvarande klädvård blir groventré med garderober och ingång till köket.
 
I
Den här typen av planlösningar är en trend för arkitekter inom svenskt villabyggande just nu.

Det började med att ett Uppsalaföretag fick tillstånd av dåvarande bostadsministern att rucka på reglerna för att förbilliga byggandet, gällande lägenheter. Alltså tog man bort väggarna kring köket och flyttade in det i vardagsrummet. Sen följde allt slag i slag och resultat ser vi bl.a. här.

Jag kan rekommendera dig att studera följande länk:

http://www.byggahus.se/forum/planlo...-i-vinter-att-taenka-pa-vid-husplanering.html

....där jag för bra länge sen visade på en del tokigheter som man bör akta sig för. Och som jag ser din planlösning uppfyller den med råge en hel del av dessa tokigheter. Det är däremot inte samma sak som att säga att 'så måste det vara' eller 'så ska det inte vara'. Smak och tycke är olika. Men den som inte tänker efter före när det gäller husets funktion kommer i efterhand att inse nackdelarna. Ett par sådana har du själv angett. Du hittar säkert fler om du jämför med länken.

Som ämne föreslår jag att du kikar på förhållandet mellan arkitektur, fastighetsunderhåll och ekonomi (särskilt årskostnadsbegreppet = summan av investering, underhåll och drift, fördelat på byggnadens livslängd). Du kommer att få rikt stoff för en uppsats hur en mindre väl genomtänkt arkitektur inverkar negativt på de två sistnämnda.

Lycka till!
_____________
Byggaren
 
En WC nära ytterdörren är för mig som småbarnsförälder ett måste. Är det bråttom vill man inte behöva springa genom hela huset med leriga, galonisförsedda småttingar ;-) Och när man själv är ute och skitar ner sig trädgården och blir nödig så vill jag också ha nära :-O
Bidrar med denna korta kommentar, även om jag har många synpunkter om huset. Som någon skrev ovan, min familj skulle det inte passa utan så mycket ändringar att det inte skulle likna originalet alls. Lycka till med arbetet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.