Ett tag sedan det blev några uppdateringar här nu. Men lite har hänt med utbygget.

Bild 1. I princip all el har dragits om till nedervåningen eftersom vissa väggar ska bort där sedan och även för att komma ifrån dom gamla stålrören. En del tomslang har dragits också, ut i simslådor, till altan, till källare m.m. för framtida bruk. Nytt trådbundet nätverk har dragits till nedervåningen. Elcentralen, inkommande telefon och nätverk hamnar infälld i stödbensväggen inne i en platsbyggd garderob i vårt sovrum. Vad som inte syns på bild är, mellan vardagsrum nere och vardagsrum uppe har jag dragit en 50-slang för ev. TV-kablar etc. Även slang för takhögtalare i köket och på altanen är draget från vardagsrummet nere.

Bild 2. Frun begrundar... Äntligen har vi fått i isolering i bjälklaget. I framtiden är det ju bara för ljuddämpning men i nuläget en välkommen isolering mot kyla. Det har varit ca 17-18 grader i nedervåningen ett tag nu och vips så hade vi 21 grader dagen efter. Dessa 20 cm ekofiber isolerar bättre än vad det gamla sågspånet plus utslängda isolermattor gjorde tidigare.

Bild 3. Jippi! Vi har ett 85 m2 stort rum att springa runt i! I vänsterkanten kan skymtas avlopp för dusch, handfat och toalett. Där det inte ligger något golv ska trappan komma upp. Och precis bortanför det, där den gamla murstocken kom upp, har jag dragit upp imkanalen och två ventilationsrör från tvättstuga och bad/bastu i källaren.
 
  • El-1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bjälklag_ekofiber.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spångolvet.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättefint!
Vi är i begrepp att göra ett taklyft. Använde ni prefarbriserat taklyft eller lösvirke. Ser ut som prefabriserat på bilerna. Några tips till oss som står i början av processen. Någor ni skulle ha gjort annorlunda?
 
Hej Juhlinskan!
Vi bygger lösvirke vilket kan ses i inlägg #7, där de första takstolarna kommer på plats.

Jag har svårt för att på rak arm komma med så mycket tips. Men en sak kan väl vara att man har en snickare som man kan föra en bra dialog med och som är flexibel för förändringar under byggets gång. Jag har ritat det mesta själv, såsom tidigare skisser, bygglovsritningar m.m. Med bygglovsritningarna som grund uppdrog jag åt en att göra konstruktionsritningar. Sedan har jag bollat idéer med min snickare som då talat om, om man kan göra så eller om man måste göra på ett annat sätt.

Jag ångrar inte en sekund att det blev lösvirke. Visst det tar längre tid. Klart längre än jag räknat med. Men så har vi ju tänkt bo här ett tag också. Jag är av den uppfattningen att det går för fort med prefabricerat och flexibiliteten är minimal då. Ta t ex mitt inlägg #14 där vi vid morgonkaffet inte kunde enas om takfoten vid kupan. Vi bestämde oss då för balkong och ett par timmar senare satt dessa bjälkar på plats. :) Jag har också, i lugn och ro, haft möjlighet att planera för hur ny el skulle dras till undervåningen då bjälklaget låg öppet.

Ett tips förresten… tag god tid på er! Vi har bott i det lilla huset i nästan tio år och skisserna har avlöst varandra. Det känns som det blir (ganska) genomtänkt nu. :)
 
Det här var kul att läsa och se. Inspirerande även ett halvår senare. :)
 
Har varit dålig på att uppdatera tråden... så nu slänger jag in några bilder på vad som hänt i vårt långsamma byggprojekt. :)
 
  • taket_lagt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • väggar_reglade.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • väggar_reglade2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • taket_lagt2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • takfönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • takfönster2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spacklat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spacklat2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fönsterpartier.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fönsterpartier2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Här hittar man en gammal trevlig tråd. Hade varit väldigt kul att se hur resultatet blev tillslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.