Håller på att göra ett frisvävande garagegolv. Min murare har sagt att jag ska göra si och så. Men man vill man ju vara lite extra säker på att det håller (eller blir onödigt tjockt). Så jag försökte hitta något begripligt program/tabeller på nätet. På betongbanken.se finns något. Men det är hart omöjligt att få igång med villkor på java, brandväggar, webbläsare. Dessutom begrepp jag inte resultaten den gången jag fick jag fick igång det... Hittade ett annat som jag glömt namnet på, men det tolkade materialet som en homogen massa.
Alltså, någon som snubblat på något vettigt?
 
Om du har mått på garagegolvet skulle det vara lite lättare att konstruera!
Tjocklek och armeringsmängd beror på längd och bredd!!
Vad ska du ha under golvet??
 
Hej, jo det är 3.17 mellan väggarna, så kanske man kan räkna med 3,30 mellan upplagspunkterna. 7m långt. Befintligt material är: 10 och 12mm järn, nät 150x6, nät 200x5, trapetsplåt h=120mm, cc= 200mm.
Räknar med en punklast på mitten 20kN (alltså en domkraft mitt under bilen). Under är det verkstad.
Min murare (med ett långt yrkesliv bakom sig, men utan teori), sa lägg en 12:a i varannan plåtränna, sen ett nät (150) direkt på plåten. Gjut i två omgångar med 200 nätet i andra rundan. Till slut skulle det bli 25 cm från ränna till överkant, alltså hälften emellan rännorna.
Jag tycker det är några fel. Den plåtränna som inte har armering kommer ju mest bara att tynga ner. Nät direkt på plåten ger rostrisk, då jag tror plåten lossnar från betongen (och inte bidrar till någon bärighet), kanske bäst at ta bort den så man inte stänger in fukt). Det där med att gjuta i omgångar är jag lite fundersam om.
 
Vad för sorts plåt är det?
Takplåt??
Eller ...
 
Jäpp, "vanlig" takplåt.
 
Har gjort ett överslag:
Räknar ingen bärkraft i plåten, den blir bara offerform.
Ett järn i varannan ränndal räcker inte, måste vara i varje.
Nät ska inte läggas där din murare sa, utan precis under överkant på betong ytan, då fungerar den som sprickarmering.
Där muraren ville ha nätet bidrar det inte alls till bärigheten.
Däremot kan det behövas armering i plattans längdriktning ovanför plåtens vågtoppar. För att binda ihop i den riktningen.
All armering måste givetvis läggas in med distanser mot plåten!

OBS: Detta är bara ett överslag. Du måste ta till en konstruktör om du har verkstad under garaget.
 
Tack så mycket för ditt intresse. Undrar om jag inte ska slänga plåtarna/armeringen och köpa färdiga element. Blir dubbelt så dyrt, men ändå.

.... nä stopp, nu har jag tänkt lite.
Att nätet i mitten inte skulle bidra till bärigheten kan jag inte fatta.
Så här. Tänk delen över plåten som en ordinär slät platta med nät i under- och ovankant (enl ovan). Sen "ränndalarana" under som förstärkning.
Beräkning av nätade plattor måste väl vara vardagsmat, med massor av formler och tabeller. Likadant med balken som ränndalen bildar. Det byggs ju massor av hus och broar.
 
Gjut 150mm totalt d.v.s på tjockaste punkt 12,5cm i snitt, använd profilplåten som samverkande plåt/underarmering, lägg näten 6150 eller liknande på profilplåten men lägg till överkantsarmering med 10mm järn 150 cc på 2/3 -delars höjd av total höjd och 3,26 m längd så att dom går ut på upplagspunkterna.

Du har rätt i urtorkning, betongen torkar bara uppåt i.o.m prifilplåten under och kommer behöva dubbla tiden, men det kommer bli en mycket stark konstruktion.

Mvh Jawen
 
Tack för svar Jawen. Bara dubbelkollar. Gissar att du räknar med "gjutplåt" med "hullingar" (typ plannja combideck). Jag hade vanlig takplåt, utan hullingar. Euh?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.