Har köpt mig en Twinheat 20i CS och får olika bud av olika rörisar på hur allt skall kopplas. Kanske någon här kan vara till hjälp?

Pannan har en vattenvolym på 170 liter. En röris menar att man inte skall koppla någon acktank til denna pannan då det är bättre att den får jobba kontinuerligt.

En annan menar att jag skall sätta in en 750 lit acktank med beredare och koppla den som jag har tolkat det som en förstoring av pannvattenvolymen.

Någon som kan ge ett förslag till hur jag skall koppla och få både värme och tappvarmvatten på bästa sättet?

För er som inte känner till pannan så är det en biobränslepanna av stokertyp där i princip allt kan eldas såsom spannmål, pellets, flis etc.
 
Snurre skrev:
Har köpt mig en Twinheat 20i CS och får olika bud av olika rörisar på hur allt skall kopplas. Kanske någon här kan vara till hjälp?

Pannan har en vattenvolym på 170 liter. En röris menar att man inte skall koppla någon acktank til denna pannan då det är bättre att den får jobba kontinuerligt.

En annan menar att jag skall sätta in en 750 lit acktank med beredare och koppla den som jag har tolkat det som en förstoring av pannvattenvolymen.

Någon som kan ge ett förslag till hur jag skall koppla och få både värme och tappvarmvatten på bästa sättet?

För er som inte känner till pannan så är det en biobränslepanna av stokertyp där i princip allt kan eldas såsom spannmål, pellets, flis etc.
Beror kanske lite på vilka förutsättningar du har och hur du vill att systemet ska fungera sett över hela eldningssäsongen. Man kan resonera så att det är bättre att låta brännaren köra på järnet och ladda en tank stötvis för att minimera antalet tändningar (ifall det är automatisk tändning). Det i sin tur har en fördel genom att du under sommaren får längre stilleståndstid på pannan. Vill du sedan kunna komplettera anläggningen med ev solfångare så är en tank att föredra, då också med solslinga.

I övrigt så har ÄFAB gjort ett test för att se ifall det skulle vara mer lönsamt att köra ett liknande system mot tank. Slutsatsen var dock att man inte tjänar något. Däremot kommer man göra det under sommaren.

Har man däremot ett distribuerat system där flera byggnader kontinuerligt kallar på värme så kanske man låter pannan jobba på hela tiden mot dess termostat. Men som sagt så beror det nog på hur dina krav/önskemål ser ut.
 
_ap_
har själv en multi heat kopplad mot en 750L tank som fungerar som varmvattenberedare samt "buffert" vattnet mellan panna och tank cirkulerar alltid och på så sätt finns det alltid rikligt med duschvatten och värme ifall någon av dom övriga tankarna som finns i systemet behöver värme.
Då min panna kör med underhållsfyr vill man ju inte att den ska hoppa mellan underhållsfyr och drift för ofta, många uppstarter verkar vara sämre för verkningsgraden, så nu har jag ställt den på typ 10-12kW och på så sätt får den lång gångtid när den går och skulle det behövas värme finns det ju alltid 750L i tanken.
Har din panna tappslinga inbyggt? om inte måste du ju ha en tank för det.
Sedan beror det ju på hur mycke energi du gör av med kommer pannan måsta gå hela dagen eller räcker några timmar för dagsbehovet?
Har man litet behov är det nog bäst att koppla den till tank annars kommer den starta och stanna ruskigt många gånger på ett dygn.
 
Får nog bli som du skriver _ap_! Men tror samtidigt att det blir som du skriver pipewelder alltså en tank med solslinga för eventuella framtida utbyggnad av systemet med solfångare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.