Går det bra att lägga plattor med 50 mm tjocklek på garageuppfart? Storleken är 400 x 400 x 50.

Tacksam för svar/ David
 
Självklart, men som alltid är det förarbetet som är avgörande
 
Grävaren, vad baserar du det på?

Starka (www.starka.se) rekommenderar 60 mm på biluppfart... Inte heller St Eriks klassar sina 400x400x50 för bilar.

Däremot fungerar både St Eriks och Benders 350x350x50 för personbilstrafik, enligt respektive hemsida. Men dom är ju nästa 25% mindre.

Så använd inte dessa plattor om inte leverantören godkänner det, dom kan spricka.


Mvh/abbe
 
Använd stenmjöl som underlag, jobbigare att lägga ut med det flyttar sig inte
 
Har lagt ut 0-16 först ca 20cm, och tänkte lägga plattorna i stenmjöl (0-5) ca 10cm.
Vad grundar du ditt svar på Grävaren? Försäljaren jag pratade med sa att det gick bra att använda 50mm plattor till garageuppfart, men har hört både och...
 
Kollar man på de olika leverantörerna, så räcker 50mm tjocka för de mindre dimensionerna typ 200x133, men inte för större typ 400x400.
Kan det vara så att Försäljaren syftade på dessa, utan att kolla vad som du vill ha?


Mvh/abbe
 
Jag har plattor 400x400 5cm tjocka och det har gått bra
 
Jag har också haft 40x40x5 (gatstensmönstrade) på uppfarten i 10 år, och det har fungerat bra. Har även haft lastbilar uppbackade på infarten ibland. Inte en platta har spruckit.

Inte förrän nu, när garageuppfarten använts som upplag för sprängsten - något ovarsamt ditlagt ;-). Märkligt nog har ändå bara två spruckit, trots den ojämna lasten.
 
Hållfastheten på markbetongprodukterna har visserligen blivit bättre de senaste åren, nu kan man gå ner lite i tjocklek även till uppfarter mm. Vissa har tydligen haft 50 mm i 10 år... och 400x400-plattor dessutom... hm skulle inte en fundera på tunnare än 50 mm och då pratar vi 210x140-sten... jaja, plattor på uppfart känns bara riskabelt men det är ju förarbetet som är avgörande om det ska bli bra eller inte.

red.
OBS. Symbolerna (skor, cyklar, personbilar och lastbilar ) intill marksten/plattor mm i alla prislistor/kataloger kan kännas fel ibland. En rekommendation bara att ha "personbils-sten" om det är till uppfarten...
 
Jag hade en stor jävla lastbil som kört fel in på vår väg som stod inne på min uppfart och nötteframdäck medan han svängde fram och tillbaka. Trodde allt skulle bli förstört. Inte en enda platta sprack och inte en mm i sättning heller :)
1x1 meters ruta med däckrester lämnade han kvar efter sig.....(puckot)

Mina är 225*125*70
 
Men resultatet kan komma ett bra tag efter att lastbilen dunstat! Även om plattorna inte skadats kan sättningar märkas efter nästa vintersäsong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.