Första räkningen från Karlson hus dök upp idag så det är hög tid att gå till banken och omvandla lånelöftet till ett reellt byggkreditiv. Hur har ni gjort, förhandlat om räntan eller godtagit den föreslagna? Vilken ränta fick ni?
 
Fick förslag förra veckan från Nordea på 5,25%, inga avgifter tillkommer. Gäller för om och tillbyggnad.
4,95% var deras bud på den rörliga delen av befintligt huslån. Ska försöka få byggkreditivet till samma nivå om det går.
 
Låter ju ganska bra, trodde att räntan skulle ligga lite högre, kring 6-6,5 %, eftersom det inte finns någon egentlig säkerhet för banken. Dock klart att man ska pruta lite, kanske vara beredd att byta bank?
 
Swedbank Haninge ringde just och erbjöd en ränta om 5,45 %... Inväntar nu Handelsbanken
 
Låter sjukt högt. Jag fick 4.50% av swedbank, iofs före riksbankshöjningen men under 5% borde det gå att komma ganska lätt.
 
....fast är det verkligen högt? deras annonserade bolåneränta ligger på 5,53% och SBAB:s rörliga bolåneränta ligger på 5,40% och banken har som sagt en lägre säkerhet på ett byggkreditiv. apanap, vet du vad räntan ligger på ditt byggkreditiv idag, dvs efter höjningar?
 
Även jag tycker att 4,50% för ett byggnadskrediv låter otroligt bra. I alla fall om det är utan kontaktsränta, höga uppläggningsavgifter etc.
 
apanap skrev:
Låter sjukt högt. Jag fick 4.50% av swedbank, iofs före riksbankshöjningen men under 5% borde det gå att komma ganska lätt.
Håller med. Repo ligger nu på 4,25% så sattsa på att komma under 5%, självklart utan tillkommande avgifter.
När vi förhandlade om vårt kreditiv i början av januari upplevde jag att det mest effektiva var att spela ut bankerna
mot varandra.

Lycka till!
//Impossible
 
Pepparkaka skrev:
Även jag tycker att 4,50% för ett byggnadskrediv låter otroligt bra. I alla fall om det är utan kontaktsränta, höga uppläggningsavgifter etc.
Ingen kontraktsränta och inga uppläggningsavgifter. Fick även löfte om att det slutgiltiga bolånet skulle hamna på repo+0.45, det känns dock inte fullt så bra efter riksbankshöjningen.
 
apanap skrev:
Ingen kontraktsränta och inga uppläggningsavgifter. Fick även löfte om att det slutgiltiga bolånet skulle hamna på repo+0.45, det känns dock inte fullt så bra efter riksbankshöjningen.
Vi fick 4,85 i förra veckan på Swedbank, ingen kredit- eller uppläggningsavgift. är nöjd med det!!
 
Hejsan...Vi har swedbank skärholmen,tips från vår hussäljare (vi bor i haninge,några mil å banker emellan)...Vi har 4.65% på tomtlånet och 5% på byggkreditivet..Inga kontraktsräntor m.m.Förhandlade detta i januari,så vi har följt reporäntan som vi avtalade..

MVH/Baritz
 
Fick bud idag om byggkred: 4.97%. Sett till ovanstående så ligger det väl rätt normalt utan att vara ett "klipp". Hade hoppats på bättre. Ut och shoppa igen ;)

Vad är ett realistiskt klipp, 4.70% i byggkreditiv?
Vad ska man få med i klippet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.