Vi har äntligen kommit igång med vårt husbygge. Nyfikna/intresserade kan följa vårt projekt på: Värnpliktsgatan 35
 
Mikael_L
Spännande, nära mina hemtrakter! Jag är ifrån Boden, men har bott i Luleå också några år.

Jag gillar planlösningen, följer i stort många av mina käpphästar. Inga korridorer och andra döda ytor, matplats som går att förlänga till v-rum vid behov av riktigt långbord, trappen kommer inte ned precis vid ytterdörren osv.

Däremot finns det dom som kallar er balkong över hall/entre för riskkonstruktion.
 
Sedan den 13:e december bor vi i vårt nya hus. Välkomna på en rundtur på bloggen. Nu blir det lugnt på byggfronten fram till våren då trädgårdsanläggning, altan och plattläggning tar vid.
 
Mikael_L
Nu var det länge sedan ni skrev, men jag hoppas ni fortfarande läser här.

Jag har tagit en rundtur på bloggen, och då upptäckte jag att ni använt Swelite's lättreglar.
Då jag har haft svårt att få fram några prisuppgifter om dessa (jag är själv intresserad av att använda dom både som väggreglar och i bjälklag,) så undrar jag om ni kan ange något om prisbilden...?
 
Lättbalk H250 kostade 56+m när jag kollade sist
R240 kostade 38+m
Syll 240 50+m
Allt per meter i fri längd.

Blev vanligt virke istället men det var väldigt nära att det blev ett lättregelhus. Nästa hus blir lättregel eller sten.... trä är snett!
 
Mikael_L
Var det "vanliga listpriser" då, eller som offert på lite mer mängd, typ ett helt hus.
Och ungefär hur länge sedan då? För prisutvecklingen på byggmaterial verkar ha varit exceptionell de senaste åren.

Varför jag frågar är för att jag visserligen lyckats erhålla ett listpris på en R-regel, men då jag bad om en offert på lite mer mängd (för att kolla vad det verkliga priset kommer bli) så har det varit tyst som graven, trots en påminnelse... :mad:

Men jag iaf seriöst intresserad av att använda materialet, men snart ger jag upp, om ingen vill sälja... :rolleyes:
 
Vad är en lättregel? Kerto?
 
Nej Fein:

Det är en "kalle-Anka" regel som kan användas i det mesta lägen vid bygge, det är vid start och slut trä som stabiliseras med plyfa/masonit.

Det finns yttligare konstruktioner liknande dessa fast med trä hela vägen men med massa luftfickor, då släpper spänningen i trä´t plus att det blir mycket lättare och går att få i mycket långa längder.

Mvh Jawen
 
Jag insåg efter mitt inlägg min egen lathet och plockade fram google.
Hur är det med brandklasser när man använder sån här? rasar inte huset snabbare när det brinner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.