kotten33>Klipper in...
"Så ni menar att eftersom badrummet byggdes 2003 och då fanns inget krav på tätskikts intyg, så kan inte heller köparen kräva det av mig nu?"

Ja, det är korrekt uppfattat, jag är oerhört nyfiken på att se vad han letar upp för något.

Rörande prisnersättning så ser jag inte några 300 000:- vara rimligt för fem år gamla badrum, dra ner priset till maximalt en 50 000 om det känns bättre för er eller se det som jag gör det, de köper ett hus för närmare 4 mille, då har de råd att bygga om badrummen med, vilket de troligen kommer att göra *S* Jag har liksom mycket svårt att se köpare i den prisklassen som inte vill personifiera saker som kök och badrum och detta är troligen enbart ett sätt att få en del av det betalt.

/Kent
 
Kent,

Återkommer direkt i tråden när jag har fått info om vart man kan läsa om intyget. Skall bli spännande och se om det gäller alla badrum, även i gamla hus. Tänk er själva att köpa ett hus från tex. 1980 och köparen kräver att se ett intyg på badrummen, det finns ju inte!!!! Vi får verkligen hoppas att detta endast gäller nya badrum och inte gamla.

Du kan nog dessutom ha helt rätt att dom försöker att få ner priset. Återkommer.....
 
Men hallå! Som jag förstår det så är det inget "fel" på badrummet. Besiktningsmannen har inte hittat någon anledning till att vara mistänksamm. Allt är fckmannamässigt utfört men "i egen regi" och ett intyg saknas då av naturliga skäl. Det är ju inte direkt ett flygplan med luftvärdighetstillstånd vi pratar om! Då skulle ju alla som fixat badrummen själva sitta i klistret när dom säljer. Så är naturligtvis inte fallet. Sen finns det ju företag som fuskar och skriver intyg ändå hur bra är det badrummet då?

Det är bara att stå på dig och säga som det är precis som ni gjort. Vill sen köparen hoppa av eller sänka priset pga det så är det ju en ren förhandlingsfråga. Köpare likväl som säljare kan ha konstiga preferenser eller ställa konstiga krav utan att man kan göra så mycket åt det. Men i ert fall skulle jag inte skriva på några papper utan i så fall om jag vill få igenom affären sänka priset med en rimlig summa i så fall. 20000-50000 beroende på utförande osv. Tänk på att köparna OM det skulle dyka upp en skada antagligen få en ganska stor del av kostnaden täckt. Och vid det laget är ju också badrummet x år gammal. Vilket alltså gör att er ev ekonomiska kompensation mot ett ev möjligt framtida fel idag ska vara lågt.
 
skogstomten skrev:
Sen finns det ju företag som fuskar och skriver intyg ändå hur bra är det badrummet då?
Och intyget säger egentligen ingenting om hur arbetet har utförts.
Det talar om ifall brunnen är bytt, vilket tätskikt som har använts och i vilken mängd, men inte om nya brunnen har satts fast rätt eller hur tätskiktet har applicerats.
Foton från renoveringen och kopior på materialfakturor skulle vara värt mer än dessa intyg.
 
Skogstomten,

Det stämmer, inget faktiskt fel finns på badrummen, men köparen påstår ju att detta är ett "fel". Felet i hans ögon är att detta intyg saknas och eftersom det är ett krav enligt PBL så kan man därmed klassa badrummen som felaktiga. Jag fick igår tre pdf dokument av köparen där man skall kunna läsa om detta krav, men det var inte helt enkelt att hitta i dessa dokument, så jag har bett köparen specifiera sig lite mer i dokumenten. Någon som känner igen dessa dokument?

GVK.pdf
BFS_2002_19_BBR.pdf
bilaga_BBR.pdf
Standarder hänvisninga BBR.pdf
IF_villkor_villahem.pdf

Köparen säger också att det finns försäkringsbolag som kräver intyg idag och köparen vill inte vara låst till ett bolag utan han vill bestämma själv bolag. Jag frågade om han inte skulle kunna tänka sig att välja ett bolag som inte har kravet på intyget, men som sagt, han vill inte låsa sig till ett visst bolag. Sedan påstår han om han nu väljer ett bolag idag som inte har kravet på intyg så är han rädd för att kravet kan komma och att hans försäkring höjs flera hundra procent.

Tror jag skall ringa runt till alla bolag imorgon och höra vilket bolag som kräver detta intyg.

Kan man teckna någon försäkring mot vårt problem?
 
Det verkar som om IF ersätter skada på ytskikt när det har utförts av auktoriserad installatör som har utfärdat intyg. De flesta försäkrings bolag ersätter inte skada på ytskikt överhuvudtaget så detta är något extra man kan få via IF om villkoren är uppfyllda. däremot så står det inte alls att ett intyg måste finnas eller att arbetet måste utföras av auktoriserad personal för att få ersättning för annat än ytskikt.

Tex Trygg-Hansa och Salus ansvar har inga krav på intyg och inga krav på att auktoriserad installatör skall uföra arbetet men de ger ingen ersättning för ytrskikt vilket är det normala.

Jag har inte sett någonstans att det skulle finnas ett krav i PBL eller någon annastans att det skulle behövas intyg i annat fall än där installatören är ett företag och numera finns ju också krav på auktorisation men det är fortfarande fullt tillåtet att göra arbetet som gör det självare om man utför det på rätt sätt.

MVH Hans
 
Hans,

Dum fråga, men vad är skillnaden mellan ytskikt och tätskikt?
 
kotten33 skrev:
Någon som känner igen dessa dokument?
GVK.pdf
BFS_2002_19_BBR.pdf
bilaga_BBR.pdf
Standarder hänvisninga BBR.pdf
IF_villkor_villahem.pdf
Det vore ju enklare om han kunde påvisa vart det står i PBL...

Att ett försäkringsbolag (IF) och en branschorganisation (GVK) kräver det idag gör det knappast till ett fel. OM det står i PBL hamnar det ju i ett annat läge, men då skall ju också den texten ha funnits när badrummet byggdes.
GVK och BKR har ju skärpt sina regler avseende våtrum till följd av att BBR har skärpts, men detta hände fyra år efter att ert badrum byggdes.
 
Jag blir lite glad varje gång jag läser era inlägg, för det gör att jag ser en liten ljusning. Tack

Jag väntar fortfarande på vart i PBL man kan läsa detta!!

OK, så du menar att texten i PBL måste finnas då badrummet byggdes? Detta är alltså inget som man kan åberopa idag?
 
Ytskikt= Kakel, klinker, målarfärg, parkett o.dyl.
Tätskikt= Våtisoleringen bakom kaklet. Kan även vara en plastmatta som används som tätskikt bakom kakel, eller som tät- och ytskikt.
 
AnnaKanin skrev:
Det är givetvis reglerna när man gör badrummet som gäller och inte reglerna när man säljer. Det går ju inte att sia om villka regler som kommer att gälla i framtiden när du renoverar ett badrum. Så det är de regler som fanns 2003 som gäller för ditt badrum.
Något annat vore synnerligen ologiskt.
 
Är Boverket samma sak som PBL?
 
Saxat från Boverkets hemsida;

"Boverket är ett statligt verk och huvudmyndighet för statens bostadspolitik. Vi spelar därför en viktig roll i arbetet för att uppnå regeringens bostadspolitiska mål.
Grunden för vårt arbete är plan- och bygglagen (PBL), byggnadsverkslagen samt delar av miljöbalken. Boverket har uppsiktsansvar över plan- och byggnadsväsendet i landet, vilket innebär att vi följer hur lagstiftningen fungerar och används i praktiken."
 
Vänta lite nu....

Att bygga ett hus är bygglovspliktigt och då krävs det att man som byggherre har en kvalitetsansvarig som följer och granskar hela byggprocessen. Den kvalitetsansvarige skall upprätta en kontrollplan där det skall anges hur vissa kritiska moment i byggandet skall kontrolleras och vilka intyg m.m. som skall lämnas in till nämnden.

Det är inte så att det är den kontrollplanen som efterfrågas?
 
Skall den kvalitetsansvarige även kontrollera saker som INTE görs av byggfirman? Jag menar, badrummen utfördes efteråt av ägarna själva.

Nu har köparen accepterat 75 000:- avdrag på köpeskillingen om vi gör ett avslut ikväll. Tidigare var det 150 000:-

Vad tror ni, finns det någon försäkring mot mitt dilemma som är billigare än 75 000:-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.