Oljepriset beror på tillgång och efterfrågan samt förstås inflation. Men inte bara inflation.
Om inflationen gör att det i kronor kostar mycket mer att konvertera ett hus om tjugo år så beror det på att pengarna är MINDRE värda. Hög inflation är inte sällan kopplad både till höga löneökningar och höga räntor.

Man kan också tänka som så att om man tog de där 200 000 kr och köpte en indexfond för pengarna, så kan man kanske om tjugo år ha råd med både en konvertering med värmepump och ha pengar till lite annat. Att kallt räkna med att inflationen kommer äta upp huslån som det var på 80talet när inflationen var kring 10 procent flera år ska man nog inte räkna med. Inflationsmålet är som tidigare påpekats 2 procent.
 
A
CarMan skrev:
men som jag försökt säga så tycker jag man ska räkna in ett värde i att slippa göra allt.

Som exempel så kan jag mycke väl betala en rörmockare 1000:- för att rensa ett avlopp, trots att han kanske gör det på 30 min, då det tagit mig 2 dagar att göra sama sak på grund av att jag inte har erfarenheten & verktygen. (Jag har ju betalt 1000:- för 2 dagars jobb)
jag tycker att man ofta ska tänka på hur mycke tid man spar, istället för hr långtid det tog för ett proffs att göra det!
Jag håller med om att det finns ett värde i att slippa göra allt själv. Men det påverkar inte priset om det fortfarande ska få kallas för investering. En investering ska vara lönsam, annars är det ingen investering, då är det bara en kostnad. Om man kan få lönsamhet vid en investering på 200000kr så är det vad investeringen får kosta, oavsett om du gör det själv eller om någon annan gör det. Om du räknar med att kostnaden för att göra det själv är 300000 varav 100000 är vad du värderar din egen tid till ska du helt enkelt låta bli projektet för då är det helt enkelt inte lönsamt om 200000 är gränsen för lönsamhet.
 
jonand skrev:
Man kan också tänka som så att om man tog de där 200 000 kr och köpte en indexfond för pengarna, så kan man kanske om tjugo år ha råd med både en konvertering med värmepump och ha pengar till lite annat.
Om du köper hus A och jag köper hus B så kommer du efter 20 år ha haft ca 465 000:- högre elkostnad än mig för värme och varmvatten om vi drar av en halv procent på bra-byggare's uppskattade höjning av elpriset, dvs en höjning med 4 %.
Detta är pengar som du kan öronmärka direkt eftersom vi inte tagit hänsyn till inflationen.
Efter 20 år väljer du att konvertera och jag byter pump till ca 1/4-dels kostnad av din (egentligen billigare eftersom jag byter pump själv :D).
Hänger du med?
Räkna med att det vid husvisningen dyker upp ett par stycken som inte kommer att behöva låna till köpet så blir det ännu enklare att lista ut varför hus B ska värderas en hel del högre än A.
Jag önskar lycka till med sparandet i indexfonder - du bör kunna ha en framtid inom branchen. ;)
 
A
Jo, men jonand kommer att ha nästan 750 000kr i värdet på sin indexfond om börsen går upp med i snitt 7% per år vilket inte är någon omöjlighet på lång sikt.
 
Du hann först bra byggare.
773000 enl min beräkning.
 
Dessutom förutsätter du robert digital att jag behåller uppvärmningssystemet med direktverkande el vilket knappast är självklart. Ponera att jag sätter in en luftluft värmepump och satsar mina 180 papp som är kvar på fonder. Hoppsan, vem är det som har framtiden för sig då ? Det ser ut som att jag kan anställa en gubbe att byta eventuella pumpar.

Oavsett om man lånar till husköpet eller har kontanta medel att betala med så medför detta en kostnad. Du tar ju ut pengar från ett räntebärande konto för att köpa ett hus med eller utan bergvärme. Och då blir du utan räntan. Du kanske säljer fonder tex för att köpa huset och blir då utan avkastningen. Oavsett så medför detta kapitalkostnad.
 
bra-byggare skrev:
Jo, men jonand kommer att ha nästan 750 000kr i värdet på sin indexfond om börsen går upp med i snitt 7% per år vilket inte är någon omöjlighet på lång sikt.
Häng med nu gubbar. ;)
465 000:- är i dagens pengavärde, inflationen tillkommer på detta.
Men ok, oavsett detta - vad tror ni konverteringen kostar om 20 år? :D
Luftvärmepump...visst passar det somliga men kom inte dragandes med att den spar typ 50% av totalförbrukningen i ett normalhem där man skiter med toadörren stängd och barnen stänger dörren till sina rum för om den skulle göra det så kan ni redan idag dra ner på värmen i en hel del rum och spara bra med ström på detta. Jag har erfarenhet av både luftvärmepump och vattenburet - vattenburet är som ni säkert vet överlägset bäst för värmekomforten.
PS
Se också till att ni verkligen investerar era lånade 200 000:- i fonder nu, banken godkänner säkert lånet direkt eftersom investeringen verkar bergsäker. ;)
Tänk också på att ni bara får runt 600 000:- kvar efter skatteavdrag på fondvinsten ni gör, vi räknar väl tyvärr med att vi får skatta även i framtiden.
 
CarMan skrev:
sen skule jag helt klart kunna betala bra mycke mer än investerings kostnaden, bara för att slippa allt stök o bök med att konvertera (jag skulle kunna betala 300 000:- mer för hus B även om ägaren bara lagt ner 200 000:)
Det finns så mycke annat man vill lägga tid på när man flyttar till ett hus.
Då skulle jag välja hus A, låta hantverkare konvertera medan jag tar hela familjen på en jordenruntresa för 100 000:-. Nog för det är en del besvär med en konvertering men 100 000 är mycket pengar.

Det intressanta i frågan är egentligen inte vad det kostat att konvertera hus B utan vad det skulle kosta att konvertera hus A. Som exemplet är konstruerat har jag svårt att motivera mer än marginellt högre prispåslag för hus B jämfört med vad hus A + konvertering kostar.
 
A
Betalar man mer än 200 000kr så kan man se det som att den som satte in bergvärmen får betalt för framtida besparingar pumpen genererar. Men han behöver inte vänta på pengarna utan han får dem i förskott och kan sätta in dem på banken och få ränta på dem. Och utöver det så får han pengarna i förskott utan att ta någon som helst risk, utan all risk hamnar på köparen. Säljaren får del av framtida besparingar utan att behöva oroa sig för riskerna med eventuella reparationer, låg inflation eller att elpriserna inte stiger så snabbt.
 
Robert: Om riksbanken lyckas hålla inflationen på 2% allt annat kostar lika kommer den konvertering+ bergvärmeborrning som idag kostar 200 000 kosta 297 000 om 20 år. Vattenburet är avgjort bekvämare, luftvärmepump är dock fruktansvärt effektivt för att sänka elförbrukningen. Vilket illustreras av att dom säljer som smör utan några som helst bidrag. Oftast på grannrekommendation. Jag är ohyggligt nöjd med min, fast att gissa procentsatser är det bara bergvärmare som är skickliga nog för att göra.
Banken godkänner lån på värdepapper, fast man får bättre ränta om man tar det på huset istället, förutsatt att utymme finns.
Hur mycket skatt som man/jag får betala om 20 år vet ingen av oss.
 
jonand skrev:
Robert: Om riksbanken lyckas hålla inflationen på 2% allt annat kostar lika kommer den konvertering+ bergvärmeborrning som idag kostar 200 000 kosta 297 000 om 20 år. Vattenburet är avgjort bekvämare, luftvärmepump är dock fruktansvärt effektivt för att sänka elförbrukningen. Vilket illustreras av att dom säljer som smör utan några som helst bidrag. Oftast på grannrekommendation. Jag är ohyggligt nöjd med min, fast att gissa procentsatser är det bara bergvärmare som är skickliga nog för att göra.
Banken godkänner lån på värdepapper, fast man får bättre ränta om man tar det på huset istället, förutsatt att utymme finns.
Hur mycket skatt som man/jag får betala om 20 år vet ingen av oss.
Vi får se om de lyckas hålla inflationen på 2% per år i genomsnitt, vi får väl anta att de lyckas eftersom det är sagt så.
När vi ändå håller på och spekulerar så kommer förmodligen effektaxa att användas allt mer i olika former vilket inte gynnar luftvärmepumpar.
En annan sak som kanske verkar hur korkat som helst att tro i nuläget är att det förmodligen kommer att bli kallare vintrar inom en snar framtid, orkar inte gå in på detaljer men vid intresse googla på: gleissberg + climate, annars idiotförklara mig rakt av. :D Från 2010 och framåt har vi facit på denna teori i vilket fall som helst.
Vadan denna aversion mot ägare av bergvärmepumpar? Har någon varit elak mot dig?
Jag har absolut inget emot luftvärmepumpar, jag tycker bara att man på ett forum ska vara ärlig och redovisa både deras för och nackdelar.
För en del spelar det ingen roll om det är 22 grader i hallen och 18 grader i sorummen men jag skulle få söka nytt boende om detta inträffade. :) Vi håller 21,5-22 grader i alla rum och detta är liksom inte möjligt om man ställer ner elementtermostaterna till 15 grader. Bekanta var besvikna över besparingen som luftvärmepumpen gav och efter installatören varit där och kontrollerat att det inte var några fel på pumpen så rekommenderade han att dra ner på termostaterna i rummen som pumpen inte nådde - numera kör de med tofflor inomhus och tycker att "det är nästan skönt när det är lite kallare".
Luftvärmpumpens nackdelar enligt mig:
- Låter en del både ute och inne
- Ojämn värmefördelning i de flesta hus (kanske bättre i hus utan mekanisk frånluft - ingen erfarenhet av detta)
- Relativt klen effekt när det verkligen behövs, sämre besparing, ej bra för elnätsdimensioneringen
- Ger inget tappvarmvatten

Fördel:
- Låg installationskostnad

Bergvärmens för- och nackdelar är i princip en negering av luftvärmepumpens.

Vill i förbifarten kommentera en sak angående bergvärmepumpars energiförbukning.
Tycker mig ha sett en del ifrågasätta CarMan's förbrukningsuppgifter.
Kan bara efter att på egen hand ha konverterat kåken till vattenburet och bergvärme (135 000:-, 14 radiatorer, 170m borrning) säga att hans siffror verkar inte orimliga. Har inte haft installationen igång så länge men prognosen är 25-26 kwh per kvm och år i ett hus från -76, inklusive hushållsel.
Tricket är att inte snåla på borrningen, installera högeffektiva radiatorer eller korrekt installerad golvvärme (ingen tjock pakett - hellre klinker eller tunn laminat, mycket isolering under plattan och i kanten).
Jag skvätter ut 28-gradigt vatten till elementen vid 0 grader ute, DUT -22.

Nej, vi vet inte vad vi betalar i skatt om 20 år och har man inga bra teorier om hur saker och ting kommer att ändras så bör man anta att nuvarande läge gäller.
Detta med att låna pengar för att handla med värdepapper ger mig kalla kårar. :eek:
 
Diskussionen kring luftvärmepump kontra bergvärme är ett ganska uttömt ämne som faller utanför tråden. Finns dock skrivet spaltmeter i andra trådar av de flesta inblandade. Enda orsaken till att jag själv nämnde luftvärmepumpen var man förutsatte att den direktverkande elen var kvar som huvudsaklig uppvärmning.

Effekttaxa drabbar väl värmepump som värmepump, såvitt jag vet är inte bergvärmeanläggningar dimensionerade för att stå still under kontorstid ?
Att välja uppvärmingssystem till sitt hus efter en klimatteori man dykt på om kallare vintrar verkar vanskligt.
Ja, att låna pengar för att handla med värdepapper kan ju tyckas knäppt. Fast ganska många har både huslån och pengar i aktiefonder och hur ska man se på det ?

Kom gärna tillbaka till ämnet. Hur mycket mer skulle du pröjsa för B än A Robert ?
 
jonand skrev:
Enda orsaken till att jag själv nämnde luftvärmepumpen var man förutsatte att den direktverkande elen var kvar som huvudsaklig uppvärmning.
Det är nog så att du får bittert acceptera att många inte ser luftvärmepump som ett alternativ, bl.a. av de anledningar jag nyss tog upp.

jonand skrev:
Effekttaxa drabbar väl värmepump som värmepump, såvitt jag vet är inte bergvärmeanläggningar dimensionerade för att stå still under kontorstid ?
Dags att läsa på hur din pump fungerar. ;) Finns spaltvis om detta i diverse forum.

jonand skrev:
Att välja uppvärmingssystem till sitt hus efter en klimatteori man dykt på om kallare vintrar verkar vanskligt.
Åtminstone en subtil idiotförklaring. :D

jonand skrev:
Ja, att låna pengar för att handla med värdepapper kan ju tyckas knäppt. Fast ganska många har både huslån och pengar i aktiefonder och hur ska man se på det ?
Du gillar att dra saker till sin spets? Jag tror du vet vad jag menar - orkar inte förklara.

jonand skrev:
Kom gärna tillbaka till ämnet. Hur mycket mer skulle du pröjsa för B än A Robert ?
Jadu jonand.
Mitt första inlägg i tråden var mer en ofrivillig reaktion på ett korkat ämne, borde inte ha svarat egentligen.
Tänk igenom din ursprungliga fråga lite så inser du det omöjliga i att svara på frågan.
Tänk dig att hus A förbrukar 40MWH och B 11MWH för värme och varmvatten.
 
Om hus B har så pass mycket lägre energiförbrukning kan man ju alltid konvertera hus A och borra efter bergvärme efter att man köpt det. Men hur mycket mervärde ger en konvertering plus bergvärmeinstallation ?
Ja, lika mycket som den kostar, förutsatt att man installerat på samma sätt som köparen skulle gjort, annars mindre.
En del av er är även glada att betala för att slippa stöket runt installationen och Carman kan tänka sig pröjsa 100 papp för detta. Man undrar hur mycket bök det är runt installationen i så fall.
 
A
Frågan är inte korkad bara för att vi inte vet energiförbrukningen. Vi får väl helt enkelt anpassa svaren efter den information som finns.

Jag tycker att hus B har ett absolut högsta mervärde på 200 000kr plus möjligen en liten slant för att man slipper göra det själv, inte en krona över det. Detta eftersom annars kostar hus B mer än så köper jag hellre hus A och konverterar själv för 200 000kr.

Däremot kan huset ha ett *lägre* mervärde än 200 000kr om det är så att installationen ger en för liten elbesparing så att investeringen inte lönar sig inom överskådlig tid med rimliga spekulationer om framtiden. Säljaren ska inte ha betalt för en investering som ger förlust utan den förlusten får han faktiskt betala själv och därmed kan mervärdet för hus B vara mindre än de 200 000 han lagt ut. Vad som är överskådlig tid och rimliga spekulationer om framtiden är olika för olika personer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.