Håller på att bygga hus, en entreprenör för grund och en för huset.
Är medveten att jag måste stå för en idiotisk byggfelsförsäkring. Vem skall stå för
FÄRDIGSTÄLLANDE försäking ???
Enligt min bank är det respektive entreprenör som skall visa upp denna ( färdigställande )
eller en bankgaranti så huset uppförs om någon går i konkurs ( låter helt ok för min del ).
Jag får inte mitt byggkreditiv beviljat om inte bevis på båda försäkringar uppvisas.
Min husleverantör har aldrig hört talas om nåt sådant.
Vad kostar en FÄRDIGSTÄLLANDE försäkring ??

-Allt är så jävla luddigt.....

Har någon erfarenhet ???
 
En byggfelsförsäkring från något av de bolag som lämnar sådana (bl.a. Gar-Bo och Bostadsgaranti) är obligatorisk. Skall gälla båda entreprenörerna och även materialet från husleverantören.

Färdigställandeförsäkringen, som kan erhållas från samma bolag, kan ersättas av en bankgaranti från respektive entreprenör och husleverantör. Denna skall uppgå till tio procent av kontraktsbeloppet och gälla fram till dess de fel som påpekats i slutbesiktningsprotokollet åtgärdats.

Kostnaden för försäkringarna beror på kontraktsbeloppens storlek, men räkna med ca 20-25 000 kronor. Av detta betingar just färdigställandeförsäkringen en mindre del eftersom försäkringen bara ersätter tio procent av kontraktsbeloppet. Begär offert från försäkringsbolaget.
 
Jag hade exakt samma problem.

Jag var tvyngen att visa kommunen färdigställande försäkring enligt byggsamrådet vi hade.
Banken skulle också ha en färdigställande försäkring för att bevilja byggkredetivet.

När jag kontaktade Gar-Bo och Bostadsgaranti så förklarade de att de inte säljer färdigställande försäkring till privatpersoner.

Jag informerade kommunen om detta och de sa att det var OK.
När det gäller banken så började jag skicka byggfakturer och de betalade ut dem.

För min del så löste det sig.


Villa Villebo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.