Hej,

jag har (tydligen) haft en del katter på mitt tak, mellan innertak och yttertak. Dvs att de har sprungit på isoleringen och "bott" ett bra tag vilket också innebär att de utfört sina behov på isoleringen. Detta har medfört att det kommer en ganska frän doft inomhus, även en del fläckar i taket, dock lite svåra att se men nu vet jag ju vart jag ska leta.. Jag har känt detta en längre tid men inte vetat vart det kommit från och inte heller vetat var jag ska leta. Nu har jag hittat källan och jag vet inte hur jag ska agera. Jag vet dock att jag måste göra något för det luktar...
Isoleringen är ganska uppriven och jag hittar en del kissfläckar och en hel del bajs på isoleringen. Det känns som att allt hänt för ett tag sedan för allt är ganska gammalt., en del damm på fläckarna. Jag tvekar på att katterna har varit där på något eller några år. Eller så kommer de till sommaren igen...
Jag bor i ett kedjehus och jag tror att katterna kommer in från grannens tak och kan vandra mellan "innertaket" mellan husen så det kanske ser likadant ut hos grannen.

Är detta ett dolt fel eller en ren försäkningsfråga då jag köpte huset för 4 år sen. Jag känner mig inte trygg med att ringa mitt försäkringsbolag, känns som att de bara kommer att backa och inte vara speciellt tillmötesgående. Jag är försäkrad via Folksam.

Någon med bra tips eller som varit med om liknande? Är detta något som försäkringsbolaget ska hjälpa till med eller är det "mitt fel"?

Tacksam för svar,
C
 
Dolt fel är det definitivt inte. Fanns detta vid tillträdet och din överlåtelsebesiktning kunde det ju upptäckts då.

Jag kan inte tro att försäkringsbolaget tar detta som en skada. Det är ägarens sak att se till att ingen, i detta fall katterna, kommer in på vinden.
Kostnaden för en åtgärd lär väl inte heller uppgå till självrisken. Ta bort befintliga föroreningar och ev. lukt bör försvinna då utrymmet väl är ventilerat.
 
Hej igen,

när jag flyttade in så hade man precis åtgärdad de springor utan galler där jag tror att katterna kunde kommit in på taket genom. Alltså är detta något som hänt innan jag flyttade in men det är först nu jag har kunnat lokalisera doften och fläckarna i taket som man kan se om man vet vart man ska leta.

Eftersom de takplattor som är "förstörda" från ovansidan så måste jag ju byta ut dem helt och det kanske är fler än jag anar. Det innebär ju också att jag måste slita ner plattorna och lägga om all isolering och det känns som ett ganska omfattande arbete. Sen vet jag inte om man bara kan byta ut en platta utan att ta bort fler. Har jag "tur" så kan kan byta plattorna individuellt men det blir fortfarande ett väldigt omfattande och dyrt jobb. Det kommer ju säkert inte bli så snyggt i taket om jag inte hittar samma typer av innertak.

Är det bara att bita ihop, öppna plånboken och hitta en hantverkare som tar sig an detta "pissiga" jobb???

Finns det något sätt man kan involvera Folksam på? Själv tycker jag att detta är en försäkringsfråga eftersom jag själv inte kunnat veta om att det ens kunnat komma in katter på taket. Är jag själv 100% ansvarig för att hålla koll på att inga "skadedjur" gör inverkan på mitt hus?

Tack igen,
C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.