Det här med mathiss är ju en intressant idé. Blir nog till att följa upp det i annan tråd här på forumet. Finns ju också möjligheter med en trapphiss så småningom, också något att följa upp...

Hittade förresten följande artikel när jag sökte lite på mathissar. Reportaget beskriver ett nytt hus (2007) med kök på tredje(!) våningen i anslutning till en takterrass. Familjen verkade nöjda, åtminstone vid inflyttningen... De hade också planerat för mathiss men funderade nu på att avvakta med det. Se: http://sydsvenskan.se/hus/article208563.ece
 
Vad gäller andrahandsvärdet så kan du lugnt räkna med att åsikten bland spekulanterna skiljer sig åt lika mycket som åsikterna här. Vissa betalar gärna extra för utsikten. Andra vill endast ha så bekvämt boende som möjligt. Personligen tror jag utsikten kostar mer pengar.
Finns ju en otrolig mängd sutteränghus där entrén är på nedervåningen och kök, vardagsrum mm på övervåningen. Dom brukar bli sålda dom också.

Samtidigt ska man inte underskatta handikappanpassningen. Min far drabbades av en period i rullstol efter en knäoperation, var inget som planerades för på 70-talet när huset byggdes. I ungefär samma veva vurpade en kompis med motorcykeln, även där en tid i rullstol. Han hade inte ens hunnit flytta in i sitt nybygge när olyckan hände. I båda fallen fanns dock kök sovrum och toa/dusch på entrévåningen så det funkade ganska bra.

En galen idé när jag läser antydningarna om en sluttande tomt. Går det inte att få till en entré på övervåningen? Kommer vägen ovanifrån eller nedanför?
 
johab skrev:
Det här med mathiss är ju en intressant idé. Blir nog till att följa upp det i annan tråd här på forumet. Finns ju också möjligheter med en trapphiss så småningom, också något att följa upp...

Hittade förresten följande artikel när jag sökte lite på mathissar. Reportaget beskriver ett nytt hus (2007) med kök på tredje(!) våningen i anslutning till en takterrass. Familjen verkade nöjda, åtminstone vid inflyttningen... De hade också planerat för mathiss men funderade nu på att avvakta med det. Se: [länk]
I detta fall skulle jag nog också prioriterat livet på takterrassen eftersom huset är byggt i tätbebyggt stadsområde och trädgården verkar nästan obefintlig.
 
Jag tror personligen att andrahandsvärdet påverkas negativt. Vi bodde tidigare i ett områder med likadana kedjeterasshus där gatans ena sida hade köket i entreplan och det andra köket på ovanvåningen. Samsynen bland många var helt klart att kök på entreplanet var att föredra och de husen var oftast lite dyrare också.

Vad vi har hört så föredrar många att slippa trapper helt och gärna bygger enplanshus om möjligt. Framförallt de som börjar vara i medelåldern eller uppåt. Att ändå så pass många bygger 1 1/2 eller tvåplanshus är för att man har små tomter och får aningens billigare kvadratmeterkostnad på det sättet. Samtidigt som det är ganska svårt att få bort korridorskänslan som riskerar att bli i ett stort enplanshus.

Men det är klart om ert hus har ett specialläge där utsikten från nedervåningen är tråkig medan den från övervåningen är fantastisk så kanske det omvända kan gälla. Ni bygger också ett tvåplanshus som jag kan förstå och då kan jag tänka mig att ytan och antalet rum är hyfsat stora vilket passar många barnfamiljer. Så då är ju frågan vad dessa barnfamiljer värdesätter mest? I min bekantskapskrets så värdesätter barnfamiljer praktiska saker fullt ut! Våra tvättnedkast från övervåningen får grymt uppskattande blickar av barnbekanta! Jag tror inte riktigt att ett kök på övervåningen skulle få så många pluspoäng även om utsikten är lite bättre därifrån.

Och kom ihåg att inget slår tur! Så det är svårt att veta hur er köksplacering faktiskt kommer att påverka andrahandsvärdet om/när ni säljer.
 
Angående hissar, för kännedom, så har jag fått följande ca priser från ett svenskt företag:

Trapphis, inkl installation ca 125.000 + moms

Varuhiss (mathiss), inkl installation ca 75.000 + moms (+ 20.000 med ytterligare ett stopp, t.ex. en mellanvåning)
 
När vi kollade på hus förra året -så uteslöt vi alla hus med köket på övervåningen!
Helt enkelt inte intressant att bära upp och ned på tunga matkassar och sopor. Måste vara många som tänker likadant som vi gjorde!?

// Kim
 
Själva handlar vi (en barnfamilj) mat en gång i veckan. Det blir kanske 4 kassar mat totalt som ska upp per vecka. Plus några soppåsar och någon kasse med återvinning som ska ner. Det blir fyra fem turer i trappan i veckan. Känns inte så farligt för vår del.

Skulle ett sopnedkast från köket hjälpa upp situationen?
 
Johab: Jag tror inte att olika tekniska lösningar såsom mathissar, sopnedkast etc för att kompensera köket på övervåningen hjälper. Vill man inte ha köket på övervåningen så vill man inte. Att en massa utrymme i huset försvinner för att göra livet lite enklare är ingen bra lösning, tvärtom.

När en människa med traditionellt "köket-på-nedervåningen" värderar ditt hus med köket där uppe, så räknar denne med en kostnad för att flytta ned köket, och det dras bort från vad man är beredd att betala för huset.
 
Jag är en köket-på-bottenplan-människa.
Räknar precis som Swetrot beskriver, priset sänks med kostnaden för att flytta köket plus rivningskostnader för kitschiga mathissar, sopnedkast etc.
 
Är ni utsiktsmänniskor så ska ni självklart ha kök och vardagsrummet på övre plan. Herregud, jag kan inte förstå inte den här tramsiga diskussionen om att det är så jobbigt att släpa matkassar upp för en 4m trappa en gång i veckan... Jag menar orkar du bära påsarna 50m från butiken till bilen och 10-20m från bilen till huset så är det väl fullkomligt oväsentligt om man får bära dom upp för en kort trappa?! Är det så jobbigt så ska man givetvis bygga ett enplanshus med köket precis innanför ytterdörren så att man slipper slitet. Det verkar inte vara nån som klagar över att det är jobbigt att gå upp för trappen till övervåningen för att gå och lägga sig i sovrummet.

Vad gäller bygglovet så borde man kunna förbereda el för spishäll i tvättstugan och vips har man ett kök om så skulle behövas. Vatten finns ju redan.
 
  • Gilla
mb68
  • Laddar…
Vår tomt sluttar väldigt mycket så vi har byggt ett suterränghus och på nedre plan har vi entrén och sen är det en trappa upp till köket. För vår del har kök på nedre botten aldrig varit ett alternativ och jag har aldrig upplevt det som ett problem. Vi har också utsikt som är väldigt mycket bättre på övre plan. Ang. påverkan av husets värde har jag inte mycket att säga för det har jag ingen aning om, men jag kan kommentera handikappanpassningen lite.

Övre plan är också byggt i tre etage där kök och toalett inte är på samma etage. Vi har löst det så att vi dragit fram avlopp i en vägg som hör till vår klädkammare (brevid badrummet så det var inte mycket extrajobb) och ifall handikappanpassning krävs bygger man kök där och får det på så sätt på samma våningsplan som toalett och dusch. Vår kommun var mycket hjälpsam med lösningar hur vi skulle handikappanpassa huset.
 
Hur många souterränghus finns det inte i detta land där köket ligger på det övre? Hur många bär inte matkassar varje dag från affären till bilen, från bilen till huset. Vad gör 10 trappsteg för skillnad? Självklart vill man ha levnadsplanet på våning två om det är därifrån man har de bästa vyerna.

För övrigt är det inga problem att få bygglov till detta, det enda som krävs är att badrum finns nere samt sovrum och ett förberett trinettkök (med andra ord en alternativ köksritning nere).

Vi ritade ett trinettkök i tvättstugan, då var byggnadsnämnden nöjda.

För övrigt har vi ett sopnedkast som går ner intill garaget samt tvättnedkast direkt ner i tvättstugan från badrummet.

Bifogar bild på utsikten från vår matplats (lite grått i dagsläget). Kvällsolen går ner över fjärden. Hade vi haft köket nere hade vi sett den "vackra häcken"....
 
  • DSC03764.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Faktum är att de flesta moderna planlösningar onödigt hårt låser rummens funktion. Så ser det ut i 99 av 100 hus byggda efter 1945. Istället för att husen anpassats efter människornas verkliga behov och livsföring blir det precis tvärtom. Vi anpassar lydigt vår liv till husens inbyggda begränsningar. Flexibilitet kräver bara lite mod och eftertanke. Det behöver inte alls kosta skjortan. Tvärtom kommer anpassbarheten att löna sig stort i längden.

Konkret: Om man gör ett sovrum lite större än "normalt" kan man använda det också som sällskapsrum. Om de största sällskapsrummen är delbara duger de i framtiden, helt eller delvis, som sovrum. På det våningsplan som ursprungligen INTE utrustas med kök förbereder ni vvs i lämpligt rum. Då blir det smidigt att i framtiden flytta husets kök. Och javisst! Det finns faktiskt de som ÄLSKAR att vakna med panoramautsikt direkt från sängen. Och det finns de som tycker att i matrummet ska INTE någon utsikt stjäla matgästernas uppmärksamhet från måltiden och sällskapet.

Alltså: Kolla detaljplanens begränsningar och ta kontakt med en riktigt duktig arkitekt.
 
Tack till alla som har kommenterat i den här tråden, därmed inte sagt att jag vill avsluta den, kör på bara om det finns fler åsikter! :)

Vi lutar nu trots allt åt att försöka få till köket på övervåningen, med vvs framdraget till lämplig plats på bottenvåningen som backup. Visst, det kan kanske vara att spela högt med andrahandsvärdet och/eller antal spekulanter vid en framtida försäljning, och visst, jag kanske hamnar i rullstol strax efter huset är byggt, men det är en risk vi får kalkylera med...
 
  • Gilla
mb68
  • Laddar…
Spelar "högt" med andrahandsvärdet gör du inte.
Visst finns det dom som inte bryr sig om en bra utsikt vid måltiderna, tror dock det är ganska få idag
Jag skulle säga att dom allra flesta med hyffsat modernt leverne spenderar den mesta tiden vid kök och matplats, inte minst när man har gäster på besök. Man äter, man dricker och man umgås vid matbordet mesta av tiden. Självklart ska denna plats ha en av de bästa placeringarna. Om våningsplanen skiljer sig markant så ska köket upp! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.