Tänker bygga plasttak över befintlig altan. Taket ska täckas av vanlig, någorlunda genomskinlig plast då jag även i fortsättningen vill kunna få in dagsljus i det rum vars fönster hamnar under altantaket. Min fråga är: hur vet jag hur jag dimensionerar "takbjälkarna"? Taket är tänkt att bli den där helt klassiska, lutande modellen där ena sidan sitter fästad i husets fasad och sen lutar taket utåt mot altanens yttre kant. Vi bor i Stockholmstrakten, så vi behöver inte ta hänsyn till bärighet med stora mängder snö.

Hoppas på tips!

Jonas
 
Tror nog att man även i stockholmstrakten bör ta hänsyn till snötrycket... Men det beror kanske mest på takets lutning och storlek, längden ut från huset. Nu brukar lutningen på altantak inte vara mer än 5-10 grader, och längden 3-4 meter. Håller man då 600mm mellan reglarna (från huset och ut) så går det att använda 45X95 här, och sedan 45X45 (600cc)ovanpå dessa till att fästa plasten i. Om Du ökar avståndet mellan reglarna ut från huset till 1200mm, tror jag nog att det blir starkt nog för vind, blåst o snö. Plastens tyngd är försumbar. Hade varit bättren med en bild, för att se hur det är tänkt.
 
Aha, så alltså reglar cc1200 fästade i väggen och sen "på tvären" läkt med cc600. Lutningen är uppskattningsvis 15 grader, så det är OK enligt vad du tänker med snölast även i det (2008) snöfattiga Storstockholm. Tyvärr är jag inte så hemma med modern teknik att jag kunde bifoga bil.. Tackar ödmjukast för bra svar och önskar trevlig helg.
Jonas
 
Jag tycker du ska överväga att använda glas istället för plast om du vill ha max med ljus in i rummet, det är dessutom enklare att hålla rent och åldras inte som plasten tenderar att göra, bara ett tips...
 
Jag har en spännvidd på ungefär 4,5 m och samma takkoncept. Har pratat med en konstruktör och 225 mm (x50?) i limträ (med cc 120) är underdimensionerat enligt teorin. Jag tar den chansen... bor för övrigt söder om Stockholm. 95or låter klent tycker jag men det beror förstås på längden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.