Hej alla på forumet!
Jag har en delikat fråga som kan besvaras direkt till min mail, och inte till forumet. Den fråga som jag vill ställa är om det går att pruta på priset med en husleverantör om man lovar dem god reklam i detta forum om de sköter sina åtagande, alternativ dålig reklam om de inte gör rätt för sig.

Med god reklam menas att man gör husleverantören medveten att deras bygge kommer att följas på forumet. På så sätt bör de vara måna om att göra ett gott arbete, samt ge en rabatt för att man lyfter fram deras företag.

Så som jag ser det bör detta vara en bra grund för en förhandling. Finns det någon därute som kan dela med sig av sin erfarenhet?

Nybyggaren
 
Du menar att dom ska dra av på priset för att du lovar att säga din mening (såväl positivt som negativt) om deras produkter på nätet? Men det gör ju alla andra redan utan rabatter så varför skulle dom rabattera dig?

Möjligen skulle dom kunna ge dig en rabatt för att du garanterat ska prata väl om deras produkt. Då pratar vi sedvanlig sponsring som bygger på att du är en känd person med stort genomslag i media (Charlotte Perelli?). Eller dold annonsering som är förbjuden men som praktiseras av en del bloggare med många läsare. Båda bygger på att du är känd för mer än några inlägg på Byggahus-forumet. ;)
 
istället kan man försöka pruta genom att ställa flera husföretag mot varandra. Vi fick ner vårt hus 40000kr, och sedan även få bättre tillval.
Detta tror jag är en bättre väg,
lycka till
 
Möjligen skulle dom kunna ge dig en rabatt för att du garanterat ska prata väl om deras produkt.
I min värld kallas det mutor och inget annat! Inte kan man på förhand lova att man ska tala väl om ett företag...
 
Hemmakatten
Att "lyfta fram ett företag", eller som det också kallas smygreklam, är inte tillåtet här på forumet. Det upptäcks tämligen omgående av oss moderatorer. Varje dag/vecka är det flera personer som blir avstängda p.g.a. just smygreklam. Dessa personers datorers IP-adresser blir dessutom blockade från forumet så att försöka registrera sig under nytt/annat medlemsnamn fungerar inte.
 
Ella skrev:
I min värld kallas det mutor och inget annat! Inte kan man på förhand lova att man ska tala väl om ett företag...
Tror du Risifruttifabriken ger Kajsa Bergkvist en massa pengar och sen bara hoppas att hon ska säga 'yummie-yummie' i reklamfilmerna? Klart sponsring innebär att man köper folks åsikter. Ingen biter handen som föder dom.
 
Jag hade nog blivit förbannad om jag var din säljare och du "lockade" alternativt "hotade" med olika publicitet beroende på prislappen jag sköt under näsan på dig... låter lite ryggradslöst, typ - pruta på andra argument istället, å lycka till! ;)
 
Håller med om att du nog bör hitta andra sätt att pruta....men det skadar ju inte att efter kontraktet är skrivit i all välmening visa säljaren din nya hemsida där du kommer att visa hur husbygget går...det är kanske inte heller fel att säljaren får känslan att du är aktiv på byggforum, har du tur så tänker han sig för innan han börjar strula och ser ev. möjlighet till lite gratisreklam vid att vara extra tillmötesgående.
Detta kan i slutändan vara värd mer en det du ev. kan pruta ner priset innan kontrakt.

Det är väl inte fel att tala positivt (i detta forum) om någon som utför ett jobb som är bättre än förväntat?

FLKR
 
Det är väl inte fel att tala positivt (i detta forum) om någon som utför ett jobb som är bättre än förväntat?
Nej, det är väl liksom meningen! Det var just de inläggen jag var mest intresserad av innan vi hade valt husföretag. Men det är fel att i förväg bestämma sig för att tala väl om ett företag oavsett vad som händer under bygget. För det är ju det man gör om man "tar mutor" för att tala väl om det företag man anlitar. Då blir ju detta forum inget värt för nya som letar referenser...

Frågeställaren ville ha ett bättre pris för ros alternativt ris, d v s har bara lovat att skriva och inte vad. Det tror jag ingen säljare går med på!
 
Att ha personlig vinning för att skriva positivt om en produkt utan att detta framgår bryter mot svensk marknadsföringslag. Är det inte just det som bloggen Blondinbella har problem med just nu?
 
Ja, det här är något som jag tycker att det ligger i alla konsumenters intresse att motarbeta. Riktigt obehaglig reklam är det, som dessvärre verkar bli mer och mer vanlig. Jag kan nämna flera husbyggare som har gjort på det här sättet och försökt få mig att skriva artiklar om dem. En lyckades, för jag insåg inte det förrän efteråt.

Jag hoppas verkligen att vi kan genomskåda smygreklamen i forumet och hålla den borta.
 
A
Man kan kanske få viss rabatt eller tillbehör med i priset om man går med på att ha sitt hus som visningshus, men att "hota" med dålig reklam om de inte sköter sig tycker jag börjar likna sandlådefasoner och om jag var hustillverkare skulle jag inte vilja ha något med en sådan person att göra...
 
Nu gäller väl frågan om man kan få rabatt genom att bara skriva positivt här på forumet.
Jag hoppas verkligen att byggföretagen inser att om man gör mycket fel och inte tar sitt ansvar så kan man hamna på i forumet. som varning för...., det ska man inte behöva hota med.
Jag vill ha nyanserade beskrivningar av bygget, vad som varit bra och vad som kan förbättras hos företaget, inte bara överväldigande positivt/negativ kritik.
Sedan är min personliga åsikt att personer som skriver, det företaget är jättebra och vi kommer snart att börja bygga vårt hus inte riktigt har kommit så långt i byggprocessen att det hunnit hända något. Att det blir små problem i byggen är ganska normalt, allt handlar om hur företaget löser dem.
 
Hur en byggare tolkar det faktum att hans kund är aktiv i byggforum är ju hans eget problem.
Om han tolkar det som hot om dålig reklam eller möjlighet till bra reklam säger kanske en hel del om hans egna förväntningar till hur bygget ska gå

FLKR
 
Jag har av flera husleverantörer fått frågan om de kan få ha en visning i det nybyggda huset innan vi flyttar in. Detta då självklart mot en mindre ersättning, t.ex. 30' eller 50'. Kanske inte jättemycket pengar men det kan också bli den där braskaminen man annars kände att man inte hade råd med.

Så fråga om de är intresserade av att hålla en visning i huset innan ni flyttar in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.