Vi är ute efter en kamin kom med förslag alla förslag är bra förslag
 
Har i sommar installerat en Nibe contura 560T, tycker att det blev grymt snyggt.

Den har en härlig eldsat hög och fin, väntar tålmodigt >:( på att kunna börja elda i den, den är provtryck och klar men jag vill inte elda när det är 26grC inne :-?
 
Den var riktikt snygg men kanske lite liten måste fara och se den live
 
KalleT skrev:
Har i sommar installerat en Nibe contura 560T, tycker att det blev grymt snyggt.

Den har en härlig eldsat hög och fin, väntar tålmodigt >:( på att kunna börja elda i den, den är provtryck och klar men jag vill inte elda när det är 26grC inne :-?
Vad kostar den ?
 
bummse skrev:
Vad kostar den ?
20 900:- fick 3000:- rabatt på kaminen då säljaren/installatören tog hela installationen med skorsten (premodul 7,6m med sidodragning 45gr) taksäkerhet(taksteg, glidstöd etc.) extra innertakstätningar, tillägg för hög skorsten mer än 1,5M(för att komma >1M över nock)
Totalt 47 900:- vi blev supernöjda med installationen, dom var verkligen proffs!!! :)(Elda butiken Halmstad brasvärme AB)
 
nic2 skrev:
Handöl Sofiero, [länk]

Satte in en sådan i vårt förra hus, håller värmen över natten, ca 500kg.
Ca. pris 25000:-

Om de är 10 minus ute och du eldar i kaminen på kvällen till 23-24 grader är de då över 20 grader på morgonen när du stiger upp?
 
Ja visst, det sista man gjorde innan man gick till sängs var att fylla kaminen, och den var varm på morgonen därpå.
Och i vardagsrummet där kaminen var inst. var det snarare 27-28gr.
Problemet var att det vart för varmt i sovrummen ibland.

Huset är en välisolerad enplanare på 120m2, byggd -83.
 
nic2 skrev:
Ja visst, det sista man gjorde innan man gick till sängs var att fylla kaminen, och den var varm på morgonen därpå.
Och i vardagsrummet där kaminen var inst. var det snarare 27-28gr.
Problemet var att det vart för varmt i sovrummen ibland.

Huset är en välisolerad enplanare på 120m2, byggd -83.
Jo de brukar ju bli mkt varmt där kaminen står. Men ja undrar hur varmt var de på morgonen när man eldat fullt kvällen innan och de är minusgrader ute?
 
Ok, då tar vi det igen.
Javisst var det över 20gr inne på morgonen och kaminen fortfarande varm.
Ingen annan värmekälla användes, om vi inte åkte bort vill säga.

Det gick åt ca 8-10m3 ved/år till kaminen.
 
nic2 skrev:
Ok, då tar vi det igen.
Javisst var det över 20gr inne på morgonen och kaminen fortfarande varm.
Ingen annan värmekälla användes, om vi inte åkte bort vill säga.

Det gick åt ca 8-10m3 ved/år till kaminen.

Det låter bra de där Nic2 ska nog ha en sofiero då. Tack så mkt
 
Jag kör med en Tulikivi T750L som väger 810kg + nått hundratal kg till om man täcker in skorstenen i täljsten som vi gjort. Bor på drygt 123 m2 med öppen planlösning vilket gör att det aldrig blir för varmt i vardagsrummet där den står. Har mina element (direkt el) inställda på 20 grader och eldar jag ugnen riktigt varm så stiger innetempen till ca 23 grader. Har inte några exakta mätningar på hur temperaturen ändras över natten men ugnen avger fortfarande värme morgonen efter man eldat.

Jag skulle kunna tänka mig en större ugn men nackdelen är ju att den i sådana fall "tar över" i vardagsrummet så jag tycker denna är en bra kompromiss och det finns en hel del att välja på designmässigt på ugnar kring 1 ton.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.