Behöver jag sätta ängspärr (plast) i badrumstaket om jag bygger ett badrum i källaren?
Info: Hus från 50-talet, träbjälklag, oisolerad källare, nuvarande tak av panel.
 
Jag antar att du har ett uppvärmt utrymme (bostadsplan) ovanför badrummet med ungeför samma temperatur som källaren - då behöver du ingen plast i taket!

Se dock till att du har en vettig ventilationslösning i det nya badrummet.
 
Tackar för det, det känns skönt att kunne behålla det befintliga paneltaket (lite knixet bara att montera in fyra takdosor och några meter VPrör såhär 50 år försent).

Just nu har jag bara en ventil i grundmuren och det känns inte riktigt vettigt. Kan det fungera med en st paxfläkt för ca 14m2 stort rum? Fuktstyrd borde kanska vara bra i det här fallet?
 
Tiden går fort när man har roligt och av olika anledningar har det hela blivit senarelagt med ett halvår.
Nu är i alla fall paneltaket nerplockat och 40 säckar kutterspånsisolering kört till tippen.
Det blir en hel del nya elinstallationer i taket så det blev för lirkigt att få in det bakom den befintliga panelen.

Åter till saken, jag har haft tid att fundera på det här med ångspärr eller inte men i vilket fall som så ligger det nu en rulle 0,2 plast där hemma.

Så frågan blir denna gång om det är fel att sätta plast ?, det borde ju inte skada i alla fall och kanske på nått vis skona överliggande konstruktion från ånga? Jag ska för övrigt sätta upp 195mm glasull i mellanbjälklaget, och "smälla upp" gips på det. För övrigt är det tänkt att en fukt/tid-styrd paxfläkt ska få stå för ventilationen i det nya badrummet.

God fredag!

 
Jag hade kört på plast i taket. Inte trevligt med fukt i isoleringen, kanske rötskador som följd i bjälklaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.