Hej!

Vi ska bygga i Mantorp,
Är det någon som har goda/ dåliga erfarenheter av anebyhus?
Hur fungerar det med deras hantverkare etc.....
Tacksam för svar
 
Bygger Anebyhus i Skåne och det har fungerat jättebra. Har bara tagit platta och stommonteringen av dem,men de hantverkarna har varit duktiga,de har kunnat ge oss vettiga råd och har alltid funnits där när man behöver dem.
Så jag har än så länge bara gott att säga om dem.
 
Vi har byggt i ett annat län. Det känns som att Anebyhus gör gedigna hus, så själva huset är vi nöjda med. Angående hantverkare så skall man ha klart för sig at det är inte "Anebyshus hantverkare", utan X antal olika firmor som säljaren/byggledaren har samarbete med och denne förmedlar deras kontrakt. Så generellt är det hantverkare som är vana att arbeta med Anebyhus, men var och en är sin egen. T.ex så är det skador på tapeten när man skall flytta in och det enda men vet är att målaren har gjort det felfritt, utan det är snickaren eller elektrikern som har gjort skadorna. Då har man en situation där ingen vill ta ansvar och kunden drar det kortaste strået. Detta kallas för "delad entreprenad".
 
Kan bara hålla med JD. Anebyhus levererar mycket gedigna hus.

Bygger själv ett och är mycket nöjd med Anebyhus.
 
JD du har fel angående delad entreprenad. Det finns alltid någon som är huvudansvarig, oftast snickaren. Om ingen tar på sig felet är det han som får lösa det.
 
bumpaberra skrev:
JD du har fel angående delad entreprenad. Det finns alltid någon som är huvudansvarig, oftast snickaren. Om ingen tar på sig felet är det han som får lösa det.
Jaså? ;) Vi hade en situation där byggledaren (en kille som Anebyhus hade köpt in som byggledare) var pinsamt medveten om att han inte skulle kunna förmå målaren att snygga till efter snickare och elektriker. Han påtalade själv att detta var en brist med delad entreprenad, vid en totalentreprenad så hade hans roll varit annorlunda.

Vidare kan man påpeka att dessa småskador är något som den "opartiske" besiktningsmannen inte heller bryr sig om att ta upp.
 
I knivsta var ett anebyhus i blåsväder för några år sedan... Säljaren sa anlita X till grunden och köparna gjorde det. Nu visste inte grundkillen hur man gjorde utan byggde en vall och sedan någon grund av lecablock. I alla fall kom huset och monterades på grunden och hela huset började luta. Det lutade så mycket att besiktningasmannen vägrade gå in, rasrisk..
Så stod huset i drygt ett år utan att något hände, det slutade att hela huset fick rivas och ny grund gjordes. I och med att man hade delad entreprenad och grundkillen konkade fick köparen betala först det första huset och sedan halva det nya huset... Anebyhus var alltså snälla som lät köparen få det andra huset billigare i och med att de inte har något juridiskt ansvar man hade ju levererat det första huset som man skulle...Att sedan försäljaren rekommenderat grundkillen har ingen betydelse
Jag såg själv detta hus i flera månader och jag skulle aldrig efter att ha sett detta våga bygga utan totalentreprenad. Om man byggt med totalentreprenad hade köparen inte behövt betala något alls för det andra huset.
 
maggan9 skrev:
...det slutade att hela huset fick rivas och ny grund gjordes. I och med att man hade delad entreprenad och grundkillen konkade fick köparen betala först det första huset och sedan halva det nya huset...
Borde inte byggfelsförsäkringen täckt detta?
 
Vad gäller entrepenadbegreppen så har väl all här rätt, på sätt och vis ;)

(Man kan ju börja att kolla på denna webbplats eminenta ordlista http://www.byggahus.se/ordlista)

Bumpaberra menade nog generalentrepenad, dvs den del av bygget som faller på "byggmästaren".
Dock är en rätt skriven totalentrepenad en större trygghet, en entrepenör - en part att reklamera mot.

Slutbeskitningen är ju (tyvärr) inte en sådan man som köpare skulle vilja ha, den syftar bara till det byggtekniska.
En sned tapetskarv eller en sned kakelplatta skall vägas mot kostnaden att byta ut den och om det föreligger ett funktionsfel.


Det bästa är som vanligt att begära referenser, lyssna runt och kanske inte ta den billigaste hantverkaren. :rolleyes:
 
Även i generalentreprenad kan man som konsumnet handla i kläm. T.ex i vårt fall där grundentreprenören gjorde fel i plattan (uppdagades 4 dagar före stomresning) vilken behövde åtgärdas, gjorde att hela husleveransen blev försenad med en månad. I samband med dettta uppstod en hel del kostnader för Götenehus (avbokning av betongbil, snickarlag, kranbil, byggnadsställningar, transportbil, förvaring av hus på fabrik). Om vi inte haft totalentreprenad skulle vi få stå för kostnaderna detta orsakat Götenehus och sedan i vår tur behöva driva ersättningsanspråk mot vår markentreprenör. Sånt där kan bli riktigt surt och kångdraget. Juridiskt sett är totalentreprenad det enda rätta vid husbygge enligt mig.
 
Angående byggfelsförsäkrningen, den har väl ett maxbelopp på ca 10% av köpeskillingen inget mer. I detta fall räcker den inte långt...Köparna var ju tvungen att köpa ett hus till, alltså två hus. Kanske kunde man ha räddat det första huset, men då började ju firmorna skylla på varandra och det tog mer än 9 månader innan man kunde enas och då hade hela huset blivit fuktskadat pga inget tak, och spruckna väggar där huset sjunkit.
Att skylla på varandra är ju en klassisk grej, när våra takstolar blåste ned och fick båda gavlana av lättbetong att ramla ned satt vi säkert. Vi hade som tur var byggt med totalentreprenad, så det var bara för roxistenhus att fixa nya gavler, nya takstolar och nya snickare.
 
Jag skulle aldrig ta totalentreprenad.Jag vill inte betala ockerpriser på kakling el och vvs när jag har hantverkare i min släkt och vänskap.Ta referenser är nog ändå det smartaste :)
 
Bumpaberra menade inte alls generalentreprenad utan delad som han skrev. :eek:

Skulle heller ej betala för totalentreprenad. Känns som man mister kontakten med dem som bygger ens hus.
 
Ibland hjälper det inte att ta referenser... Vi anlitade en firma till att lägga stenar på vår uppfart vitt, bra referenser mm. (arbetskompis till min man gav referenser, och även hans grannar hade anlitat den firman). MEN den stenläggaren hade börjat bli oseriös och anlitade polsk arbetskraft som inte visste vad de gjorde. Vår trappa är en katastrof, och plattläggaren är idag i Thailand...

Även om man har totalentreprenad kan man be att få referenser, man kan ju alltid skriva in i kontraktet att man själv ska godkänna snickarna innan man kör igång...

Om allt går väl är det kanske bortkastade pengar, men får du problem under byggets gång är det väl investerade pengar...

Intressant att få veta hur många procent av alla byggen som egentligen går helt smärtfritt...Tyvärr tror jag inte att det är så många, det byggs mycket och det finns alltid oseriösa firmor, eller firmor som har för mycket att göra och tar in extra personal som inte har riktig kunskap, och då blir resultatet inte alltid bra.
 
Totalentreprenad innebär inte att man tappar kontakten med byggarna - själv är jag ute på bygget minst en gång i vekcan och går igenom frågor och funderingar med byggarna. Kontakten funkar kanonbra!

Att bygga med delad entreprenad är som att köpa en Volvo i delar och be en lokal mekare skruva ihop bilen. Vem vill du kunna vända dig till när bilen pajar? Volvo eller Berras Bilmekano?

Delad entreprenad är jättebra om allt funkar bra i bygget och man har bra byggare, men i de fall det skiter sig är det inte lika kul. Då är det stora pengar man riskerar.

Vår markentreprenör och grundbyggare hade jättebra referenser men visade sig vara tämligen oskicklig och gjorde fel 2 gånger innan vi kunde gjuta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.