Tänkte hör hur ni kopplar spotlights i inbyggt tak?

Ska läkta ned ett tak och använda runda trafos som får ligga löst i taket, men ska gå att byta ut genom att montera ned en spotlight.

En person sa till mig att man inte får bygga in vanliga kabelskarvar, då de inte är godkända för fast installation utan hänvisade till kuldosor.

Men problem uppstår när man vill kunna ta ned en trafo om denna ska fästa i en kuldosa som är inbyggd. Finns det kabelskarvar för FK 1,5 som man får bygga in? Eller är det så att alla kabelskarvar är okey att använda om de uppfyller kraven i övrigt för installationen.

Trafosarna är dessa Model SET70R Har 2*0,75 ledar på 230 V sidan men jag antar att kopplingarna måste uppfylla kraven för FK 1,5 som de kopplas ihop med.
 
hej

1: man måste kunna komma åt trafon & skarvar så dom får du inte bygga in.

2:tydligen finns det en form av kabel (kommer ej ihåg vad den heter) som man får bygga in utan rör.

/chali
 
Jo det är därför jag frågar. Det verkar vara mycket som görs som inte är helt ok vad gäller spotligt infällda i tak och det är därför jag frågar. Trafosarna säger alla jag frågat att de läggs in i taket. Jag har fått för mig att många använder sockerbitar och lampsladdsskarvar men det kan inte vara ok.

Tanken är väl att en kabelskarv mellan FK 1,5 och trafons 230 V sida ska vara åtkomlig genom hålet för spotligheten och då behövs någon kabelskarv som är godkänd för inbyggnad. En kuldosa får man väl bygga in men att ha den löst liggande känns inte så seriöst. Måste finnas kabelskarvar som får ligga löst?

Visst kan man sätta doslock för hål till kuldosorna (och visserligen trafosarna med) men det är inte särskilt snyggt.

Även om man drar 4 trådar från strömställaren (i och med att jag ska ha två trafos) uppkommer ju en skarv vardera till trafosen (som ska ligga minst 30 cm från spotlight). Och det är där jag undrar vad man använder?

Har tänkt att använda värmetålig kabel.

Måste finnas någon som kan berätta hur man vanligtvis gör när trafosen ska vara åtkomlig från spotlightens hål.
 
Gör en servicelucka på ett lämpligt ställe i taket.
Där placerar du sedan trafosarna och ev kopplingsplintar m.m.
Du kommer åt allt och överskådligt och spotarna har bara en kabel till servicestället.
 
Ska göra ungefär samma sak, men kan komma åt prylarna uppifrån för service.

1. Man kan inte lägga FK löst i taket. Dra upp EKK från strömbrytaren eller lämplig dosa. Kabeln skall vara dragavlastad i båda ändar.

2. Lösa kulodosor faller rimligen på kravet på dragavlastning.

3. Min lösning blir att montera transformatorer och dosa på en skiva och mata med löst förlagd, dragavlastad, EKK. Åtkomst blir via någon form av servicelucka uppifrån.
 
Denna trafo sätter man normalt i en apparatdosa eller infälld kopplingsdosa.

Men varför envisas så många med 12V?? Bara krångel. Och inbyggda kabelskarvar, kulodosor, lösa trafon på taket m.m. - så gör man inte!

Sätt upp 230V downlights som är godkänd för vidarekoppling. Använd PLS kabel (värmebeständig) i rör mellan. Glöm inte potta om så krävs.
 
Logano skrev:
Denna trafo sätter man normalt i en apparatdosa eller infälld kopplingsdosa.

Men varför envisas så många med 12V?? Bara krångel. Och inbyggda kabelskarvar, kulodosor, lösa trafon på taket m.m. - så gör man inte!

Sätt upp 230V downlights som är godkänd för vidarekoppling. Använd PLS kabel (värmebeständig) i rör mellan. Glöm inte potta om så krävs.
Ingen vore gladare än jag, men det förfaller som om man kan få en lägre inbyggnadshöjd med lågvoltsarmaturer, eller?
 
Visst blir inbyggnadshöjden lägre men effekten på lågvoltsspottar är ju också oftast 20W.
Sedan påstås det att dom ger bättre ljusutbyte och längre livslängd men jag är tveksam.
 
kan bara säga att 230volt är sämre än 12 volt. 12volt bättre ljus.
 
Använd 12V ljuskällor med hög kvalité så blir du nöjd.
Inte kalljus
 
mycke_nu skrev:
Ingen vore gladare än jag, men det förfaller som om man kan få en lägre inbyggnadshöjd med lågvoltsarmaturer, eller?
Hmm det undrar jag också. Jag håller själv på att sätta spottar i halltaket och har bara 45 mm från gips till betongbjälklag då jag inte ville sänka taket mer. Forskade lite kring varför de flesta (alla?) 230V-spottar alltid vill ha ett våldsamt inbyggnadsdjup, typ minst 100 mm, men det verkar helt enkelt bero på vilken typ av lampa man har i dem. 230V-spottar som t.ex. har en GU10 sockel med "inbyggd" reflektor är ju flera cm lång bara den. Dessutom har de (alltid?) en slags stålbygel som ska hålla sladden (för att den inte ska komma i kontakt med reflektorns glödheta baksida) som ökar på inbyggnadsdjupet ytterligare -> minst 100 mm.

När jag började kika på 12V-spottar så hittade jag lampor av typen G4 som "ligger" ner i reflektorn. Reflektorn är dessutom en del av spotten och sitter alltså inte ihop med lampan. Därmed behövs inte den vertikala stålbygeln och inbyggnadsdjupet minskar drastiskt. Mina Hornbach-spottar har ett inbyggnadsdjup på 30 mm. Dessutom får man större spridning på ljuset då lampan sitter längre ut och reflektorn har en större radie. Nackdelen är att man får dras med transformatorer och att man måste paranoid-överdimensionera kablaget för att slippa spänningsfall (better safe than sorry...).

Rent estetiskt tycker jag att de "spetsiga" reflektorerna med inbyggda lampor är snyggare men det är egentligen skit samma för när de är tända så kan man inte se in i dem ändå utan att bli bländad :). Och som tidigare påpekat, 12V-spottarna med liggande lampa ger ett mer spritt ljus vilket jag ser som en fördel.

Hursomhelst, det här dravlet besvarar ju inte din fråga. Vad är lägsta inbyggnadsdjup för en användbar (dvs. inte utanpåliggande möbelspottar e.dyl) 230V-spot egentligen? Någon som vet?
 
En snabb överblick i Ahlsellkatalogen säger 75mm på 7465260
sen finns det ju spots med små kompaktlysrör.. 7473640-41 tex.. Vet inte vad de bygger, men små ser de ut att vara..

Annars är ju ett 12V alternativ 7467406-09 med trafon 5281105.. Den får plats att lägga i samma a-dosa som spot:en.. (spot:arna monteras i a-dosor..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.