Om vi beslutar oss för jordvärmepump så blir det förmodligen på en stor strandäng.
Området är sankt och och låglänt och vi har planer på att senare fylla på marken. Är det ok att köra med tunga maskiner (grävskopa/traktor) ovanpå marken där man lagt jordvärmeslingorna ?
 
Kör bara, slangen ligger en meter ner så vad kan hända ?
 
Nähä, det var väl en dum fråga då :-[

Men jag undrar i a f:

Kan man plantera träd där slangarna går ?
(Antagligen också en dum fråga)
 
Det går jättebra att plantera ovanför slangen ;)
 
Pius skrev:
Om vi beslutar oss för jordvärmepump så blir det förmodligen på en stor strandäng.
Området är sankt och och låglänt och vi har planer på att senare fylla på marken. Är det ok att köra med tunga maskiner (grävskopa/traktor) ovanpå marken där man lagt jordvärmeslingorna ?

Kan kanske vara ide att titta över markens beskaffenhet.. ligger slangen i sand så ger den betydligt mindre effekt.

Steffe
 
Med sankt menar jag lervällingstrand, tyvärr ej sandstrand ... :'(

Men bra för jordvärmeslingan ! :D
 
droopy skrev:
Kan kanske vara ide att titta över markens beskaffenhet.. ligger slangen i sand så ger den betydligt mindre effekt.

Steffe
Jag skule utformat svarat att liger slangen i torr sand, så går det åt en längre slang, då blir effekten på anlggningen den samma
 
Pius skrev:
Om vi beslutar oss för jordvärmepump så blir det förmodligen på en stor strandäng.
Området är sankt och och låglänt och vi har planer på att senare fylla på marken. Är det ok att köra med tunga maskiner (grävskopa/traktor) ovanpå marken där man lagt jordvärmeslingorna ?
Tänk bara på att den ska ligga på ca 1 meters djup efter att ni fyllt på med jord.. ::)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.