Hej!

Skall bygga nytt hus och vardagsrummet ger mig ett litet gissel.... Fönstrena vätter mot vår skogsbacke så vi vill inte placera sofforna med ryggen mot dem eftersom vi vill kunna se ut.

Såg på Design Simon och Thomas igår och deras smarta sofflösning funderar vi på att använda. Den går helt enkelt ut på att man istället för traditionella soffor sätter 2 större divaner brevid varandra och ett bord emellan. Kortsidorna på divanerna vätter mot tv'n. Detta innebär att man kan ligg/sitt-titta på tv samtidigt som när man är flera kan sitta mittemot varandra och se ut ur fönstrena. Dock kan det bli lite jobbigt att alltid behöva sittligga när man tittar på tv...

Det jag undrar med denna tråd är för att höra era erfarenheter av att inte ha soffan direkt vänd mot tv'n. Tror ni att detta skulle funka (iom att det inte är vanliga soffor)?

Obs! Detta är ett vardagsrum där man KAN se på tv (inte ett tv-rum). När vi inrett övervåningen så kommer rummet med stora sängen bli bio-rum (jaja, ett väldigt litet sådant...).

Tittar väldigt sällan på tv med kompisar utan i vardagsrummet sitter vi mest och pratar och kikar på barnen som bråkar eller leker. :) Om tv'n är på så är det bara jag, maken och vår dotter och vi kan nog knö oss ned i en av divanerna om vi vill mysa.

Förklaring till bilden. Vardagsrummet är alltså vinkeln som sticker ut till vänster. I norr står tv'n och i mitten står de båda divanerna med ett ovalt bord mellan. Bakom divanerna så står en låg bred pall för extra platser samt utfyllnad.

Ang divanerna, hörnet som är fetmarkerat är alltså där det finns ryggstöd.

Vad tycker ni?
 
  • ide1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker att det verkar genialt!
 
Annars får du skaffa en projektor. Så kan du ha en duk ovanför fönstret som du rullar ner när man vill titta på TV. Fast det är klart det är kanske för dyrt.
Jag tycker idén i sig är bra, men jag har lite samma fundering som du själv. Vill man verkligen ha en divan hela tiden. För min egen del gillar jag t.ex,. att ha ett soffhörn att krypa upp i.
 
Projektor är inget vi vill ha... Även om det är käckt eftersom man får bort duken. Just nu lutar det åt 2 soffor mot varandra istället och då får man ett soffhörn. Får testa i soffaffären. :)
 
I något sådant där inredningsprogram hade de en rundad soffa, som var ungefär 120 grader. Sedan byggde de en skiva som soffan stod på tillsammans med soffbordet. Den blev runt 3m i diameter. Denna sänktes ned i golvet för att slippa nivåskillnader men kunde roteras antingen mot TV:n, mot panaoramafönstren eller mot den öppna spisen.

Jag kan erkänna att jag har ingen aning om den där konstruktionen håller i längden eller vad det kostar, men det blev verkligen tre olika rum beroende på hur man ställde soffan och bordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.