När man flyttar in i nytt hus med alla eluttag jordade så undrar man ju hur man gör med alla gamla fina taklampor avsedda för ojordat som man har sen gamalt. Har letat men hittar inga kontakter att köpa så man kan byta själv, finns inte sådana att få tag på?
 
Vi köpte våra på Bauhaus
 
IKEA
 
Det handlar inte bara om att byta stickpropp på lampan!
För man in den befintliga lampan i jordad miljö så måste man naturligtvis bygga om den, d.v.s. "jorda" lampan. Klarar man inte av att göra detta själv så får man lämna in den i någon el- eller lampaffär.
De enda ojordade stickkontakter du får ersätta med jordade, är de som sitter på lampor som saknar beröringsbara metalldelar. Alla övriga lampor och hushållsapparater måste du lämna in till en fackman för ombyggnad.
Se:
http://www.elsak.se/download/18.964130fe7b18648b80001554/hemma.pdf
 
Billigaste och enklaste lösningen i så fall är att fila till kontakten så den passar helt enkelt.
 
Gummimodellen med bred platta runt kontakterna kan man karva till med kniven bara ;D
 
Jag har också funderat lite på detta.
Om man köper en lampa är den ju nästan alltid ojordad, men de nya uttagen är jordade även i torra utrymmen.

Kontakterna på nya ojordade lampor passar dock även i jordade uttag, så det är inget problem med inkopplingen.

Men varför sitter det jordade uttag överallt när nästan inga lampor på marknaden är jordade? I alla fall inte fönsterlampor.

I våtutrymmen krävs väl både jordning och speciell IP-klass på armaturen, så det är ju en annan sak.
 
Numera skall alla uttag vara jordade. De kontakter du pratar om är nog euro pluggen, en platt sak. De får anslutas till både jordade och ojordade uttag, därav utseendet. De apparater som har en sån kontakt skall vara dubbelisolerade eller inte ha beröringsbara metalldelar som kan bli spänningsförande.

En hel del apparater idag har kontakter som ser ut som en jordad kontakt men saknar jord blecket. Dom maskinerna skall ha symbolen för dubbelisolering:

------------
| ------- |
| | | |
| ------- |
------------

En kvadrat med en mindre kvadrat mitt i. Betyder att den får anslutas till jordat eller ojordat uttag.

Vad gäller jordat överallt så kan jag knappast tro att du bara ansluter lampor... Du har ju dammsugaren, borrmaskinen för det där hålet, byggfläkten för fönsterbytet osv, osv. 8)

Detta har talats om i tidigare trådar men tänk vad som skulle hända om du skall borra ett duktigt hål i väggen mellan köket och hallen. Du ansluter den hyrda maskinen i ett ojordat uttag i hallen (det låg närmast). Nu visar det sig att det är knas med isoleringen i maskinen och du kommer åt växelhuset samtidigt som du lutar dig mot diskbänken... FzZZZZ "#T#¤%%¤ Wow, kickstart my heart :surprised: :surprised:

Så det var en rätt bra ide att besluta om att införa jordat överallt.

 
En bra beskrivning på bestämmelser i våtrum finns i ELSÄK-FS 1999:5 i sektion 701. Finns att ladda ner från Elsäkerhetsverket www.elsakerhetsverket.se.

I grova drag: alltid jordat om uttag skall finnas i våtrum, dessutom skall det finnas jordfelsbrytare till dessa, antingen centralt eller direkt kopplat till uttaget.

Kort om klasser: I område 1, dvs ovanför eller i direkt anslutning till badkar eller dusch skall det vara minst IP44 på kopplingsdosor. I område 2, dvs inom 60 cm från badkarskant eller kant till dusch skall det minst vara IP24. I område 3, dvs utanför område två men max 2.4meter från gränsen till område 2 skall det vara minst IP21.

Infällning i tak ovanför område 3 får ha IP2X eller IPXXB oberoende av vad som sagt i föregående stycke.

För uttag gäller endast rakuttag i område 2. Endast jordade och JFB skyddade uttag i område 3. I område 0 och 1 får ej uttag monteras.

För en komplett beskrivning med detaljer beroende om det gäller kontakter eller annan kopplingsmateriel så är det bästa att kolla in ELSÄK.

Blev du klokare eller ...? :D
 
Hur tecknet skall se ut om apparaten får anslutas ett ojordat eller jordat uttag

DSC00757_small.JPG
 
Vad gäller jordat överallt så kan jag knappast tro att du bara ansluter lampor... Du har ju dammsugaren, borrmaskinen för det där hålet, byggfläkten för fönsterbytet osv, osv.

Detta har talats om i tidigare trådar men tänk vad som skulle hända om du skall borra ett duktigt hål i väggen mellan köket och hallen. Du ansluter den hyrda maskinen i ett ojordat uttag i hallen (det låg närmast). Nu visar det sig att det är knas med isoleringen i maskinen och du kommer åt växelhuset samtidigt som du lutar dig mot diskbänken... FzZZZZ "#T#¤%%¤ Wow, kickstart my heart

Så det var en rätt bra ide att besluta om att införa jordat överallt.
En central jordfelsbrytare tar väl hand om detta felfallet även om inte uttagen är jordade?

/Pagge
 
Nej jordfelsbrytaren gör ingen nytta om uttaget inte är jordat.
Om man har jordfelsbrytare handlar det troligtvis om en ganska ny installation och då är också alla uttag jordade.

Har man en halvgammal anläggning så kanske bara våtrummen är jordade.

 
Men felfallet är väl att man via den defekta maskinen kommer åt fasen med kroppen och sedan blir man själv jordad via diskbänken, då går en ström genom kroppen.

Men, då löser väl jordfelsbrytaren? Om vägguttaget är jordat eller inte spelar väl ingen roll?

Mvh
Pagge
 
dymlingen skrev:
Nej jordfelsbrytaren gör ingen nytta om uttaget inte är jordat.
Om man har jordfelsbrytare handlar det troligtvis om en ganska ny installation och då är också alla uttag jordade.

Har man en halvgammal anläggning så kanske bara våtrummen är jordade.
Rätta mig gärna om jag har fel (eftersom jag då fullständigt har missat poängen med jordfelsbrytare), men visst hade en jordfelsbrytare funkat i detta fallet. Jordfelsbrytaren hade ju märkt att det var skillnad mellan utmatad ström i fasen och returen i nollan (eftersom strömen gick genom människan ner direkt i den riktiga urmoderjorden genom diskbänken)

Jordningsmekanismen ser jag bara som en gammal brutal lösning på problemet. Ett fel på en utrustning där höljet får kontakt med fasen och därför risk för personskada. Iom att höljet är förbundet med jord kortsluter man fasen och säkringen brinner.

Jordfelsbrytaren är ju en betydligt nimmare metod, även om iofs strömmen kortvarigt går igenom kroppen.
 
Just därför har jag installerat jordfelsbrytare men tänker nog inte dra jord till gamla uttag.

Anser att det ger jämförbart personskadeskydd.

Mvh
Pagge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.