Jag har några basala frågor angående husaffärer:

Hur länge brukar budgivningen pågå?

När betalar man handpenningen och hur stor brukar den vara?

När betalar man resten av beloppet?
 
KungAnka skrev:
Jag har några basala frågor angående husaffärer:

Hur länge brukar budgivningen pågå?

När betalar man handpenningen och hur stor brukar den vara?

När betalar man resten av beloppet?
1) beror på marknaden, kan va så kort som en vecka från visning till kontraktsskrivning.

2) Vid kontraktsskrivningen. Vet att man ibland ger köparen några dagar att betala handpenning, men förstår inte det förfarandet riktigt.

3) Vid tillträdet.

/Abbe
 
Själva budgivningen brukar i heta områden vara avklarad på någon eller några dagar, och vanligen inom en vecka från visningen. Mäklaren vill ha rent bord till nästa helgs visningar, och gärna berätta för de som förlorade den här budgivningen om liknande objekt de har visning på.

Handpenningen betalas vid kontraktsskrivningen, och brukar vara på 10%, men man kan förhandla om det i vissa fall. Vi betalade 5%.

Resterande köpeskilling betalas vid tillträdet. Och efter någon månad eller så får man en faktura på lagfartskostnaden.
 
Handpenningen är ju inte så petigt med idag. Förr fanns det en regel som hette något i stil med "första kronan". Den innebar att kontraktet var inte bindande förrän man betalt handpenningen, även om man bara lade 1 krona i handpenning.

Idag är funktionen med handpenningen mer som en garanti för säljaren att du verkligen kommer att fullfölja köpet. Om köparen av någon anledning ångrar sig efter kontraktsskrivningen (utan giltigt skäl, skäl som skall finnas definierat i kontraktet). Då gäller det att säljaren har rätt till skadestånd. Han kan då behålla handpenningen, och om han tycker det är lönt stämma köparen på ytterligare skadestånd.I så fall måste säljaren strikt bevisa att hans skada av det brutna kontraktet var större än handpenningen. Om köparen tycker att handpenningen är ett för stort skadestånd, då är det köparen som måste stämma säljaren och strikt bevisa att säljarens skada inte var så stor som handpenningen, och ev. får tillbaka en del av beloppet.

Det är ett vanligt missförstånd att man "bara" riskerar handpenningen om man vill ångra en fastighetsaffär. Skadeståndet som kan utgå ifall man avbryter en avtalad affär är i princip obegränsat. I värsta fall kan man åka på att betala ett större skadestånd än vad huset kostade (fast kanske litet hypotetiskt).
 
I de affärer jag har haft beröring med på senare år har det varit så att handpenningen deponeras hos mäklaren fram till tillträdet och att mäklaren har rätt att ta sitt arvode ur den. Så en viktig funktion för den tycks ha blivit att se till att mäklaren får sina stålar snabbt och säkert...
 
Njae, inte fram till tillträdet kanske.
Vi har nyligen sålt vår bostadsrätt och köpte en annan för ett bra tag sedan.

Handpenningen är normalt 10% och du förbinder dig att betala den inom 7 dagar när du skriver på kontraktet. Dessa betalas till ett kundkonto hos mäklaren som sitter på pengarna tills köparen blivit godkänd som medlem i föreningen och då betalas handpenningen ut minus mäklarens arvode.
Detta är vad jag förstått ett väldigt vanligt förfarande, kan dock tänka mig att handpenningen åker direkt till säljaren om det handlar om friköpt objekt.

Resterande belopp görs upp vid tillträdesdagen oftast hos mäklaren med telefonkontakt med köparens bank som till slut faxar över papper på att pengarna är överförda till säljarens konto.
 
  • Gilla
Linda Mar
  • Laddar…
Hemmakatten
Handpenningen ligger på ett klientmedelskonto hos mäklaren tills dess att köpekontraktets villkor är uppfyllda, därefter betalas den ut till säljaren (minus mäklararvodet). Villkoren kan naturligtvis variera från kontrakt till kontrakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.