Hej,

PÅ 40- och 50-talet användes ofta en blekgul färg på köksnickerier i hus & lägenheter. Jag planerar att måla om mitt kök - som har originalsnickerier från 1949 - och undrar om någon har förkovrat sig i ämnet "tidstrogna snickerifärger" och har en NCS-kod?

MVH,
Mats
 
S 0510-Y (vaniljgul) påstås vara en sån färg.
 
Tummen mitt i handen skrev:
S 0510-Y (vaniljgul) påstås vara en sån färg.
Tack! Hittade även denna länk & text när jag sökte på just den koden:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=308&a=2026&viewAll=true

"Fråga: Hej! Jag håller på att renovera min lägenhet. Eftersom huset är byggt 1950 tycker jag att det vore kul att använda mig av "50-talsfärger" när jag målar om. Jag tar tacksamt emot förslag på ncs-koder!
Eva


Svar: Exempel på kulörer som användes flitigt under femtiotalet är en röd, S 2570-Y90R och en något djupare nyans, så kallad vinröd S 5540-Y90R. Populär bland de gröna kulörerna var den jag kallar skogsgrön S 7020-G70Y, det fanns också en ljusare ärtgrön S 2570-G30Y, eller S 2040-G30Y som jag kallar lindblomsgrön. Gula kulörer kunde vara senapsgul S 2070-Y10R eller en ljusare vaniljgul S 0510-Y. I den blå familjen användes en dov nyans, S 5030-B. Svart kulör användes ofta i kombination med ovan nämnda kulörer som kontrast.
Exempel på en sammansatt inredning kunde bestå av en svart fondvägg med vit dekor, matbordet av teak, svartlackerade stolar med klädsel av lindblomsgrönt tyg på en röd ullmatta. "

MVH,
Mats
 
Det var nog därfifrån jag fick koden. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.