Ja det är minsann en kamp mellan Platon- och Isodränfolket. Platonmattan är riktigt bra på det den gör, att vara en fuktspärr, den stänger ute fukten. Men den släpper inte ut den fukt i källaren som strävar utåt. Fukten "fastnar" i väggen - inte bra. (Jag ska inte gå in på det här, det finns tidigare trådar att läsa.)
Håller med Per-Erik, bilda dig en egen uppfattning. Det finns många "världsmästare" här men mycket bra och nyttig info också. Det är väl därför byggahus.se är så poppis.

Som ett omen dök Isodränannonsen upp till höger... haha

/Johan - Isodränförespråkare, -användare och övertygad
 
....ska vi göra vid dräneringen runt vår grund/källare. Har köpt ett hus med källare från 1950. Torrt och fint men barnen ska få fina utrymmen + ny tvättstuga och badrum i källaren. Vill alltså inte ha några otrevliga överraskningar i efterhand. Har sneglat på isodrän-systemet som verkar vettigt mtp isoleringen. Vad har ni betalat för detta per kvm? Hur gjorde ni med själva dräneringsslang, makadam, fibermattor etc? Var köper man billigast i Skåne, Helsingborg med omnejd?
Tacksam för alla tips!
 
Vi betalade 2.500:-/löpmeter och det var 2.5m djupt att gräva. Frågade en annan firma och de sa 1000:-/kvm vilket blir samma pris detta är med grävning isodrän 100mm makadam, rör för dagvatten och dräneringsrör och en pumpbrunn vid det lägsta stället vid huset för att kunna hålla koll ifall smältvatten el.dyl skulle samlas, och en ifyllning av jord efter första sättningen.
 
Leffes priser låter adekvata för en normal källare med normal tillgänglighet. Skillnaden mellan system av Platon typ och system av Isodräntyp är att det ena isolerar i sig. Har aldrig förstått det där med isolering utanpå Platon låter inte klokt hur ska kondenseringen fungera när mattan är varm? Om jag inte hade källaren som boyta utan förråd/verkstad skulle jag oroa mig mer för gamla utvändiga ledningar än fukt.
 
Hej!

Om du inte vet så mycket så rekommenderar jag att du läser alla(!) trådar om dränering här på forumet! Sen har du en bra grund att stå på när du kollar in olika hemsidor för olika typer av system, det handlar om att välja mellan:

1. System med tätskikt (typ platonmatta)
2. System med cellplastlösningar som "andas" (typ isodrän, pordrän...)

Åkte själv och pratade med både Isodrän och Pordrän när jag bestämt mig för vilket vi skulle använda, och de var supersjyssta. De kan visa exakt hur man går tillväga och komma med tips utefter hur ditt hus ser ut. Säkert kan Platonmatta-människorna stå till tjänst med samma service!

Men, som sagt: börja med att läsa runt här på forumet, det finns massor med bra info redan!

Lycka till!

/drar igång dränering själv snart...
 
Jag har sett att det börjat komma lösningar med kombinationen tätskick ytterst+markskivor innerst mot grunden. Platon+isodrän är det jag själv har föreslagit förut....

Detta ger båda lösningarnas fördelar. Nackdelen att det blir dyrare. Men köp en "platonmatta" på bygg max och en "isodrän" skiva av annat märke på nån markfirma så kommer du säkert under "orginalpriset". Då har man en mycket bra och billig lösning. Fyll upp med singel utanför så blir det kanon.

För att det sedan skall fungera är mark/grund förhållanden mycket viktiga att ta hänsyn till. Dessutom att utförandet är riktigt gjort. Låt ingen firma fuska....
 
Ugglan... Vissa sätter platonmatta innerst och utanpå det tex Isodrän. Helt knasigt men du menar att man ska vända på det? hmm, har du positiv erfarnhet av detta? Lite skeptisk men är det inte helt onödigt?


En parentes bara:
Isodrän är lite bättre än Pordrän i ett avseende. Inte så avgörande för de flesta av oss men... På djup större än 2,5 m ska man definitivt använda Isodrän. En vanlig källargrund ligger på just det djupet så det spelar egentligen ingen roll vilket man väljer nu för tiden. ÖVRIGA märken tänker jag inte diskutera.

En parentes till:
Står huset på en myr, i ett kärr, en sjö allar annat vattendrag - använd platonmatta. ;)

mvh
Johan
 
Optidrain (finns i två hållfasthetsklasser för olika djup) + optiweb är ju inget dumt alternativ. Isolering utanpå platon eller motsv. är så dumt om man tänker på hur det är tänkt att fungera... Platon utanpå dränskiva låter lite overkill. Det viktigaste är ju trots allt att dräneringen fungerar samt att väggen kan andas.
 
Isodrän har ju 6 olika hållfastheter beroende på djup, användningsområde osv.

Optidrain, är väl Pordrän som tillverkar dessa, och så vitt jag vet så har ju pordrän endast 1 hållfasthet, men man säger gärna att man har flera olika trots man inte har maskin som klarar av den tillverkningen....

Nåja...

Att sätta Isodrän eller likvärdig platta längst mot huset och sedan platonmatta kan man ju använda sig av om man har extrem stor tillrinning (är det ett ord?! :D) av vatten, t.ex. snösmältning längs nere vid Åre-berget eller nått... Själva skivan klarar ju av att dränera ca. 180l/min... det är rätt mycket vatten... Jord eller lera släpper ju aldrig ifrån sig utav sådana mängder.... Har man däremot singel hela vägen på utsidan så kan man ju uppnå i vissa fall rätt stora mängder...

Så, nu har jag väl förolämpat en massa folk här... :)
 
peter.holm skrev:
Finns olika spolbrunnar för dränering respektive avlopp men principen är att du kan komma åt med något som rensar rören från proppar som bildats. Vad gäller dräneringen kan det helt enkelt vara ett T-rör som man sticker upp på lämpligt ställe.

Det är även bra att ha dessa för att kontrollera att dräneringen funkar.
Läste tråden igen och funderade lite...

Ett par dumma frågor...
Vad får dräneringsrören att "proppa" igen om man har singel och nålfilt runt dessa?

Spolbrunn? Varför ska man spola? är inte det att blöta upp hela dräneringen och så även sulan på mitt hus? Borde inte "Spolbrunn" användas endast för att kontrollera om dräneringen är fylld med vatten eller att gå ner med en kamera?
 
Exakt, spolbrunn är lite knasig benämning, för spola ska man inte göra. Då fyller man bara på med vatten, vilket är obra. Tillsynsbrunn är en bättre benämning.

O ja, isodrän har flera tjocklekar som då givetvis tål olika belastning. men man får ju jämföra SAMMA tjocklekar mellan olika fabrikat. DÅ är det lite olika tryck de tål.

alles klar?
 
JEGS skrev:
Exakt, spolbrunn är lite knasig benämning, för spola ska man inte göra. Då fyller man bara på med vatten, vilket är obra. Tillsynsbrunn är en bättre benämning.

O ja, isodrän har flera tjocklekar som då givetvis tål olika belastning. men man får ju jämföra SAMMA tjocklekar mellan olika fabrikat. DÅ är det lite olika tryck de tål.

alles klar?
Vad har tjockleken med belastningskapaciteten att göra? Isodrän har, så vitt jag vet, 2 tjocklekar, 100mm och 65mm, dessa tjocklekar har sedan tryckklasser från 60 kPa upp till 200 kPa...
 
ja, precis, jag var lite otydlig, förlåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.