Hallå!
Har fått ett konstigt problem här hemma, När man duschar / spolar i toan så stiger vattnet i köket och blir liggande kvar i diskhon.
MEN om jag lossar lite på avloppsröret under diskbänken som går ner till avloppsstammen så suger det in luft som fasen och vattnet försvinner på en gång.
Vad är det för fel??
VÄLDIGT tacksam för svar

(egen brunn)
 
Dålig eller ingen avluftning?
 
På vilket plan ligger köket?
Är det diskbänken i köket du talar om?
Menar du att vatten tränger upp i diskbänken och då du lossar på avloppsröret så suger det in luft?
I så fall är det trolleri eller magi.
 
Hej!
Köket och badrummet ligger på markplan och det är diskbänken i köket jag talar om.
Problemet är att om jag spolar vatten i köket så rinner det undan väldigt sakta, men lossar jag lite på gummitätningen på röret som går ner till avloppet så låter det som det suger in luft där och vattnet rinner undan med en väldig fart.
Samt om jag spolar på toan så stiger vattnet inne i köket, men rinner undan så fort jag lossar lite på den där tätningen.

Så det är nog som pinebar skrev att det är dålig avluftning.

Men det har ju fungerat i dom 2år som vi har bott här så jag tycker att det är konstigt att det kom nu. (problemet alltså)
jag såg att det sitter en avluftningshistoria på toaletten men den funkar iallafall som den ska.
Jag får nog allt krypa under huset och kolla om det sitter en sån där med, för vi har inte nån avluftning på taket
 
Leta upp ev. vakuumventiler på avluftningen och se om någon av dom har fastnat i stängt läge?
 
Låter nästan som om du har stopp någonstans på väg ut ur huset. När du släpper/öppnar avloppsröret vid diskbänken så släpper du inte in, utan ut luft från rören. hade så i köket innan jag böt rören därifrån. Hade jag det tätt i anslutningen så rann det väldigt sakta, men satte jag en tändsticka där som höll det öppet lite så funkade det bra.. Kolla avluftningen på brunnen om den är öppen. Annars blir det att börja ränsa och spola rören skulle jag tro.
 
Helt riktigt ,det blåser ut luft inte suger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.