J
Jag skulle vilja ha eluttag på min balkong (vid röd prick på bifogad ritning) för att slippa dra kabel genom fönstret för elgrill, ljusslinga etc. Jag vill vara påläst innan jag vänder mig till någon elektriker, därför har jag några frågor.

Förutsättningarna
  • Lägenhet i ett hus med elinstallation av lite äldre snitt, 60-70-tal kan jag tänka mig. Elcentral med smältsäkringar (Diazed). Ingen jordfelsbrytare.
  • Det enda jordade uttaget i lgh finns i köket (blå prick, ritningen).
  • Elen i köket ligger på en och samma säkring (10A), inkluderar kyl och frys, dock ej spis.

Frågorna
  1. Finns det några uppenbara hinder mot att koppla balkonguttaget från det jordade uttaget i köket?
    Att dra ny matning hela vägen från centralen är troligen för omständligt och dyrt.

  2. En jordfelsbrytare måste ju installeras, helst enbart till nya uttaget eftersom jag inte vill att kyl och frys ska drabbas av en utlöst jfb. Jag antar att detta utesluter montage av jordfelsbrytare vid elcentralen?
    Kan jfb i så fall monteras i skåpet som finns ovanför "blå pricken"? Eller ännu hellre, bakom den öppningsbara kryddhyllan ovanför spisfläkten? För att slippa ha jfb synlig i köket.

  3. Jag vill ha en strömbrytare för att styra balkonguttaget inifrån. Lämpligtvis monterad brevid fönstret ut mot balkongen. Är det tillåtet att uttag styrs på det viset, eller måste strömbrytaren sitta ute på balkongen?

Tack på förhand.
 
  • lgh-uttag.png
1. Nej inget hinder..
2. Du kan montera den i centralen. Du kan ansluta vilka grupper du vill till den. Allt är möjligt. Det finns t.o.m jordfelsbrytare för en fas. Glöm heller inte att det finns uttag med inbyggd jordfelsbrytare..
3. Strömbrytare inne är fullt godkänt för styrning av uttag utvändigt.
 
J
Tack för svaren!

Ang. 2: Problemet är ju att hela köket ligger på samma grupp. Om jfb sätts i centralen "drabbar" det både balkonguttaget och kyl/frys. Därför tyckte jag det verkade smidigast att sätta brytaren i köket.

Jag har sett att det finns uttag med inbyggd jordfelsbrytare, men det verkar mycket dyrare än att ha en separat brytare. Dessutom känns det för mig "bättre" att ha jordfelsbrytaren i snäll miljö inomhus. Det kanske inte spelar någon roll i verkligheten dock.
 
Uttaget är ju byggt för att sitta utomhus isf, så det spelar ingen roll.. Ja du har rätt, de är dyra.. Tyvärr...
 
Är balkongen inglasad så gäller samma krav som inomhus.
 
Då är det ingen balkong, då är det en pensionärskuvös :p
 
Om det ska vara billigt så köp en förlängssladd med jordfelsbrytare.
 
J
Balkongen är inte inglasad, den är helt exponerad för väder och vind.

Förlängningssladd med jordfelsbrytare, att jag inte tänkt på det innan :rolleyes: Det var just det jag ville slippa med ett fast installerat uttag.

Finns det något som hindrar att en jordfelsbrytare monteras i köket (exempelvis bakom min kryddhylla), eller hör sådan utrustning inte alls hemma där?
 
Jordfelsbrytaren måste vara lättåtkomlig, dels för att du enkelt ska kunna återställa den, dels för att du ska kunna prova den!
Så bakom kryddhyllan låter inte så bra, kanske hellre en IP44-kapsling direkt brevid uttaget eller ett uttag med inbyggd JFB.
 
J
Givetvis måste den vara lättåtkomlig. Kryddhyllan sitter på gångjärn, så det är mycket lätt att komma åt bakom den (som i ett vanligt skåp).

I så fall har jag en till fråga, kanske av mer akademisk karaktär.
Om jordfelsbrytaren sitter utomhus, t ex ett kombinerat uttag/jfb, så skyddas ju enbart utrustning ansluten till uttaget. Men den utanpåliggande kabeln (och eventuellt kopplingsdosan) som matar uttaget skyddas inte av jordfelsbrytaren. Är detta okej? Är det bara anslutna apparater utomhus som behöver skyddas av jfb, men ej själva installationskabeln?
 
Det är bara uttag som behöver skyddas, och då inte för att uttagen skulle vara speciellt utsatta, utanför att man ansluter lösa apparater där. JFBn skall alltså skydda mot fel i den anslutna apparaten.

Vill du ge din bostad ett mera heltäckande skydd kan du montera en JFB innan centralen. Det går att lämna vissa gupper typ frys utanför.
 
Joakim-E skrev:
Givetvis måste den vara lättåtkomlig. Kryddhyllan sitter på gångjärn, så det är mycket lätt att komma åt bakom den (som i ett vanligt skåp).

I så fall har jag en till fråga, kanske av mer akademisk karaktär.
Om jordfelsbrytaren sitter utomhus, t ex ett kombinerat uttag/jfb, så skyddas ju enbart utrustning ansluten till uttaget. Men den utanpåliggande kabeln (och eventuellt kopplingsdosan) som matar uttaget skyddas inte av jordfelsbrytaren. Är detta okej? Är det bara anslutna apparater utomhus som behöver skyddas av jfb, men ej själva installationskabeln?
Självklart är det bättre om även installationen i sig skyddas, och då tänker man främst mot elbrand.
Men det finns inga krav på det i en bostad, utan det räcker med att uttaget är skyddat, så det är ok i detta fallet!
 
mycke_nu skrev:
Det är bara uttag som behöver skyddas, och då inte för att uttagen skulle vara speciellt utsatta, utanför att man ansluter lösa apparater där. JFBn skall alltså skydda mot fel i den anslutna apparaten.

Vill du ge din bostad ett mera heltäckande skydd kan du montera en JFB innan centralen.
Det var själva f-n, alltid steget efter...;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.