Jag och tjejen var på en grekisk restaurang i helgen. I taket hängde en ljuskrona. Runt kronan var det nästan svart av sot, i en sfär som suddades ut i en radie runt en diameter. Det såg inte alls kul ut.

Jag gillar att ha tända ljus även om det blir mindre nu på sommaren. Är sot på väggar och tak något som blir påtagligt efter några år av stearinljusbrännande?

Hur är andra lampor, t ex lampor med veke (jag är lite osäker på vad som bränns i dem, någon typ av lysfotogen?) i avseende på sot?

 
En del ljus sotar, det beror kanske på vad de är gjorda av.
 
Alla ljus sotar mer eller mindre. Eldar man ljus på samma ställe en längre tid och har vitt tak, kan du nog räkna med att det syns så småningom...
 
Tycker det är jättemysigt att tända både värmeljus & stearinljus framåt kvällen, men visst sotar det! Vet inte om det har något med stearinhalten att göra eller eventuellt tvärdrag som får ljusen att bränna ner extra snabbt = sota?

Har tvättat delar av väggen i vardagsrummet efter 2:års intensivt ljuseldande, lite rengöringsmedel & trasa så försvann sotet...inget kul jobb men va gör man  :-?

Ikeas budgetljus sotar iallfall, det kan ni få direkt från säker källa  ;)

 
Parafinljus sotar mer än stearinljus.
Det som man ser som sot ovanför ljus är också dammpartiklar som stiger upp med värmen och fasnar i takte.
 
Sätter sig detta sot på fönster o glaset på tavlorna ? De sätter sig över allt ? Någon som vet ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.