Har varje år problem med återkommande vildhallonbuskar som vill växa
där jag absolut inte vill ha dem... har hittills bara klippt ner dem totalt bara
för att se dem växa upp över 1,5 meter på följande sommar...

Går det att bli av med dem? problemet är att dom växer i en bergsskreva
och jag kan därför inte komma åt rötterna något vidare!

Kan man klippa ner dem och lägga plast typ svarta sopsäckar över och
täcka med jord??
 
Snailman
Roundup...
 
hmm.... är lite skeptisk till att använa det då vår brunn ligger nedströms från denna punkt... visserligen 15 meter men ändå...
och detta skulle innebära att jag måste vänt och låta det växa upp igen innan jag kan bekämpa det...
 
Snailman
Ok, är det en grävd brunn alltså? jag brukar ta koncentrerad och pensla på ett av bladen, inte spruta över större områden alltså.
 
Ja pensla på bladen skulle ju vara ett alternativ... måste man pensla på ALLA blad då?
 
Snailman
Nej jag brukar pensla på ett blad, det räcker, ett per planta alltså...

Tänk på att det inte verkar direkt, vänta ett par tre veckor innan resultatet visar sig.
 
kan man pensla på direkt när ett litet grönt blad har börjat komma på våren?
 
Snailman
ja, det ska ju transporteras ner till rötterna och omsättningen är nog störst på våren, så det funkar säkert, brukar göra det på maskrosor.
 
Dumheter! Det behövs inga kemikalier för en så lätt "tuktad" planta som hallon. Men det räcker givetvis inte med att klippa ner dem. Du måste ta hela ROTEN!.

Använd därför vanlig spade lämplig tid på året. I tjällossning och efter kraftig nederbörd släpper rötterna så fint att du till och med kan ställa spaden åt sidan: Det är bara att försiktigt dra upp dem för hand. Årets skott växer alltid intill fjolårets. Ta alltid ett fast grepp om båda samtidigt, så följer hela roten enklast med.

Jag ska dock medge att det KAN vara lite problem med hallon (och allt annat sly och ogräs) i stenbunden mark. Exempelvis åkerkanter är ofta fulla av sten, som forslats dit från åkern av odlaren. Då duger i praktiken inget annat än att schakta, fylla ut och jämna av med traktor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.