Hej!
Som rubriken antyder så undrar jag om det finns att få tag i 3-vägs, jordade uttag som går att fälla in i en ensam apparatdosa? Har läst en del på forumet men inte kunnat hitta något om detta.
Jag har hittat följande uttag i en webshop och det verkar ju lovande.

http://shop.conrad.se/cgi/websale6.cgi?Ctx={ver%2f6%2fver}{st%2f3eb%2fst}{cmd%2f0%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2fconrad-swe%2fs}{l%2f01-aa%2fl}{mi%2fSHOP_AREA_17270_0809031%2fmi}{pi%2f612019%2fpi}{po%2f1%2fpo}{fc%2fx%2ffc}{sid%2fcdb3f71a1f03a40439f157b4805184fd%2fsid}{md5%2f4037c0b8bdabf6d4603c4f1ca0d59eba%2fmd5}

Någon som har erfaranhet av detta? Vill helst inte köpa något som ingen någonsin har hört talas om... :)

Mvh,
 
fast nu gällde tydligen frågan uttag för infällt montage.
 
Ja, precis... Problemet är att jag vill att det bygger så lite som möjligt ut från väggen. Exemplet på Schneider Electric skulle väl iofs fungera hyfsat, men det ser lite onödligt stort och klumpigt ut. Skulle helst vilja ha något i stil med "triangeln" i den länk jag postade ovan, men problemet är att jag aldrig sett märket förut. Sen vet jag inte hur det är med behörigheter för att byta ett infällt 2-vägs uttag till den utanpåliggande Schneider Electric-varianten?! Kanske en gråson?
OBS! Jag hoppas nu innerligt att denna tråd inte spårar ur till en diskussion om vad man borde och inte borde få göra själv, utan behörighet. Vill bara veta vad som gäller! ;)

Och först och främst vill jag ju ha svar på urspungsfrågan! :D

Mvh,
 
1848089, 1841461, 1841462 är några alternativ.. obs endast EURO-stickpropp...
Annars finns ju 1830278, men då måste du ha en dubbeldosa..

Det alternativet du plockat fram lär väl duga, bara det att det påminner mig om uttagen vi hade hemma för 25år sedan.. Inte speciellt snygga om du frågar mig. Men ett uttag är ju ett uttag. Det funkar säkert..

Ett fyrvägs utanpåliggande är också ett alternativ om det inte byggde ut för mycket då.. Byta uttag får du göra med nödig kännedom. Kablarna brukar räcka till att sätta fyrvägarn över den ifällda dosan och koppla in..
 
Hej igen!
Det måste vara jordade uttag och att sätta dit en ytterligare dosa är tyvärr inte möjligt (inte inom den budget som detta lilla "projekt" har iaf).
Håller med om att det inte är något speciellt snyggt uttag, men om jag måste välja mellan det och 4-vägs-varianten så vette katten... ;)

Hade ju hoppats att det fanns fler alternativ, men efterfrågan på just 3-vägs jordade inklämda i en och samma dosa är väl inte den största antar jag.

Passar på att tacka för alla svar så här långt!

Mvh,
 
sätt en "senil dosa" vid sidan om och montera dit 2 2-vägsuttag
 
du vet väl att alla uttagen i det rummet måste vara jordade då?
länken du hänvisade till funkar inte för mej...
 
Hej!
Alla uttag i hela huset är jordade, så det blir nog inga problem...
Jag är inte så jättebevandrad med olika elinstallationstermer - vad är en senil-dosa? Kan jag sätta dit en sån utan någon form av behörighet?

När det gäller länken som inte fungerar så verkar det som att det finns sessionsinformation inlagd i den länk jag postade. Tryck "Weiter / Next / Suivant / Naprej" på den sida som kommer upp så kommer ni till rätt sida.

Mvh,
 
"Senil dosa " är ett slanguttryck för ROT dosa. En ROT dosa är en dosa som kan monteras i en vägg utan att öppna väggen. Man gör ett hål för dosan och trycker helt enkelt in den, vanliga dosor måste monteras innan man sätter upp gispskivor eller vad man nu har på väggen. Med andra ord en dosa man tar till om minnet sviker en så att man glömt en dosa innan väggen stängs vid ett bygge.

I praktiken är det inyte fullt så enkelt som dt låter. Man måste lyckas dra fram ett elrör från en annan befintlig dosa (I ditt fall den befintliga dosan bredvid). Och att lyckas med det på ett godkänt sätt inne i en stängd vägg är inte jättelätt.

Och behörighetsmässigt: Nej man får inte göra en sådan installation själv. Det är en utökning, vilket kräver behörighet.
 
ROT betyder renovering och tillbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.