sae skrev:
Byter ut vedeldningen mot fjärrvärme så snart tjälen gått ur ,
samtidigt kopplas ny radiatorslinga i källaren in , skall även
ta bort radiatorn i badrummet på 2:a vån.  den radiatorn är
högsta punkten i systemet ( förutom exp.kärl på vind) skall
bli intressant att kapa upp och undersöka radiatorn och
tillhörande rör . Hus byggt 1912, radiatorsystem ålder okänd
men förmodligen ca. 50år .

mvh/S-Å
Jag blev också nyfiken på dina gamla rör!!!!! Kan du berätta hur det såg ut när du är klar med undersökningen? Radiatorn närmast en öppen exp.kärl börde vara den mest utsatta för syrepåverkan. Var rör mycket tunna eller skulle dom kunna klara några vintrar till? Mina rör är 60 år gamla :surprised: så det skulle vara intressant att få din rapport.
Lycka till med fjärrvärmen! Vi hugger fortfarande ved så länge hälsan tillåter ;)
gaia
 
Hej!

Stigarrör till exp. kärl är anslutet strax ovanför pannan vid förgreningar , så jag antar att pannan får kontakt med syrerikt vatten först , men radiatorn i badrum på 2:a vån. är högre än övriga radiatorer så jag antar att ev. luft samlas där i första hand .

Återkommer med rapport om radiatorns + rör kondition senare i vår .


mvh/S-Å
 
sae skrev:
Hej!

Stigarrör till exp. kärl är anslutet strax ovanför pannan vid förgreningar , så jag antar att pannan får kontakt med syrerikt vatten först , men radiatorn i badrum på 2:a vån. är högre än övriga radiatorer så jag antar att ev. luft samlas där i första hand .

Återkommer med rapport om radiatorns + rör kondition  senare i vår .


mvh/S-Å
Visst, ja, jag tänkte helt fel :-[.
Väntar på rapport :)
gaia
 
Joro skrev:
Är det normalt att någon gång per år fylla på lite vatten i ett vattenburet värmesystem ?  Vi har både golvvärme och radiatorer. Stort hus med VP.
På någon månad så sjunker trycket något dvs inte någon snabbt tryckfall men ändå tryckfall. Kan inte se eller misstänka läcka någonstans. Systemet ska väl vara 100% tät eller ?
Vad ska vi göra ?
Grannen som är VVS:are berättade att många som "letar läckor" på vattensystemet pga tryckfall även borde se över sitt expansionskärl FÖRUTSATT att det är av den "moderna" hydropresstypen. Är det så att gummiblåsan i expansionskärlet tappar tryck genom "bilventilen" uppfattas detta ofta som att det är vattensystemet som läcker och man pytsar på lite extra vatten. Till slut har man ingen expansionsfunktion för att blåsan är tömd och man får ett "stumt" system
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.