har precis byggt en enplansvilla på en 2500m2 tomt, Vi har nu fått en granne som har satt upp ett 2 våningshus. De har full insyn till oss då vi har stora glaspartier. Min önskan från er är tips på vad man kan sätta upp för insynsskydd? Det får gärna växa snabbt:. Vi bor i Sundsvall.
 
Sälg? Inte kanske det bästa att bygga nära hus, men den växter snabbt...
 
Det finns ingenting som växer snart i den här årstiden. Varför inte köpa stora träd. Barrträd om ni använder ert glasrum på vintern.
 
Vi är också intresserade av att plantera buskar och träd för att skapa insynsskydd. Om man vill ha åretrunt grönt är det väl bara barrväxter som gäller.

På framsidan vill vi ha en häck på cirka 1-1½ meter och på baksidan vill vi ha höga buskar (gärna 3-4 meter).

Vad ska vi välja för buskar? Fungerar Cypresser?

Om man planerar Sälg blir det väl inget skydd under vinterhalvåret
 
vintergrön liguster är fint. Avenbok är också bra, inte vintergrön men har bladen kvar hela vintern som insynskydd.
 
Men går avenbok i sundsvall? Norrut är det begränsat vilka växter man kan använda ( bott själv i zon VI) Där var de flesta häckarna barr eller sibirisk ärtväxt, och då inte cypress...
 
Lagerhägg har vackra blanka blad året om ifall man vill ha något annat än bara barrväxter. Hur den växer i Sundsvall vågar jag inte säga. Våra två plantor växte upp till ett jättebuskage på kort tid men det är ju Skåne då.
 
Lagerhäggen lär inte klara norrlandsklimatet men avenboken klarar upp till zon IV. Även thujan bör klara zon IV. Vi kommer inte längre förrän 'blåbär' återkommer med vilken zon det gäller.
 
Tänk på att en häck som växer upp snabbt för insynsskydd inte kommer avstanna sedan utan kommer kräva ganska mycket underhåll också.
 
Alla förslag här ovan verkar dock klara av att växa i Göteborgsområdet... då har jag fått lite alternativ till barrväxter. Tack så mycket för förslagen. Finns det några regler som styr hur nära tomtgräns man får planera?
 
Du bör plantera så att du har någon meter till tomtgräns när busken/trädet är i full höjd/bredd.
 
Hej!
Vi har samma problem som trådstartaren så här är några tips under tiden som dina växter blir stora, som ju tar lång tid.
Frosta nedre halvan av stora fönster. Man kan ha mönster som släpper in mer ljus. Man känner sig direkt ifred.
Bamburullgardiner gör att ni ser ut och ljuset släpps in men insynen dagtid blir begränsad utifrån. Och så är det fint!
Bygg en hög spalje i tomtgränsen tillsammans med grannarna, de har nog lika jobbigt som ni. Spaljen ger direkt känsla av
avskildhet och om man vill kan men ju ta ned den med tiden. Eller ha kvar och täcka med klätterrosor.
/j
 
Hej igen,
Sundsvall ligger i zon 4 men just där vi bor är det lite kallare så zon 4-5 är det som gäller.
 
Tack för alla tips, nu ska jag ut och botanisera:)
 
Jag läste precis i ett magasin om en variant som växer snabbt, och som verkar relativt billig: pilstaket!

Man köper pilskott, knippen med slanor av pil, och sedan trycker man ner dem i jorden (enkelt), flätar dem till ett staket (enkelt), och efter ett tag (en säsong), har hela staketet blivit en grön vägg. Sedan fortsätter den tydligen att växa och flätar ihop sig ännu mer, blir tätare...
Det kostar mellan 100-175 kr per löpmeter, enligt uppgift.

Det borde vara ett snabbt sätt att få ett insynsskydd, utan större arbete eller kostnad.
Om det funkar i Sundsvall förtäljer inte historien, men det kan säkert en plantskola upplysa dig om, om det är av intresse. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.