Mikael_L
Egentligen kan jag inte ge dig några riktigt handfasta råd.

Att lysrör är bättre än spottar för att få ett bra och rejält totalljus, som är billigare både i investering som drift är väl nu uppenbart.

Men jag uppfattar det som att du egentligen är ute efter något annat än denna form av belysning.

Spotar är kanske det du egentligen ska ha då, visst drar dom mer kräm, men du kanske inte har på ljuset så långa stunder i taget ändå.

Du får nog i vilket fall som helst räkna med att du måste installera fler spotar än du kanske först tänkt. Sen får du också fundera på var dom ska sitta. Vill du ha dom nära väggar, så det blir ljuskäglor på väggarna, eller vill du lysa upp bilarnas sidor eller ...
Ja det är väl bara du som vet vilka effekter du är ute efter.

Kan du inte köpa ett par tre billiga set med tre spotar i varje, på t.ex. Jula, CO eller var du nu kan få 3 st för en 100-200kr. Sen kan prova hur ljuset ter sig vid olika montageställen, så du inte sätter dom på helt tokiga ställen när du gör det slutgiltiga.

edit: Förbered dig också på att denna installation kanske inte heller tar några poäng hos ev framtida köpare av fastigheten.

edit2:
Har du riktigt showiga bilar, så kan du kanske sätta spottar längs golvet, kanske en dm ovan golv, på 1-2 meters avstånd mellan. Här kan man överväga LED-spottar så ljuset inte blir så bländande starkt. Tänk också på IP-klass och sånt ifall du överväger detta. 12 känns också elsäkerhetsmässigt mer rätt här.
 
  • Gilla
Sihol
  • Laddar…
Jag har 15 st på 2x58w mitt garage är 8x12 meter. Har ett helt perfekt lyse. Kan dela så jag bara har 10 eller 5 tända. Perfekt när man ska skruva eller polera en bil.Men som sagt smaken är som baken. Finns ju de som nöjer sig med en carport också
 
Ja det kanske inte var så dum ide att kunna dela upp belysningen, alt, köra dimmbara lysrörsarmaturer.
 
Hej,jag har precis byggt ett fritidshus samt ett vidbyggt garage,tanken med garaget är att kunna pyssla på med min hobby,jag renoverar gamla mopeder/mc. på senare år även lite "viktkompensering" då vi funnit det väldigt skoj att köra moped dragracing...

Jag har i mitt garage satt ett batteri av lysrörsarmaturer i taket samt ovanför arbetsbänken monterat tre stycken halogen armaturer på 150W vardera av modellen "liten byggstrålkastare" med ett avstånd av ca 60cm emellan och ungefär samma avstånd från främre vägg. Dessa armaturer är anslutna till en brytare på lagomt avstånd från arbetsbänk i arbetshöjd. Helt underbart när man ska porta ur transferportar i en mopedcylinder eller pillra med något kretskort. Man får inte bättre syn med åren och ju mindre pilljobb man håller på med desto mer ljus tycks man behöva. Som ett extra komplement har jag ovanför bänken en bred lysrörsarmatur upphängd i kedjor. Den ger ett bra allmänljus men halogenstrålkastarna är verkligen dunder när det behövs det lilla extra..
 
shelby67 skrev:
Ja det kanske inte var så dum ide att kunna dela upp belysningen, alt, köra dimmbara lysrörsarmaturer.
Håller på med installation av belysning i mitt garage. Är färdigt förutom armaturerna.

Det är 4,5 x 8,50

Kommer att bli 8 lysrörsarmaturer, strategiskt placerade för att slippa "skuggningar" t ex bakom/framför/sidan av bil. Dvs arbetsbelysning (för att kunna se när man putsa på bil/mc inte bara meck då.:)

Uppdelning vore nog inte fel för er, eftersom ni har större garageyta.

Har ytterligare arbetsbelysning vid bänk mm

Sen, mysbelysningen samt ledbelysningen, vilket är även kopplat till två stycken rörelsedetectorer.
(en riktat mot dörr på baksidan och en riktad mot garageporten) vilket innebär, när jag öppnar den fjärrstyrda garageporten får jag belysning direkt, för att köra in bilen t ex.

Att jag har även detta beror på att ofta går man in i garaget för att hämta något etc och då tända lysrör är inget vidare (tar lite tid innan de tänds, samt de mår inte så bra av att sätta på och av snabbt)

Liknande setup skulle kunna funka för ert behov också.
 
Väker liv i denna tråden igen det borde ju hänt lite på snart 10 år. Jag ska själv snart sätta ljus i mitt garage på ca 50 kvm och funderar på spottar då jag vill behålla all takhöjd som går.

Är det någon som har tips på bra spottar gärna led och gärna idé på hur många det kan behövas?

Kanske även någon bild?
 
Värt att tänka på med spottar är att det blir ett väldigt "platt" ljus. Den cylindriska belysningsstyrkan (som t.ex. gör att man uppfattar förändringar i vertikala ytor) blir mindre bra. Risken för blänk och bländning ökar också men den beror lite på hur spottarna är konstruerade ( det är att föredra att ha ljuskällan "långt upp" i armatren).

En lysrörsarmatur däremot är ju förhållandevis rundstrålande och skickar även ljus på tak och väggar och jämnar ut luminansskillnader på dessa, vilket minskar bländning.

Jag skulle satsa på några slimmade T5 2x28ws armaturer. T5-rören är både mindre, vilket ger armaturer som bygger mindre, och effektivare. Jag vet att biltema har T5 armaturer men har ingen aning om vilken kvalité dessa håller. Elektroskandia hade förut en "smart" serie med mycket tunna och prisvärda T5-armaturer som inte var mycket dyrare än "julastandard".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.