Vart köper man billiga snygga och bra fösterbänkar?
 
Hemmakatten
I vilket material har du tänkt dig fönsterbänkarna? Och i vilket djup (finns nämligen "standardiserade" sjup på färdiga fönsterbänkar).
 
Jag tycker fönsterbänkar verkar vara hutlöst dyra, och det finns bara standardlängder att köpa. Mina föräldrar löste detta genom att köpa egna lister (typ 2x2 cm) och konsoller och helt enkelt bygga fönsterbänkar genom att skruva fast listerna med lagomt avstånd på konsolerna. Jag har bott hela livet i huset och upptäckte att de gjort på detta sätt FÖRRA året... har alltid trott att vi haft samma fönsterbänkar som andra.
Fast.. om du har golvvärme t.ex. vill du kanske inte ha "radiatormellanrum" i förnsterbänkarna?
I vårt eget hus har vi vanliga fönsterbänkar (för de kom med huset) men de är korta och blir fort repiga, så jag tänker att vi nog ska göra som mor och far så småningom - för då får man fönsterbänkar som räcker över ALLA vardagsrumsfönster utan någon skrav!
 
Hade tänkt mig ett djup på 150mm. Fönsterbänken ska vila mot botten av fönstret och fönstersmygen ovanpå fönsterbänken. Material hade jag tänkt mig ett tåligt snyggt laminat, om det finns något sådant.
 
Jag köpte marmorbänkar på Bauhaus och satte dem på gamla lite för smala konsoller direkt mot väggen, har jag satt dem längre ut så har de trillat ner. Det resulterade i att värmen inte möter kallraset från fönstret så det felet behöver du inte upprepa. Antingen en lluftspalt eller genombrutna brädor är nog att rekommendera.
Någor att ta hänsyn till är hur ni skall använda dem, blommor lampor eller inget på dem?
Hälsningar Eva
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.