Att gambla är att låsa lånen. Då sitter man ju i knät på banken!, inte helt bra.

En annan har ett helt annat läge at t förhandla när ma inte är låst. Bankerna hoppar av förtjusning när man låser, då kan den ge rabatt på rörliga för de vet att man inte kan smita...

4,85 är som sagt inte stor skillnad, men den låsta biten är de som de tjänat på.

Du får 4,85 i sparränta på SBAB, det är ju mer lockande än alla småsaker som storbankerna lockar med!! :))
 
Naivt att tror att vi itne sitter i knät på banken iaf...
Har du försökt på sistonde att inte vara kund på bank/institut....tror inte det....

Det är fakta att de blåser oss på pengar... helt lagligt...

Om du ska förstå vad jag menar måste du du börja titta utanför din egen ekonomi......
Varje familjs ekonomi är unik.... vissa kanske måste binda...

Just nu sitter jag själv på bara rörligt eftersom jag kommer att sälja inom ett år....(ska ju flytta till nybyggt) vill ha förhandligsläge..
Kommer att låna mer än dubbla beloppet än vad jag har idag..... önskar självklart att jag kan ha rörligt då med.... dock måste jag göra en bedömning då... anser inte man generellt kan säga att rörligt alltid är bäst.....
Jag vet att statistiken visar att man sparar på rörligt i längden... det gäller dock att kunna klara av topparna...alla har inte de förutsättningarna
 
Theoharis skrev:
Naivt att tror att vi itne sitter i knät på banken iaf...
Har du försökt på sistonde att inte vara kund på bank/institut....tror inte det....

Det är fakta att de blåser oss på pengar... helt lagligt...

Om du ska förstå vad jag menar måste du du börja titta utanför din egen ekonomi......
Varje familjs ekonomi är unik.... vissa kanske måste binda...

Just nu sitter jag själv på bara rörligt eftersom jag kommer att sälja inom ett år....(ska ju flytta till nybyggt) vill ha förhandligsläge..
Kommer att låna mer än dubbla beloppet än vad jag har idag..... önskar självklart att jag kan ha rörligt då med.... dock måste jag göra en bedömning då... anser inte man generellt kan säga att rörligt alltid är bäst.....
Jag vet att statistiken visar att man sparar på rörligt i längden... det gäller dock att kunna klara av topparna...alla har inte de förutsättningarna
Man sitter minst i knät om man inte är helkund och har låsa lån, bättre än inget...
Men som sagt tycker det är komiskt hur bankerna kan tjäna så mkt pengar på inget jobb, man kanske skulle öppna bank.
Bättre verksamhet kan ju inte finnas....

Det jag inte fattar är att du skriver att klara topparna. Hur klara man då av att månad efter månad betala för mkt??
För hur många tillfälllen de senaste 10åren har man tjänat att låsa?

Att köra rörligt, och att sedan lägga undan mellanskillnaden på räntekostnaden på vad ett låst lån kommer kosta.
Så har man "säkerheten" själv och kan ev använda dessa sparade pengar på ökande räntekostnader.

Även om du låser så kommer du för eller senare åka på smällen när man ska binda om, så då är det väll bättre att ta kostnaden ökande sakta istället och lägga undan pengar eftersom.

Då har man kvar den enda chansen att kunna påverkar räntekostnaden genom att pruta och pruta på samtliga banker.

Tycker det är så lustigt att man tror sig rädd ekonomin genom att låsa....

Nå tillbaka till ämnet...

Är det ingen som fått runt 4,5% och har en jättebra bankman?...:)
 
Låste man under sommaren 2005 så bör man vara ganska lycklig, sedan om man tjänar på det eller
ej beror lite på hur räntan är den gången man måste lägga om lånet.
Det som är bra är att man kan öka amorteringen om man binder räntan till en riktig låg ränta, som 2005.
Alt. att man sparar detta och gör en engångs amortering.

Visst finns det en trygghet att veta vilka räntekostnader man kommer ha kommande 2 eller 5 åren tex.

Var bor du?
Jag har en bra bankman men jag tar förmedlingsprovision ;-)

EDIT: Apropå att bättre verksamhet inte kan finnas så vet e katten. Inte kul att vara bank i USA eller
för den delen i Sverige omkring 2000 när belånade fastighetsägare inte kunde betala...
 
loffes skrev:
Låste man under sommaren 2005 så bör man vara ganska lycklig, sedan om man tjänar på det eller
ej beror lite på hur räntan är den gången man måste lägga om lånet.
Det som är bra är att man kan öka amorteringen om man binder räntan till en riktig låg ränta, som 2005.
Alt. att man sparar detta och gör en engångs amortering.

Visst finns det en trygghet att veta vilka räntekostnader man kommer ha kommande 2 eller 5 åren tex.

Var bor du?
Jag har en bra bankman men jag tar förmedlingsprovision ;-)

EDIT: Apropå att bättre verksamhet inte kan finnas så vet e katten. Inte kul att vara bank i USA eller
för den delen i Sverige omkring 2000 när belånade fastighetsägare inte kunde betala...

2008-02-20 4,25 0,25 3,50 5,00
2007-10-31 4,00 0,25 3,25 4,75
2007-09-12 3,75 0,25 3,00 4,50
2007-06-27 3,50 0,25 2,75 4,25
2007-02-21 3,25 0,25 2,50 4,00
2006-12-20 3,00 0,25 2,25 3,75
2006-11-01 2,75 0,25 2,00 3,50
2006-09-06 2,50 0,25 1,75 3,25
2006-06-21 2,25 0,25 1,50 3,00
2006-03-01 2,00 0,25 1,25 2,75
2006-01-25 1,75 0,25 1,00 2,50
2005-06-22 1,50 -0,50 0,75 2,25
2004-04-07 2,00 -0,50 1,25 2,75


Ja -05 var ett trevligt år..:)...

Binda är väll lite som att spela lotto, man hoppas man satsar på rätt siffror. Men det slår sällan in (lite hårt kanske).
Tycker bara att den såkallade tryggheten man betalar för att binda, betalar bankerna fina vinster som går rakt ner i i Herr bankchefs ficka...

Jag har en bra bankman...:)

Okey, bankerna kanske har haft sin tuffa tider. Men de svenska lyckas alltid nässla sig ur knipor.
Sen har det stramas upp en hel del, ska mkt till att vi får se samma kris i här som i galna Usa..:))
 
wide skrev:
Man sitter minst i knät om man inte är helkund och har låsa lån, bättre än inget...
Men som sagt tycker det är komiskt hur bankerna kan tjäna så mkt pengar på inget jobb, man kanske skulle öppna bank.
Bättre verksamhet kan ju inte finnas....

Det jag inte fattar är att du skriver att klara topparna. Hur klara man då av att månad efter månad betala för mkt??
För hur många tillfälllen de senaste 10åren har man tjänat att låsa?

Att köra rörligt, och att sedan lägga undan mellanskillnaden på räntekostnaden på vad ett låst lån kommer kosta.
Så har man "säkerheten" själv och kan ev använda dessa sparade pengar på ökande räntekostnader.

Även om du låser så kommer du för eller senare åka på smällen när man ska binda om, så då är det väll bättre att ta kostnaden ökande sakta istället och lägga undan pengar eftersom.

Då har man kvar den enda chansen att kunna påverkar räntekostnaden genom att pruta och pruta på samtliga banker.

Tycker det är så lustigt att man tror sig rädd ekonomin genom att låsa....

Nå tillbaka till ämnet...

Är det ingen som fått runt 4,5% och har en jättebra bankman?...:)
Jag har lån på 2,2 miljoner med 4,45 procent ränta (Bolån - bottenlån med helt rörlig ränta på SEB). Men det som jag funderar på och skall nog ringa och fråga varför mitt lån höjdes 0,1 procentenhet den 080124? Sedan höjdes den med 0,25 vid den senasteändringen nu i februari.

Ha det gött
 
Pratade med Swedbank idag och de erbjöd en rörlig ränta som syrdes mot STIBOR 6 månaders räntan + 0,2%. Idag (080313) skulle det ge ca 5,1%.

Har någon annan ett lån som justeras/förhandlas direkt mot STIBOR plus ett fast påslag?
 
Blev erbjuden att lägga om vårat bottenlån (fristående sparbank, rörligt), och låsa mot REPO. Vad är rimligt att sikta på efter lite förhandling?
 
Adam_F skrev:
Blev erbjuden att lägga om vårat bottenlån (fristående sparbank, rörligt), och låsa mot REPO. Vad är rimligt att sikta på efter lite förhandling?
REPO + 0.4 procentenheter har jag sett att en del har fått, själv kom jag inte lägre än 0.45
 
Reporäntan + 0,4 procentenheter har jag fått på Swedbank. Dock har de kört en fuling då de i avtalet har någon klausul om oförutsedda händelser eller förändringar på kreditmarknaden. De har därför höjt räntan med 0,1 procentenheter med hänvisning till kreditoron. Är faktiskt lite irriterad på detta sätt att "lura" kunder. Ska förmodligen se mig om efter annan bank om man orkar...
 
Vi har helt rörligt hos SHB 4,65% med låneskydd. Jag har dock bråkat en hel del om räntan genom åren :)
 
Jaha då var man hemma från banken..
REPO + 0,8 var det bästa dom kunde göra enligt handläggaren.
Ingen möjlighet att bjuda på varken låneskydd eller bankkortsavgift...
Ska nog ringa runt och höra med konkurrenterna idag tror jag..
 
Ja, annars är det ju svårt att förhandla... ;-)
 
Självklart så tog vi in "offerter" från fler banker i januari när vi köpte huset.
Då lade sig Swedbank efter förhandling 10 punkter under den lägsta som då var dnb nor.
Men nu efter repo-höjningen så blev plötsligt Swedbank den dyraste..

Får ta in nya bud från dom som vi fick lånelöfte från tidigare.
 
Japp!
Det är det jobbiga med att försöka spela ut banker mot varandra! De skyller alltid på att man inte tog inte offerterna vid samma tidpunkt, ränteläget har förändrats, det går inte att jämföra därför att, osv... ;-)

/Pontus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.