Hej. Har nyligen flyttat till en tegelvilla från 1958 på 85 kvadrat. Källare under hela och isolerad vind. Pannan är en riktigt gammal vedpanna sedan huset byggdes och utan tankar. Temperaturen är väldigt påverkad av hur mycket man eldar och det är kallt på morgonen och varmt när jag kommer hem från jobbet. (frun eldar hela dagen...) Eftersom ekonomin inte är så bra med bara en som jobbar och nyköpt hus finns det lite begränsat med pengar. Däremot vill man inte vara dum-snål heller utan det gäller att hitta balans. Därför ber jag ER om hjälp.

Min tanke är att sätta in tankar på ca 1500-2000 liter. Skulle vilja ha ved som huvudvärme, men om man åker bort kunna slå över på el. Tänkte leta upp en begagnad vedpanna men skulle vilja ha en med underförbränning/keramisk förbränning. Känner även att jag skulle vilja förbereda för alternativa uppvärmningar: ex solvärme eller luft/vatten.

Priserna jag tänker runt är ca 10000-15000 för pannan, och ca 1000-2000/tank. Ca 10000 med laddutrustning styrning och installationsmaterial.

1: Spelar det någon roll om jag har elpatron i pannan eller i någon av acctankarna?

2: Ska jag ha solslingor och elpatron i samma tank eller är det fördel att ha dem i olika?

3. Vad är det för fördel /nackdel med tappvattenslinga jämfört med tank? Ska den sitta i tanken eller pannan?

4: Ska tankarna kopplas samman paralellt eller i serie? Det måste vara onödigt att värma alla tankar med el om man är borta ett par veckor?

5: spelar det någon roll storleken på tankarna effektmässigt, om det är 500 liters eller om tankarna är större?Har riktat in mig lite på strömsnäspannans tankar för de verkar praktiska och jag tycker de är snygga.

6: Är det stor skillnad på pannor med fläkt eller utan även om båda har underförbränning?

7: Är det stor skillnad på olika laddomater? Finns det anledning att ha en till varje tank?

8: Kan jag komplettera anläggningen med solvärme längre fram även om jag inte har någon tank med solslingor med andra lösningar?

9: Om jag längre fram vill komplettera med en luft/vatten pump, är det något jag behöver tänka på redan nu?

10: Är det något som man inte ska köpa begagnat eller som är extra känsligt?

11: Kan man koppla tankarna så att man laddar en fullt först och sedan nästa eller laddar man alla samtidigt?

Vill tacka på förhand för eran hjälp. Hoppas även tråden kan hjälpa andra i samma situation. MVH -Johan
 
Jag har just byggt en anläggning med begagnade delar precis som du tänker göra och än så länge går den mycket bra, efter några inledande uppstartsbekymmer. Svar p dina frågor som jag ser det:

1. Ja - Elpatron högt upp i samma tank som VV-beredningen sker, onödigt dyrt att värma upp pannan med el i onödan.

2. Ja - I samma tank där du plockar ut tappvarmvatten, annars kan du inte tillgodogöra dig solenergin på sommaren när radiatorerna är avstängda.

3. Som jag ser det 2 fördelar. Vattnet värms när det förbrukas = inget stillastående varmvatten som kan få legionellatillväxt om du inte har eldat på ett tag så beredaren hamnar under 55 grader. Lättare att få bra skiktning - går bra även med beredare men är lättare med slinga och dubbla blndventiler. Men framförallt bör du styras av vad du får tag på för tank, hittar du begagnad med beredare så kör på det...

4. Paralellt med avstängningar på alla kopplingar mellan tankarna. Blir inte bra med bara seriekoppling när du tar ut tappvatten ur den ena och kombinerad paralell/serie kostar några kronor extra i rör.

5. Stora tankar = mindre sammanlagd yta = små förluster. 4 x 500 liter har betydligt större yta än 1 x 2000 liter
Köp oisolerade tankar och isolera själv

6. Ja

7. Ja och Nej. Laddomat 21 är en beprövad lösning men den har också sina nackdelar, finns fler kända som är bra och några uddamärken som jag inte vet mycket om. Jag kör Laddomat 21 och är mkt nöjd. Du behöver bara en oavsett vilken du väljer.

8. Ja - ar du anslutningar kvar på tanken uppe och nere som är oanvända kan du ta ut vatten och värma i plattvärmeväxlare kopplad till solkretsen. Nogn liten förlust p.g.a. verkningsgraden i VVX men inte stor påverkan. Jag personligen rekommenderar tank med 4 slingor - 2 sol och två varmvatten men det finns andra som tycker annat.

9. Ja - du behöver ha någonstans att koppla in den i ditt system, det är alltid lättare att göra allt sånt klart från början.

10. Kulventiler - läcker ofta om de suttit ett tag. Pannans keramik - räkna med att byta. Blandningsventiler till varmvattnet - brukar börja kärva efter några år.

11. Alla samtidigt = Paralellkoppling. Anslut laddkretsen på översta sidoanslutningen på tankarna, tillopp till tank skall luta hela vägen från panna upp till tank för att transportera bort luft. Dra avluftningen från tanktoppen så får du minst problem med luftblåsor i laddkrets/panna med driftstopp som följd.




Lycka till!
 
Bra svarat av Jaarmanen, men man kan ju alltid ifrågasätta varför frågeställaren börjar med att (under)dimensionera tanken? Lustigt nog gör folk ofta så och oftast inte med nån mer vetenskaplig grund än att 20 000 dl vatten är jättemycket. Och det är det också om man pratar vattenskada eller liknande, men här handlar det om att lagra energi så att man åtminstone klarar sig att elda varannan dag när det är kallgrader. Börja med att titta på hur mycket vatten du behöver. Ska man bygga själv så är inte volymen i sig det som kostar. Däremot kostar varje ändring både tid och pengar. Det är många som vittnar om att man borde kostat på lite till när man ändå höll på.

Till ett litet till medelstort hus kan en oljetank på 3-4 m3 vara lämpligt och som varmvattenberedare ansluter man en 500-liters tank med slinga eller beredare. Isolera alltihop och bygg in i en låda så har du en bra tank.

Letar du ett tag hittar du en bra panna på blocket, men man får vara snabb. Hundratalet intressenter är vanligt om det är fläktpanna med keramik. Samma gäller här, det finns ingen anledning att köpa minsta möjliga panna (dvs < 35 kW).

Pay-off på solpaneler i vedanläggning blir orimlig så det är inget som rekommenderas vid dålig ekonomi, bättre att lägga dessa pengar på en bättre vedanläggning och elda mer sällan. Att det är kul är en helt annan sak :)

Tycker Mats
 
Jag håller helt med Mats. Jag har en lång källargång in till pannrummet och en källartrapp med 90 graders vinkel in under trappen upp till ytterdörren så en 1000 liters tank var på gränsen att det gick att få in. Satte in en sån och en 750 liters som jag fick billigt. På tok för lite, funderar nu på att låta platsbygga en 3 kubiks tank och ha min nuvarande 1000 liters kvar som tekniktank. Lätt att vara efterklok men krångligt att bygga om nu när allt är färdigt och isolerat. Jag köpte för övrigt panna, tank, solpaneler med drivkrets, laddkoppel till pannan och alla rör mellan panna och tank av en granne som inte har egen skog och som tröttnat på att jaga ved. Gav 40.000 för hela paketet :)
 
Hej och tack för eran hjälp. Anledningen till att jag valt den storleken på tankarna är av utrymmesskäl. Jag har inte kvar någon oljetank i huset för ombyggnation. Vad är det som styr hur mycket tank man bör ha, är det husets storlek eller pannans effekt?
har dykt på en annan fundering: Kan man dra rören från pannan upp i taket och sedan ner till tankarna? detta för att komma förbi en dörröppning, eller finns det någon annan lösning på det? MVH Johan
 
Tankstorleken är framför allt en funktion av hur bekväm eldning man vill ha, dvs hur många dagar i veckan man vill tända i pannan. Den nedre gränsen i Svanensammanhang, 18 ggr vedfacksvolymen, är en nedre "hygiengräns". Så husets storlek (energibehov över tid) på verkar. Pannans effekt påverkar bara hur snabbt du får upp värmen i tankarna, så det finns inget direkt samband där.

Rören: det varma röret kan du dra upp, men notera att du kommer att få avluftningsproblem om luft som bildas inte kan evakuera ut. Det går ju att lösa men någon typ av avluftningslösning. Det kalla röret (till pannan) kan du INTE dra upp i taket. Skall du förbi en dörröppning är det bara att börja hacka i golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.