Söker en batteridriven mutterknack för lite alltialomeck med bilar i garaget.
Tänkte skippa kompressorn och köpa en batteridriven knack istället.
Dels för att jag vill kunna ta med den (skippa fälgkorset) i räserbilen.
Den behöver ju inte vara grotesk stark. Lossar muttrarna med förlängaren vilken jag även kontrolldrar/efterdrar hjulmuttrarna med.

Tyvär verkar det vara glapp mellan julas 799kr och de seriösa som börjar på 4000kr?
Förslag, tankar iddeer?
 
jag kan inte rekommendera de billigare, köpte en på mekonomen för 500:- och det var rena skräpet, jag kan inte lossa en bult med utan måste alltid lossa med fälgkors först. vad är vitsen då med mutterdragare?
 
Styvfarsan har någon som går på 12v (ciguttaget) som funkar helt ok men långt ifrån så bra som de bättre.
När det kommer till dessa verktyg där man inte vill stå med skägget i brevlådan så rekommenderar jag verkligen att man köper de lite bättre grejerna. Annars står du där och skall slänga på dina r-däck men har inge kräm i maskinen... inte nog med att du glömt fälgkorset hemma utan alla racepolarna står förmodligen och ler lite elakt bredvid också. :)
 
Ska du ändå lossa med förlängaren så kan man lika gärna köra loss skruvarna med en vanlig billig skruvdragare + http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=79990

Så körde jag med räserbilen i många år, det räcker gott.Man slapp det tråkigaste skruvandet. Hade varit trevligt om den orkat köra domkraften bara.
Dessutom, nog för att jag bara träffat trevliga människor på banan, skulle inte jag våga lägga en mutterknack för 4000 i depån.

I verkstaden har jag julas nätanslutna el-mutterdragare för 300:-, än så länge har den orkat lossa alla hjulskruvar jag testat på.
 
Skruvdragare på hjulmuttrar... njae, det skulle vara om jag hade något billigt skräp över som jag inte brydde mig om så mycket. Motorn har en tendens att ge upp efter att ha jobbat med sånt lite för många ggr, därför mutterdragarna har knack som släpper chucken och "slår" på den och på det viset får loss muttern.

Det med kamraterna i depån har du ju självklart rätt i, visst kan man lita på många men sällan alla.
 
Hej kan varmt rekomendera bosch gds 12 den är super. den dra hjulbultena med lätthet. har du kanska en bosch gsr i dag så kan man köpa mutterdragaren lös finns även som 14.4 och 18 volt. Riktigt grym maskin i alla fall!!!

Mvh Tobbe
 
Jeg bestilte meg Bosch GDS mutterdrager sammen med en BOSCH GSR drill nå (pakkepris). Den skal hentes i morgen på posten. Håper den står til forventningene.

Mutterdragern kjøpte jeg for å kunne bruke den til hjulskifte om jeg ikke gadd å ta ut kompressor, slanger, muttertrekker osv. Litt lettere :)
 
Synd att jag inte har några Milwaukee kvar som såldes för 2500:- med två batterier efter en felleverans! ;)
 
Jeg betaler nå 2800Nok for en Bosch GSR 14.4 VE-2 Drill, og en Bosch GDS 14.4 Muttertrekker sett i koffert med 2 batterier og lader. Synes det er ganske bra pris. Helt nytt fra en norsk nettbutikk :D
 
Janne T5: Jag tycker du ska fundera över tryckluft en gång till...mycket bättre mycket billigare.. ska du göra den portabel kan du ta med dig en svetstub?????då har du luft till däcken också...samt lite att blåsa rent med....klart bra alternativ till klena battar.
/Fredrik
 
Vid byte av däck på banan krävs alltid efterdragning oavsett hur bra mutterknack man har.
Om de nu skulle sitta för hårt, gör det inget för min del att man måste släppa med det långa handtaget jag ändå måste ha med mig.
Därför söker jag något som snabbt och enkellt drar in /skruvar upp muttrarna.

Om Bosch GDS 12V dragaren ligger i rätt prisklass skulle jag slå till på den. Just nu ligger GDS 14.4V på 3300 vid en enkel googling.
Har även kollat på via firmans leverantörer men inget napp under 3500 :(

(Kör med hänglås på verktygslådan vid bankörning.
Pumpar däck med 12V kompressor)
 
Husk, at alu/lettmetallfelger ikke skal strammes for hardt. Kjenner flere som bolter de så jævlig at de nesten sprekker. Muttern er konisk, og det skal dermed holde med 100-150Nm på en vanlig Alu felg. Husk å etterstramme sjekke etter 100km kjøring.

Etterstramming bør gjøres for hand, for å sikre riktig tilstramming. Men en mutterdrager er fin å skru boltene ut og skru til helt inntil med.
 
Logiman skrev:
Husk, at alu/lettmetallfelger ikke skal strammes for hardt. Kjenner flere som bolter de så jævlig at de nesten sprekker. Muttern er konisk, og det skal dermed holde med 10-15Nm på en vanlig Alu felg. Husk å etterstramme sjekke etter 100km kjøring.

Etterstramming bør gjøres for hand, for å sikre riktig tilstramming. Men en mutterdrager er fin å skru boltene ut og skru til helt inntil med.
Till alufälgar finns både koniska och platta skruvar. Oavsett vilket tycker jag att 10-15Nm låter på tok för lite. Var kommer den uppgiften ifrån?
 
120 Nm är mer korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.