Vi har en trädgård med stubbar, rötter, och sand som ska väck. Vi vill ha en plan gräsmatta och har hört att det billigaste sättet är att hyra en grävmaskin med förare att göra detta. Gärna med rototiltgrävare, då går det fortare.

Men sen då?
Var får man tag i lassvis med matjord och hur ska den beredas innan man sår.

Känner att vi skulle behöva en guidning hur vi enklast gör detta billligt. Allra enklast är ju att låta ett företag sköta rubbet, men det har vi förstått kan bli jättedyrt.

Någon som kan skriva ihop en "How-to-do-for-dummies"

Tack på förhand ;)
 
Du kan ju börja med att läsa tidigare trådar i gräsmatteforumet. Skall du starta med just gräsmattor är sand ett jättebra material att bottna med. Det behövs således ingen tung matjord ovanpå detta för att gräsmattan ska trivas. Om du hyr in grävmaskin ska du också tänka på att inte marken kompakteras dvs så liten/lätt maskin som möjligt är bäst.
 
Du kan också läsa på andra sidor på nätet. Jag vet inte om dessa länkar får publiceras här så sänd mig ett PM.
 
Du vill ha en plan och billig gräsmatta. Ta den grävmaskinen och låt föraren görä en sådan. Sen tar du en krättä och gör jorden plan och sen du bara sår. Här har du den billiga. Om du vill att gräsen växer snabbt, så använder du lite kalk och gödsel. Fråga förären när och hur den ska spridas.
 
Pjohan skrev:
Du vill ha en plan och billig gräsmatta. Ta den grävmaskinen och låt föraren görä en sådan. Sen tar du en krättä och gör jorden plan och sen du bara sår. Här har du den billiga. Om du vill att gräsen växer snabbt, så använder du lite kalk och gödsel. Fråga förären när och hur den ska spridas.
Hm...så var har jag fått allt om matjord ifrån :p Goda nyheter!!!

Så om vi planar ut med hjälp av grävmaskinist och får fram sanden...det är en tomt relativt närbeläget vatten, men det är ändå skogsmark, men man behöver inte komma långt ner för att det ska vara sand. Dock sticker det upp en massa smårötter eller var de är. Småpinnar.

Jag ska forska vidare i detta hur pass mottaglig vår mark är för grässådd utan jord under. Det vore kanon att slippa det jobbet och utgifterna.

Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.