Hej!

Skall börja bygga på en tomt där det på framsidan (södersidan) rinner en liten liten bäck. Har hört att den oftast torkar på sommaren. Trots detta tänkte vi spara bäcken tills vidare för att se om det går att göra något av den. Till min fråga. I nuläget växer det relativt många träd utmed bäcken. De står reltativt tätt och är därmed långa och rangliga (enligt min uppfattning). Eftersom markarbetet snart skall påbörjas måste vi bestämma vilka eventuella träd som skall vara kvar. För mig känns det helt omöjligt att kunna peka ut ett (eller flera) träd som är bättre att spara än de andra. Bör jag ta in någon kunnig som kan ge råd eller är det bättre att ta bort alla träd och plantera nya senare där man vill ha dem? Tar gärna emot tips på person i Göteborgstrakten (Kungsbacka/Vallda) som åker ut och gör bedömningar som denna...

/Hanna
 
Nu nämner du inte vilken typ av träd som växer vid bäcken, om det samma överallt eller om det varierar.

Men min spontana åsikt är den att om ni inte måste för husets placering så ta absolut inte bort allt redan nu, ta bort kan man alltid göra senare, men ångra sig och sätta tillbaka blir värre.

Även om du planterar nya träd så tar det stor del av din boendetid i huset innan de vuxit sig riktigt stora.

MVH//Christina.
 
Instämmer i föregående svar. Beskuggning är A och O. Och det är lättare att fälla träd än att få dem tillbaka.

Vill bara tillägga att undervegetation, örter, mossa och ormbunkar kan vara minst lika värdefulla som större träd när man bevarar och utvecklar en bäckravin.

På din beskrivning låter det som de långa rangliga träden är al (som kan utgöra resten av ett alkärr). De är relativt snabbväxande och står sannolikt illa rotade.
 
Ja, det stämmer. Det är framförallt al som växer. Dock även några sälg samt en eller två björkar. Björkarna måste vi dock ta bort p.g.a. placering av garage/carport. Det finns precis som ni säger en hel del fina ormbunkar och annat som växer under träden. Det finns alltså risk att de försvinner om vi plockar bort merparten av träden? Ett dilemma är ju också att bäcken ligger i tomtens söderläge och om träden så småningom blir väldigt höga (hur snabbtväxande och hur hög blir al egentligen?) så kommer de att skugga solsidan/framsidan av tomten.

/Hanna
 
Man kan aldrig se ett stycke natur lösryckt ur sitt sammanhang. Detsamma gäller er bäck. Egentligen borde ni samarbeta med grannarna för att få ett riktigt snyggt resultat.

Växtval brukar bli bäst om man utgår från vad som från början trivs bäst. Därmed inte sagt att man slaviskt måste hålla allt oförändrat. Alla träd som växer tätt blir fattiga på grenar. Som era alar. Kanske något alträd är vackrare än de andra? Spara då det och fäll de andra. De ger ändå inte mycket till beskuggning av bäcken.

Däremot finns knappast något mera tacksamt än hassel runt en liten bäck. Hasselsnår växer som täta buketter med spännande stigar emellan. De blir aldrig så höga att de stör solitära träd. De ger förträfflig beskuggning och drar till sig mängder av fåglar och ekorrar. Med skugga på rätt ställe (vattenytan) så kan ni med gott samvete släppa in solljus som i sin tur släpper fram nävor och vackra örter mellan hasselsnåren.

Men till syvende og sisdt är det sammanhanget som avgör hur ni bäst förvaltar bäcken. Vad har markerna runt er tomt för historia? Beteshagar? Åkrar? Utdikad sjöbotten? Svedjad skog? Fråga folk som bott där längre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.