Hej,

jag tänkte höra om någon vet reglerna vid byta av hyresrätt mot bostadsrätt. Som jag förstår det så är det upp till hyresvärden om de vill godkänna bytet eller inte. Dock verkar det kunna finnas "skäl" som underlättar sådana typer av byten. Vad bör man tänka på när man skickar in ansökan om byte, vilka skäl kan väga tungt i bedömningen av bytet.

Tacksam för hjälp på vägen!

MVH
 
Finns inga godtagbara anledningar för byte mellan HR och BR. Värden kan avslå din ansökan oavsett skäl, utan motivering. Är det allmännyttan får du hoppas på ombildning, är det privatvärd så kan du chansa på hans okunskap och försöka genomföra ett byte ändå, med svepskäl som tex behov av hiss, jobb på annan ort etc.
 
AX är du säker på det?

Åtminstonde för några år sedan så hade man som hyresgäst alltid rätt att byta, bytet kunde vara till annan hyresrätt, bostadsrätt eller villa. Nu har jag för mig att reglerna skärpts för att stoppa en del "skenbyten" som bara var avsedda för att kunna få ut svarta pengar när man lämnar en hyreslägenhet. Jag vet inte om dessa regelskärpningar har stoppat bytesrätten helt och hållet.
 
Dessutom är det självklart att BRF godkänner den nya medlemmen som tar över BRen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.