Har 70 m ligusterhäck som nu efter 3 år börjat tätna ordentligt då vi satte 144 färdiga 1,5 m.solitärbuskar och inte färdig häck och därefter klippt så det formats som en häck runt tomten.
Hade förra våren på täckbark runt hela häcken vilket var ett hästjobb + kostade en del men som blev bra till att börja med, men efterhand så blev det mer ett problem då vi bor i Skåne och det blåser en hel del + att diverse fåglar gillar att böka i täckbarken efter mat och då drar in en massa täckbark i gräsmattan bl.a.

Nu efter vinterns stormar är vissa bitar av häcken helt tom från täckbarken och känner ingen lust att inhandla 50 säckar i år igen att strö ut. Läst lite överallt att ett tjockt lager gräsklipp är effektivt att stoppa ogräset från att frodas + det ger näring bl.a då kväve till häcken. Tänkte då slå 2 flugor i en smäll att nu när det snart är dags att börja klippa gräset strö ut klippet under häcken efterhand, dels för att enkelt bli av med klippet + att häcken får extra gratis gödning och extra skjuts då vi vill ha upp den ytterligare i både bredd och höjd. Kan man fortsätta med detta hela växtsäsongen och fylla på efterhand då det multnar ganska fort eller blir det för mycket gödning för häcken? Vill ju inte ta kål på den.
 
Det är en utmärkt metod. Lägg ett parti om ca 10 cm tjockt och fortsätt till nästa parti när du klipper gräsmattan nästa gång. Eftersom häcken är så lång är det ingen risk att det blir alltför mycket gräs. Glöm inte att ligustern mår utmärkt av en rejäl vattengiva dessa första år, framför allt om det blåser en hel del.
 
Tack för det yonna, det var ett svar jag gärna ville ha. Hade ju lite problem sommaren förra året med att ett 20 tal plantor blev trötta och bladen rullade ihop sig och buskarna glesade ut, fick då rådet av odlaren jag köpte av att ge en rejäl giva gödsel och vattna rejält och det ser vi nu resultatet av att dom buskarna nu också har massor av knoppar så nu vid lövsprickningen är det gödsel och mängder med vatten som gäller. Trodde kanske det kunde bli för mycket av det goda med gräsklipp hela säsongen också men då kör jag på med det. Återigen tack.
 
Gräsklipp är jättebra! Mitt råd är att du väntar till dess att maskrossäsongen är förbi ........ :rolleyes: (Himla jobbigt att gräva bort djupa maskrosrötter under en häck. )
Ett annat råd är att du gör detta innan midsommar. Grönt gräs innehåller mycket kväve, och man ska helst inte gödsla vedartade växter med kväve senare delen av sommaren. Inte bra för deras förmåga att övervintra med hälsan i behåll. Annars är det bara att vräka på. Tillför både kväve och ökar humushalten när det multnar. Försvinner på en säsong, så nästa sommar måste du vräka på mera.
 
Jodu det är ingen höjdare, första våren och sommaren med otäckt jord under häcken var ett ständigt jobb med diverse ogräs som poppade upp i en jämn ström däribland maskros med oääääändligt långa rötter. Men snart dags nu härnere i Skåne med gräsklippning så tänkte börja redan nu snart då gräsmattan efter en sen gödsling i November enligt råd av gräsgurun Olle Berg växt något oehört nu när det blivit över +5-6 och är mörkgrön och frodig och redo för att börja klippas,( kan rekommenderas till dom som vill ha igång gräsmattan tidigt ) Hinner kanske täcka en rejäl bit av häcken innan maskrossäsongen är i full fart.

Du menar alltså att vräka på gräs fram till midsommar och sen lugna ner det?
 
Du menar att du klipper innan maskrosorna har kommit igång? Jo, det klippet går bra att lägga under buskarna. Har du en någorlunda maskrosfri gräsmatta, så går det säkert bra att fortsätta sedan också. Jag som har jättemycket maskrosor i gräsmattan har kommit fram till att det är bättre att klippa ner dom i gräset där dom har lite svårare att få fäste än att sprida ut dom under häcken där dom garanterat får fäste.

Detta med midsommar är en tumregel för att växterna ska kunna förbereda sig i tid för vintern. I Skåne kan man troligtvis hålla på lite längre med tanke på den långa hösten.
 
Rensade ganska duktigt från maskros i gräsmattan förra året så det är nog rätt lugnt med det till att börja med iallafall men är omgiven av stora fält med miljoner groteskt stora så därför skönt att kunna täcka merparten av häcken så fort som möjligt nu innan maskrossäsongen startar på allvar.

Ja ok, jo hösten kan vara långt in i Okt-Nov här nere men då har jag något att gå efter iallafall, tack för råden.
 
Lägger du gräsklipp behöver du överhuvud taget inte gödsla häcken med något annat. Jag gjorde ett - mycket oproffessionellt - test för ett antal år sedan där jag hanterade olika delar av ligusterhäckarna på olika sätt:
- bara vatten - mycket vatten var 10onde - 14onde dag
- gödsling och normal bevattning
- enbart kompost och normal bevattning

Den gödslade häcken tog sig sämst. Den häck som bara fick vatten tog sig bäst. Nu var detta under häckarnas uppbyggnadsskede och jag hade djup, näringsrik mycket gammal bärträdgårdsjord på tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.