Håller på att river ner kakel i mitt badrum, ska bli våtrumsmatta istället. Problemet är ju att det är en massa fix kvar på gipsskivorna, är det lättast att riva ner gipsen också för att sedan sätta upp ny gips? eller hur skulle ni ha gjort?
 
Om gipsen inte har gått sönder för dig ännu, så är det bara en tidsfråga. Jag hade rivit gipsen också.
 
Känns väl nästan som att det är lika bra, är ju inte så dyrt med gips ändå.
 
Vilken tjocklek på gipsen bör jag använda? tror inte det sitter någon spånskiva bakom.
 
Vanlig 13 mm.
 
Du måste bort med rubbet, ner till reglarna.
Det bör inte vara gips (se flera trådar om det) eftersom det inte håller måttet.
Om du ändå sätter upp gips (gäller även annan skiva) så måste du ha dubbla skivor om du har större regelavstånd än cc 45. Detta för att kaklet är tungt och väggen behöver förstärkas. Enklast och billigast är att sätta upp fler reglar.
 
Vet att kakel är tungt, men det är kakel som jag river ner nu. Det ska upp våtrumsmatta på väggarna och golvet. då borde det väl räcka med 13mm gips.
 
13 mm gips fungerar utmärkt, både ur fukt- och stabilitetssynpunkt, när du ska ha matta.
 
Nya regler för våtrum

5. UNDERLAG
5.1 Generella krav
Vägg- och golvunderlag som avses utgöra
underlag för montering av keramiska plattor i
våtutrymmen skall i första hand vara av icke
fuktkänslig karaktär d.v.s. ha formstabilitet
efter nedfuktning. Om så inte är fallet skall
underlaget bytas ut till, eller kompletteras
med, icke fuktkänsligt material.
Kartongklädda gipsskivor skall inte användas
i våtutrymmen. Gäller golv och vägg
 
Någon kommer säkert att påpeka att det står keramiska plattor i ovannämnda krav. Men då kravet om kartongklädda gipsskivor i våtutrymmen gäller oavsett ybeklädnad så kanske övriga kommentarer blir överflödiga.
 
BBR's regler gäller endast vid nybyggnad och tillbyggnad, och är därmed inte tvingande vid ombyggnad och renovering. BKR, AMA och GVK ger bara rekommendationer.

Använder man plastmatta som tätskikt bakom kakel/ klinker, eller som ytskikt, så kan man använda vanlig gips eftersom plastmattan är så tät. Ångenomgångsmotståndet är ca 1700000 s/m på vägg, och ca 4000000 s/m på golv.
Detta är också rekommendationen som gäller från GVK.
 
En liten fråga till, badrummet är bara 2,85 * 1,80 med ett fönster på ena kortsidan, tänkte köra med 12V 20W spottar i taket. Hur många bör jag ha? Kommer även att bli 2spottar i "spegel skåpet" ovanför handfatet.
 
Mitt eget badrum är 1,7 x 2,6 m och jag tycker att det blir ljust nog med 6 x 20W. Kaklet är iofs matt vitt och en stor spegel (1,5 x 1,7 m) täcker en stor del av ena långväggen. Dessutom har jag 2,70 i takhöjd så ljuset hinner sprida sig lite extra.

Till ett badrum med dina mått hade jag nog valt att sätta 8 st dimmerstyrda spottar i taket, och placerat dom i två rader och ca 40-45 cm från väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.